Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine
Kunda konkureerib Jönköpingi, Kemi ja Äänekoskiga
Metsäliitto ja Vapo on alustamas
koostööprojekti eesmärgiga rajada Läänemere piirkonda vedelate biokütuse tehas,
mille asukoha kandidaatideks on Soomes Kemi ja Äänekoski ning Rootsi
Jönköpingi kõrval ka Kunda Eestist.
Nendes paikkondades hakatakse tegema mõõtmisi, et hinnata tehase keskkonnamõjusid. Jätkatakse ka teiste võimalike asukohtade väljaselgitamist.
Tulemuste põhjal teevad osapooled investeerimisotsuse, mis valmib mitte varem kui 2010. aasta jooksul. Toorainena hakkab tehas kasutama mitmesuguseid metsatöötlemise jäätmeid, turvast drenažeeritud rabadest ja päideroogu. Lõpptoodeteks on sünteetilised vedelad biokütused ja biogaasid, mis valmistatakse näiteks gaasistamisel ja Fischer-Tropschi tehnoloogiatel põhinevate osaprotsessidega.
Projekti fookuses on tegevuse ärimajanduslike võimaluste väljaselgitamine. Juhul kui investeerimisotsus vastu võetakse, rajavad osapooled võrdse osalusega ettevõtte, mis jätkab tehase ettevalmistustöid.
Metsäliittol ja Vapol on tähelepanuväärsed puu ja turba toorainevarud, mille kulutõhusat kasutust tahavad osapooled üheskoos parandada. Soomel on esmaklassilised eeldused olla teerajajaks kodumaistel toorainetel põhinevas vedelate biokütuste äritegevuses.
Eeldan, et selline võimas tehas saab olla
vaid sadamaga seotud, sest kindlasti on ta transiidi peale üles ehitatud,
kommenteeris MTÜ Biodiisli Tootjate Liit juhataja Margo Tomingas energiafirma
Vapo võimalikku plaani ehitada Eestisse 500 miljonit eurot maksev
biodiislitehas.
Soome energiafirma Vapo on oma võimaliku
biodiisli tehase kõige sobivamaks asukohaks Eestis valinud Kunda, sest siin on
olemas sadam ja muu infrastruktuur, kinnitas Kunda linnapea Allar Aron.
Eesti ettevõtete jaoks on käes väga keeruline aeg, millele annavad hoogu erinevad maksumuudatused ja üleüldine kiire palgatõus, pärssides eriti tööstus- ja tootmissektori konkurentsivõimet. Logistikaettevõtte DSV Estonia tegevjuht Alvar Tõruke tõdeb, et olukord on veidi sarnane 1990. aastatele, mil Eesti vabaks sai ning tuli hakata oma riiki looma ja leiutama.