Uuringufirma PMR raporti andmeil on ehitusmasinate tootmine Venemaal äärmiselt viletsas seisus.
Investeeringute puudumine on mõjutanud uute toodete välja töötamist ja vanemate parendamist, vahendas ajakiri Construction Europe PMR-i uuringut.
Uuringu väitel on piiratud tootlikkus ja kõrged käigus hoidmise kulud Venemaa masinatööstusele piltlikult öeldes “jala taha” pannud nii kodu- kui välisturgudel. Suurem osa Vene ehitusmasinate tootjaid ei suuda mujalt maailmast pärinevate ettevõtetega konkurentsis rinda pista.
PMR-i raport “Ehitusmasinate turg Venemaal aastal 2015” ütleb, et madalamast kütusehinnast tingitud kulueelis on viimastel aastatel olulisel määral vähenenud, sest Venemaa on olnud sunnitud vähendama energiahindade lõhet pärast Maailma Kaubandusorganisatsiooniga (WTO) ühinemist.
Raporti andmeil on suurema osa tootmisüksuste piinlik seisukord sundinud Vene tootjaid oma konkurentsivõime tõstmiseks kasutama läänes valmistatud varuosi.
Mõistagi kajastus see ka lõpptoodete hinnas, eriti 2014. ja 2015. aastal, kui langenud rublakurss muutis varuosade sisseveo oluliselt kallimaks.
Enne 2012. aastat kui Venemaa ühines WTO-ga polnud ehitusmasinate tootmisele mingit riigipoolset toetust. See kajastus ka impordimaksudena. Pärast WTO-ga liitumist pole impordimaksud ei tõusnud ega langenud.
Mullu juulis keelas Venemaa valitsus nii riigi- kui kohaliku omavalitsuse asutustel väljaspool Euraasia majandusühendust toodetud masinate ostmise. Piirang avaldas Venemaa masinatööstusele ainult marginaalset mõju.
Hetkel domineerivad Vene turul imporditud masinad. Kohaliku toodangu kasuks hinnafaktor konkurentsieelisena ei tööta, sest Hiina toodang on vaatamata viieprotsendisele impordimaksule ikkagi odavam. Kasutatuna müüdavad lääne masinad on nii Hiina kui Vene toodangust küll kallimad, kuid ületavad neid nii ergonoomika, kasutusmugavuse kui mudelite valiku ja teeninduse osas.
2000 ekskavaatorit aastas on liiga palju?PMR selgitas välja, et ekskavaatorite kui Venemaal ikka veel kõige laialdasemalt kasutusel olevate masinate tootmine, on plahvatuslikult kahanenud. 1990. aastate algul toodeti Venemaal aastas 15 000 ekskavaatorit, aastatel 2012 kuni 2014 ainult 2000 ekskavaatorit aasta kohta.
Uuringu andmeil on Vene tootjad turult järk-järgult välja surutud. Kui kümme aastat tagasi hõlvasid kodumaised tootjad Vene turust lõviosa, siis praegu ainult 10-15 %. Suurenenud on ainult TVEX-i ja Exmash-i tehaste toodangunumbrid.
PMR-i andmetel ei kasuta ka välistootjad oma Venemaa tehaste potentsiaali täiel määral. Esimene välistootja, kes hakkas Venemaal ehitusmasinate tootmist käivitama, oli Caterpillar 2008. aastal. 2010. aastal järgnes Komatsu ja 2013. aastal veel Volvo ja Hitachi. PMR rõhutas, et ükski neist tehastest ei suutnud aasta jooksul toota isegi 200 ekskavaatorit.
Asjaolud on veelgi halvemad: kuigi Komatsu Venemaal asuva tehase tootmisvõimsus on 3000 masinat aastas, on see suutnud valmistada alates 2010. aastast täpselt 565 ekskavaatorit.
PMR on alates 1995. aastast tegutsev uuringufirma, mis on spetsialiseerunud Kesk- ja Ida- Euroopa tööstusküsimustele.
Seotud lood
Maailma suurim kaablitootja Prysmian on tutvustamas kontserni uut äristrateegiat, millega liigutakse kaablitootjast täislahenduste pakkujaks. Ettevõtte juhi Massimo Battaini sõnul on viieaastase äristrateegia Connect to Lead eesmärk ära kasutada praegust turupositsiooni oma tugevuste arendamiseks ja kindlustamiseks ning olla eestvedaja kaablitööstuse innovatsioonis.