Autor: Äripäeva eriprojektide ja sisuturunduse üksus: [email protected] • 15. september 2022

Uus innovaatiline Sennebogeni puidukäitlusmasin tarbib kolmandiku vähem kütust

Foto: Marko Mumm
Masinaehitusettevõte Sennebogen Maschinenfabrik GmbH on turule toonud varasemast ökonoomsemad Green Efficiency Drive (GED) mudelid, mis aitavad säästa kütust ligi 30%.

Saksa masinaehitusettevõte Sennebogen Maschinenfabrik GmbH toodab spetsiaalseid saeveskitele ja teistele palgi töötlejatele mõeldud pick and carry puidukäitlusmasinaid, millel on spetsiaalne alusvanker ja eriline ülavanker ehk torn, mis liigub 360 kraadi. Sennebogeni esindaja Matthias Übelackeri sõnul on viimase kahe aastaga turule toodud uudse Green Efficiency Drive (GED) mudeli aluseks innovaatiline elektriline alusvanker, millega on suudetud küttekulu ligi 30% alla tuua. Seda tänu nutikale veermiku elektriajami energiahaldussüsteemile, mis sekkub, kui tuvastab kasutamata energia – ajam kasutab tööks ära pidurdamisel tekkivat energiat. Tulemuseks on paremini juhitav väiksema mootoriga masin, mis kulutab vähem energiat, saastab vähem keskkonda ja seda kõike varasemate mudelitega võrreldes sama efektiivsuse ja tõhususega. Elektrilise veoajami energiat toodab diiselmootori juures generaator.

GED mudel on tänu elektriajamile varasemast vaiksem – elektriajam vähendab vibratsiooni ja müra kabiinis, aga samas on masin turvaline ja mugavalt käsitletav. "Tänu ülemise osa 360 kraadi pööramise võimalusele on juhil ideaalne vaade igas suunas, tänu elektrilisele veomootorile reageerib süsteem masina käivitamisel ja positsioneerimisel optimaalselt, mis tagab suurema dünaamika ja täpsuse ja pakub ohutut sõiduvõimalust ka kalletel," kirjeldab Übelacker.

Foto: Marko Mumm

Sennebogen Maschinenfabrik GmbH, kes nägi vajadust disainida spetsiaalselt saeveskitesse sobivad puidukäitlusmasinad, tuli esimese pick and carry puidukäitlusmasinaga välja juba aastal 2005. „Saeveskitesse sobiv spetsiaalse disainiga kompaktne pick and carry puidukäitlusmasin pakkus täiesti uudset lähenemist, sest varem oli kasutatud puidu käitlejate poolt paigal seisvaid masinaid, Sennebogeni mudelit pole aga vaja laadimistöödeks statsionaarselt paika ehk seisma panna,“ ütleb Sennebogeni Eesti esindaja ScanBalt Crane OÜ müügijuht Risto Kippasto.

Firma ScanBalt Crane on juba aastast 2000 olnud ametlik Sennebogen masinate esindaja kogu Baltikumis, nende kogemustega meeskond töötab Eestis, Leedus ja Lätis. Eestis on pick and carry käitlusmasinaid vähe levinud, kuigi näiteks Euroopa saeveskites ja ka meie naabritel Leedus ja Lätis on neid märksa rohkem.

Uue Sennebogen 735E GED üleandmisel osalesid (vasakult paremale) Sennebogen piirkonna müügijuht Benjamin Blümel, Sennebogen puidu äriüksuse juht Matthias Übelacker, Combimill Sakala juht Aimar Kreevald, ScanBalt Crane müügijuht Risto Kippasto ning Combimill Sakala tehnikameister Marko Uus.
Foto: ScanBalt Crane

Combiwood Gruppi kuuluva Combimill Sakala OÜ juhi Aimar Kreevaldi sõnul on harjumuse jõud suur ja Eestis on ennekõike Skandinaavia eeskujul saeveskites kasutusel rataslaadurid. „Soome ja Rootsi on meile hea tehnilise baasi osas ju kõige lähemal, neil on kogemus olemas ja seda me usaldame, enamasti käiaksegi saeveski erinevaid masinaid vaatamas nende juures, sellest ka sellised valikud. Lisaks sobivad rataslaadurid veidi teistesse tingimustesse – ei nõua kohe esmase investeeringuna asfalti,“ põhjendab Kreevald, et masin, mis on rataslaadurist pea kaks korda raskem, pole mõeldud töötamiseks pehmel platsil. „Sennebogen pick and carry sobib hästi asfalt- või kõvapinnasele, nagu meil on.”

Nimelt tegutseb Combiwood Gruppi kuuluv OÜ Combimill Sakala endise Suure-Jaani metsamajandi territooriumil, mis on suurusega 11 ha. “Oleme vana metsamajandi kitsastes oludes, nii et meie saeveskis ei ole palju ruumi vajaliku toorme ladustamiseks ja pick and carry on meie jaoks oluliselt efektiivsem kui traditsiooniline rataslaadur, eelkõige meie koha eripärast tingituna,” ütleb Kreevald.

Foto: Marko Mumm

Kui rataslaadur tõstukiga pidi ringi sõitma ümber palgiliini, et nn taskuid kohendada ja tühjendada, siis pick and carry masinaga saab tõsta materjali ka üle liini, ilma, et peaks sellega seejuures alati kuhugi sõitma. “Sennebogeni pick and carry on hästi tasakaalus ja teistsuguse ehitusega, tänu millele saab sellega tõsta materjali ka üle liinide, see võimaldab tõsta palke kaugemale ja kõrgemale ja tänu kõigele sellele vähenesid uue masinaga meil läbitavad vahemaad võrreldes varasemaga umbes 20 protsendi võrra.”

Masinale on võimalik järelkäru taha panna, et pikemaid vahemaid sõita, ent kompaktne spetsiaalse disainiga puidukäitlusmasin on eelkõige mõeldud siiski platsil töötamiseks. "Sennebogen 735 on spetsiaalselt saeveskitele, paberitööstustele, vineeritööstustele ja kõikidele teistele palgi sorteerimisega tegelevatele ettevõtetele mõeldud võimas eriti suure tõstevõimega masin, millega tänu kõigi rataste juhtimisele saab palki transportida ja virnastada ka eriti kitsastes oludes," ütleb Sennebogeni esindaja Matthias Übelacker.

Foto: Marko Mumm

See, et Sennebogen tõi turule uue, Green Efficiency Drive (GED) pick and carry masina, sooviga klientidel tööd paremaks teha ja kulusid vähendada, on Kreevaldi sõnul väga oluline aspekt, sest kõik ettevõtjad otsivad alati kokkuhoiuvõimalusi ja väiksemaid kulusid.

Uue 735E GED valimisel oligi põhiargumendiks lubatud sääst kütuselt. "Praegu pole veel valmis masinaid, mis vesiniku pealt töötaksid, kuigi juba ootame neid, nii et teeme valikuid, mida hetkel annab teha, et saeveskit säästvamaks ja keskkonnasõbralikumaks muuta. Ja kui saab osta varasemast 30% ökonoomsema masina, siis igal juhul on lihtne arvutada ja otsustada. See investeering tasub ennast kiiresti ära,” ütleb Kreevald, kes on üle kahekümne viie aasta puidutöötlusvaldkonnas tegutsenud.

Kuna varem töös olnud pick and carry masinal oli juba omajagu töötunde – sel jooksis neljas tööaasta – polnud Kreevaldi sõnul raske vahetust, mis aitab kulusid kokku hoida, ette võtta. “Sest iga masin ju kulub. Ja kuigi uue masina ost on alati ettevõtte jaoks suurem rahaline kulu, siis samas, kui vajalikul hetkel töötavat masinat pole ja pole võimalik tööd teha, on see veelgi suurem kulu.“

Puidukäitlusmasin nõuab samas Kreevaldi kogemusel juhilt ka suuremat kvalifikatsiooni. “Kui rataslaaduri peale saab tööle panna juhi suhteliselt lihtsa koolitusega, mis võtab võib-olla nädalapäevad aega, siis pick and carry masinaga harjumiseks kulub rohkem aega," jätkab ta, et pick and carry puhul on vaja rohkem harjutamist ja analüüsi, kuidas kõige efektiivsemalt masinat kasutada. "Töö toimub kõrgel – kabiin on tavalisest kõrgemal, mis pole päris harjumuspärane, pluss uued tööliigutused. Selleks, et maksimaalne võimalik sääst kütuselt saavutada, tuleb veel masinat tundma õppida. Palju loevad juhi oskused ja maksimumi välja võtmiseks kulub masina õppimisel rohkem aega kui meil on olnud – masin on töös olnud umbes kuu aega. Aga mõningane sääst on juba saavutatud ja masin on end õigustanud,” on Kreevald rahul. Muide, masin, mis telliti, oli broneerimisel kuues tootmisest väljunud masin kogu Euroopas.

Foto: Marko Mumm

Pick and carry puidukäitlusmasinaid on OÜ Combimill Sakalal töös üks ja see katab nende peamised vajadused. “Praegu katab see meie vajadused ära, meie suurus ja masina suurus on balansis. Kuna tegu pole kõige odavama masinaga, siis tipu katmiseks kasutame lihtsamat masinat, kui tööd peaks tõesti väga palju olema,” ütleb Kreevald.

Teine sarnane pick and carry, ent vanem mudel on kasutuses Combiwood Grupi teises, Combimill Reopalu saeveskis, mis asub samuti endisel metsamajandi territooriumil ja kitsastes oludes.

Kreevald on käinud ise ka mitu korda Saksamaal Sennebogeni tootmisega tutvumas. “Alles käisime Sennebogeni uues laos ja logistikakeskuses, mis just valmis sai ja kust varuosad teele pannakse, see oli neil just äsja valminud. Investeering suurusjärgus 25 miljonit. See kõik on vahva neil, mis nad teevad. Ka Sennebogeni tehases oleme korduvalt käinud ja näinud, kuidas kohapeal asju planeeritakse ja tahetakse kliendile kindlust pakkuda ja veel lähemal olla, millised on laod ja tegutsemise kiirused, kuidas ehitatakse ja investeeritakse. Sellega ka see usaldus võidetakse."

Kreevald hindab suhtluse personaalsust. “Tegu on saksa pereettevõttega, kes on ärile väga pühendunud ja soovib teha asju võimalikult hästi."

Tema sõnul on pereettevõtte eesmärgiks alati ka võimalike puudustega tegelemine. "Kui sa neilt masina ostad, tahavad nad ühelt poolt sulle ka tootmise köögipoolt näidata. Aga kindlasti tahavad nad klientidelt sellega ka tagasisidet saada,” viitab Kreevald, et suhtlus on tootja jaoks arenduse osa. “Nad korjavad klientidega suheldes üles muresid ja probleeme, eesmärgiga saada tagasisidet. Et asja parandada, kui midagi on halvasti, seda võib täiesti arenduseks kutsuda.”

Vaata kogu pildivalikut siit GALERIIST! Fotod: Marko Mumm

Vaata ka www.scanbaltcrane.com/sennebogen/

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077