Autor: Tagli Pitsi, TalTechi toiduteadlane • 6. märts 2020

Toidutootmine – see ei ole nii lihtne, kui tundub

Kuigi praegu lähtub suur osa ostjatest ennekõike hinnast, toidu väljanägemisest ning oma maitse-eelistustest, siis tuleb arvestada, et jõudsalt suureneb ka nende inimeste arv, kes teevad toidupoes teadlikumaid valikuid, selgitab Tagli Pitsi
Foto: TalTech
Toidutootjal peavad olema mitmekesised teadmised lisaks toidu tootmisele ka selles sisalduvate koostisosade mõjust inimese tervisele ja toidutootmise mõjust keskkonnale, kirjutab TalTechi toiduteadlane Tagli Pitsi.

Toidutööstuse väljakutsed tänapäeva maailmas on suured. Ühelt poolt ei ole mõtet midagi tootma hakatagi, kui see kasumit ei teeni. See tähendas vähemalt viimase ajani üldjuhul seda, et tootma pidi suurtes kogustes, võimalikult odavast toorainest ja sellist toitu, mis säiliks pikka aega. Veel praegugi on letid kohati lookas kookidest, mis ei koosne mitte jahust-munast-suhkrust, vaid palmirasvast, vahukreemist ja emulgaatoritest-stabilisaatoritest.

Aga, üha enam inimesi hakkab tähelepanu pöörama oma tervisele ning ka toidu tootmise, pakendamise vm tegurite keskkonnamõjule. Need mõlemad aspektid panevad toidutootjaid olukorda, kus on väga kriitiliselt vaja üle vaadata, mida, millest, kuidas ja kui palju toodetakse, kuidas toitu pakendatakse, turustatakse, mida teha jääkidega, kuidas tagada toidu ohutus.

Maailmas suureneb ülekaaluliste ja rasvunute ning toiduga seotud erinevate talumatustega inimeste arv iga päevaga. Lisatud suhkrutest pungil rasvarikas toit maitseb tihti küll väga hästi, ent toob pikemas perspektiivis endaga kaasa ülekaalu ning sellest tingitud terviseprobleemid. Seega, järjest olulisemaks muutub tootearendus, mis on suunatud tervist toetavatele toiduvalikutele. Suureks väljakutseks tootjale on ka toidu märgistuse korrektne ja arusaadav esitamine. Paljud peavad toidu märgistust sõna otseses mõttes luubiga uurima, et vältida koostisosi, mis võivad nende terviseprobleemi suurendada või tervisele fataalseks saada.

Kuigi praegu lähtub suur osa ostjatest ennekõike hinnast, toidu väljanägemisest ning oma maitse-eelistustest, siis tuleb arvestada, et jõudsalt suureneb ka nende inimeste arv, kes teevad toidupoes teadlikumaid valikuid, kas oma tervisest, aga ka veendumustest, keskkonnamõjudest vm lähtuvalt. Näiteks püüavad valida võimalikult vähe töödeldud toite, jälgivad, et toode ei sisaldaks laktoosi ja/või gluteeni, oleks toodetud vaid taimset päritolu toorainest vm. Mida rohkem on eri soovidega inimesi, seda enam peavad ka toidutootjad nendega arvestama hakkama.

Seega, et osata kõikide nende aspektiga arvestada, peavad toidutootjal olema mitmekesised teadmised lisaks toidu tootmisele ka selles sisalduvate koostisosade mõjust inimese tervisele ning toidutootmise mõjust keskkonnale.

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077