Swedbanki toiduainetööstuse sektori juhi Artur Leemeti hinnangul on Eesti sisetarbimise kasv jäänud tagasihoidlikuks ning ettevõtetel tasub mõelda võimalusele liikuda siseturult veelgi enam laiapõhjalisele ekspordile.
Leemeti sõnul on Eesti tööstustoodangu mahud viimase nelja aasta kõrgeimal tasemel ning aastast aastasse on kasvatud pea kolmandik. Samuti on tööstustoodangu eksport rahalises mõttes läbi aegade suurim. Leemeti andmetel võib ka toidutööstuse toodangust pea kolmandiku lugeda eksporttoodanguks.
Eesti sisetarbimine on paraku jäänud kasvult tagasihoidlikuks, kuna palgatasemed on väikesed, hinnatõus olnud kõrge ja välismajanduskeskkond pingeline. Isegi kui rahalises mahus näitab toidutööstus lähiaastate rekordeid, on tarbimise maht ühiku kohta vähenenud ca 4%, kinnitab Leemet. „Seega tasub mõelda võimalusele nihutada ettevõtete käibebaas veel enamgi siseturult laiapõhjalisele ekspordile,“ ütleb ta. „Näeme sektori võimalusi just laiapõhjalise ekspordi arendamisel ja selle kaudu mahtude kasvatamisel. Eesti toidutööstusel on head eeldused tugeva ja laiapõhjalise ekspordi arendamiseks, selleks on meil olemas maailma tasemel ja kõrgekvaliteetsed tooted ning võimalus toota neid seejuures odavamalt kui see lähiriikides on võimalik.“
Leemet kinnitab, et pank on valmis tänavusest suuremas mahus finantseerima järgmise aasta käibevahendite- ja investeerimisvajadusi. Kuid ta lisab, et hetke majanduslikus olukorras tuleb hoida ka likviidsusreserve, mis annavad ettevõttele piisava ajavaru, et võimaliku langeva nõudlusega toime tulla. „Meie lihtne soovitus – hoiustage likviidsusreserv ja laenake investeeringuteks,“ annab Leemet tegevusjuhise edasiseks.
Artikkel jätkub pärast reklaami
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Majanduses valitsev ebakindlus sunnib paljusid ettevõtteid investeerimisplaane edasi lükkama, kuid sageli toovad just keerulistel aegadel tehtud nutikad otsused edu hetkel, kui turg taas kasvama asub. Õige hetke tabamiseks tuleb firma tegemistesse sügavam pilk heita, plaanid selgelt paika sättida ning õigel ajal õiged sammud astuda. Kuidas see täpsemalt käib ja kes ütleb, millal on just sinu äri jaoks see kõige õigem aeg?