Mobiilse kaldaelektri pistikupesa (iMSPO – igus Mobile Shore Power Outlet) näol on igus välja töötanud paindliku kaldatoite ühendussüsteemi, mida saab paigutada terminali mis tahes asukohta vastavalt laeva sildumiskohale. Lahendus, mis on juba kasutusel Hamburgi sadamas, pakub tõhusat ja kaasaegset alternatiivi traditsioonilistele kaldatoite süsteemidele. 2024. aastal pälvis iMSPO mere elektri- ja hübriidtoite Euroopa messil Amsterdamis reisi- ja kaubasadamate innovatsiooni aastaauhinna.

- iguse mobiilse kaldaelektri pistikupesa võib paigutada sadamakail mis tahes kohta, kus seda vaja on, olenemata laeva sildumiskohast.
- Foto: igus GmbH
Euroopa Liidu kliimapaketi „Eesmärk 55“ kohaselt tuleb kasvuhoonegaaside netoheitmeid vähendada 2030. aastaks vähemalt 55% võrra. See seab kasvava surve Euroopa sadamaoperaatoritele kasutusele võtta keskkonnasäästlikumaid tehnoloogiaid.
Terminalis silduvad laevad kasutavad vajaliku elektri tootmiseks tavaliselt diiselgeneraatoreid, mis tekitavad tohutul hulgal CO2 heitmeid. Heitmete vähendamiseks peavad kaubalaevad edaspidi kasutama kaldaelektrit. Kuid probleem pole üksnes toiteallikas, vaid selles, et laevad, mille pardal on erinevad kaablihaldussüsteemid, silduvad kai ääres eri kohtades, nii et ühenduskoht muutub pidevalt. Erinevad ühenduskohad tekitavad vajaduse liigutada raskeid kaableid, mis jäävad kail kaitseta ja ette. Kuid iguse mobiilne kaldaelektri pistikupesa (iMSPO) lahendab just antud probleemi: see maailma esimene mobiilne "pistikupesa" võimaldab laeva kaldaelektriga ühendada kai mistahes punktis.
Süsteem iMSPO suudab katta 400 m või isegi pikema kai. Samuti võimaldab see reguleerida kaldaelektrit laeva asukohaga ning laev ei pea muutma asendit kaldaelektri väljundite järgi. See võimaldab sadamaoperaatoritel ühendusi väga paindlikult planeerida, vähendades ühtlasi töö-, paigaldus- ja hoolduskulusid.
Täielik kasutuspaindlikkus
"Ühenduste võimalikkus on terminali jaoks suur murekoht," ütleb iguse kaldaelektri osakonna juht Martin Tiling. Kaiplaanid on äärmiselt optimeeritud, kuna vastuvõtuvõimekus on terminali kasumlikkuse seisukohalt otsustav tegur. Laeva õige sildumiskoht omakorda on oluline optimaalse lastimisprotsessi tagamiseks.
Tõhusa lastimise ja lossimise tagamiseks on oluline sadama suutlikkus reageerida muutuvatele olukordadele nagu laevade sõidugraafiku muudatused ja konteinerite käitlemisseadmete ettenägematud tööseisakud. "Statsionaarsed kaldaühendused kail piiravad ühendusvõimalusi, kuna kaablitrumli süsteem võib laevadel paikneda eri kohtades ning kaabli pikkus on piiratud," ütleb Tiling. "Meie iMSPO on lahendus, mille saab paigaldada otse kai äärde ning mis ei sea terminalile mingeid piiranguid. Päästerajad, evakuatsioonitrepid ja tööalad jäävad vabaks ning kraanasid saab piiranguteta liigutada. Me saame kaldaühenduse laeva juurde tuua, ilma et peaks tegema järeleandmisi tööprotsessides."
Merekaablite lihtne, kiire ja ohutu ühendamine
Süsteem iMSPO koosneb rööbastee elementidest, millele on paigaldatud mobiilne käru koos pistikupesa kastiga. Kaableid juhib turvaliselt ja töökindlalt iguse kaabliketisüsteem. Rullikutega kaablikett võimaldab ka raskeid kaableid kaugele vedada. Ja nii see toimibki: kohe, kui laev on kai ääres sildunud, viiakse iMSPO ühenduspunkti ning seejärel algab ühendamine: pistikupesa kast lastakse alla ja kaitsekate avaneb. Laeva kaablid saab mugavalt ja otse pistikupesadesse ühendada. Pistikupesa kasti kaitsekate sulgub ning lukustub, et vältida juurdepääsu tööde ajal ja tagada toiteallika ohutus. Seejärel tõstetakse pistikupesa kast taas üles, et toiteühendus ei tõkestaks kail toimuvaid töid ja liikumisi.
Kõiki iMSPO liikumisi saab juhtida rippuva kaugjuhtimispuldiga. Vastavus rahvusvahelisele standardile IEC 80005-1 tagab selle, et eri tüüpi laevad maailma erinevates sadamates saavad kaldaelektrit ohutult kasutada.
Uuenduslik sadamaelektri lahendus sai ka tunnustuse mere elektri- ja hübriidtoite žüriilt, mis koosnes rahvusvahelistest ajakirjanikest, konsultantidest ja valdkonna ekspertidest ning kes 2024. aastal pidasid iMSPO süsteemi reisi- ja kaubasadamate innovatsiooni aastaauhinna vääriliseks. Ühekordse investeeringuga saavad sadamaoperaatorid paindliku ja kulutõhusa lahenduse, mis tõestab oma tasuvust veel aastakümneid ning annab suurepärase ettevalmistuse sadamate rohetulevikuks.
Teiste iguse kaldaelektri lahendustega saate tutvuda SIIN. Kaldaelektri ühendussüsteem kasutusel Hamburgi sadamas:
Seotud lood
Päikeseenergia tootmise hoogsa lisandumise tulemusena on energiaturul tekkinud olukord, kus päikesepaisteliste ilmadega langevad elektrihinnad sageli nullilähedaseks või lausa negatiivseks. Seetõttu on viimastel aastatel päikeseparkide investeeringute tasuvus oluliselt vähenenud. See valmistab enim probleeme päikeseparkidele, mille kõrval puudub tarbimine või salvestuslahendus.