• 16.10.19, 09:42
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Uus tootmise digitaliseerimise õppelabor Tallinna Tööstushariduskeskuses

Tööstus 4.0 ja robotid ei ole enam ainult suurettevõtete pärusmaa ning see trend nõuab ettevalmistust ja arengutega kursis olemist ka kutsekoolidelt.
Uus tootmise digitaliseerimise õppelabor Tallinna Tööstushariduskeskuses
  • Foto: Tallinna Tööstushariduskeskus
Robotiseerimine on muutunud väga aktuaalseks kogu Euroopas ja sealhulgas ka Eestis. Vajadus vastava valdkonna spetsialistide järele järjest suureneb. Seda on selgelt tõestanud ka OSKA programmi uuringud ja Euroopas alanud „Tööstus 4.0” (inglise keeles „Industry 4.0“) revolutsioon. Lühidalt saab seda nimetada tööstuse „renessansiks”, sest robotid võetakse kasutusele väikestes ja keskmise suurusega ettevõtetes. Siiani on nad olnud suurettevõtete pärusmaa.
Tallinna Tööstushariduskeskus on Eesti suurim energeetika ja automaatika, infotehnoloogia ja logistika õppekavarühmade koolitaja. Selle aasta õppekavarühmades õpib kokku üle 1200 õpilase. Töötame aktiivselt selle nimel, et ellu viia Eesti elukestva õppe 2020 strateegiat, mis ootab meilt digipöörde elluviimist, õpetamisviisi muutmist, õpetajate oskuste arendamist ja – mis kutsehariduse seisukohalt kõige olulisem – kujundada kutseõpe töömaailma vajadustele vastavaks nii suures mahus kui võimalik.
Viimastel aastatel oleme Koos kutsekoja ja tööandjatega välja töötanud kutsestandardid robootika erialadele („Roboti tehnik, tase 4“ ja „Robotioperaator, tase 5“). Lisaks oleme koostöös IKT valdkonna esindajatega loonud uue tööstusinformaatiku 4. taseme õppekava. Alates 2018. aasta sügisest toimub nendel erialadel uute õpilaste vastuvõtt. Samuti käivitasime 2018. aasta sügisel uue „robotioperaator, tase 4“ eriala ja jätkame robotitehniku 5. taseme jätkuõppega.
Et saaksime oma õpilastele pakkuda võimalikult kvaliteetset ja kaasaegset õpet, soetasime uue tootmise digitaliseerimise õppelabori, mis kaasajastab energeetika ja automaatika, infotehnoloogia ja logistika õppekavarühmade õppeprotsessi. Selle tulemusel saame edasi liikuda järgmisele tehnilisele tasemele ning veelgi enam soodustada õpilaste erialaste IT-oskuste ja tehnoloogilise kirjaoskuse arendamist.
Uus innovatiivne õppelabor
Uues õppelaboris on kokku põimitud tõeline ja virtuaalne maailm. Tootmisseadmete füüsilised elemendid on seotud kaasaegsete kommunikatsiooni- ja IT-lahendustega. Koos laborikomplektiga tarniti ka unikaalne tarkvara MES (Manufacturing Execution System), mis teeb reaalajas automaatseid otsuseid tootmise juhtimiseks ja annab tootmise planeerijale tootmisest täisülevaate. Protsessi jälgimine ja tellimuste jälgitavus peab olema läbi viidud RFID (radio frequency identification) põhise süsteemi abil, mida kasutatakse tänapäevase infotehnoloogia vahendites.
Õppelabor koosneb kolmest eraldi ratastel tootmisliini moodulist, mis võimaldavad tootmise kiiret ümberseadistamist. Lisaks kuuluvad komplekti automaatladu, mis toimib logistilise sõlmpunktina kõikidele tootmisosade, pooltoodete ja valmistoodete vahel ja mobiilne robot, mis võimaldab paindlikku ja automaatset detailide transporti automaatlao ning tootmisüksuste vahel.
Lisaks teoreetilistele teadmistele on kutseõppes vaja omandada käelisi oskusi, mida saab arendada üksnes läbi rutiinse harjutamise. Õppelabori simulaatorid võimaldavad õpilase sooritust analüüsida ja varakult tehnilist sooritust korrigeerida. Ühtlasi võimaldavad simulaatorid oluliselt kokku hoida ka kutseõppeks vaja minevaid erinevaid ressursse, nagu ruumivajadus ja vilumuste omandamiseks kasutatavad kulumaterjalid.
Kutsehariduse põhiprobleem on suur õpilaste väljalangevus. Loodame, et simulaatorite kasutamine õppetöös koos uute õppemeetoditega, nagu probleemõpe ja teoreetilise õppe sidumine reaalse tööeluga, leevendab väljalangevust.
Tootmise digitaliseerimise õppelabori lahutamatuks osaks on uuenduslik e-õppe materjal, mille kasutuselevõtt tõstab kutseõppe kvaliteeti. Samuti anname võimaluse simulaatori ristkasutuseks teiste vabariigi kutse- ja üldhariduskoolide õppijatele.
Uue innovatiivse õppelabori kasutuselevõtt on kõigest esimene samm meie kutsehariduses digipöörde elluviimiseks. Tulevikus plaanime välja arendada Industry 4.0 robootika keskuse, kus me saame veelgi uuenduslikumalt koolitada tuleviku töötajaid.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 15.04.25, 10:38
Ladude automaatne täislahendus muudab laotöö kiireks ja veavabaks
Moodsad laolahendused sisaldavad lisaks digitaalsele tarkvarale ning robottõstukitele pool- ja täisautomaatseid riiulisüsteeme, tornladusid ning komplektseid turvalahendusi, mis lahendavad kogu ettevõtte siselogistika. Willenbrock Baltic OÜ projektijuht Jaan Viita rõhutab, et oluline on vaadata siselogistikat tervikuna, sest vaid nii saab välja töötada maksimaalset kasu toova terviklahenduse.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Tööstusuudised esilehele