USA tollikirves ripub Eesti töösturite pea kohal

ASi Mistra-Autex juht ja omanik Priit Tamm. „Tootmismaht on juba alates oktoobrist kuskil 10 protsenti all, aga see trend pole olnud jätkuv – 10 protsenti ta kukkus ja sinna ta jäi."  Foto: Liis Treimann

USA president Donald Trump lajatab tollimaksudega ning järgmisena võib hoobi saada Euroopa autotööstus. Autoosasid tootvad Eesti ettevõtjad tõdevad, et hoiavad juba hinge kinni ja arvestavad tumedama tulevikuga.

Eelmise aasta juunis ähvardas USA president Donald Trump Euroopa Liitu sellega, et kehtestab USAsse imporditavatele autodele ja autoosadele 20% suuruse tariifi. Kuu aega hiljem lepiti kokku, et mõlemad osapooled hakkavad tööle ühise kaubandusleppe nimel. See lubadus on aga seisma jäänud ning sisulist edasiminekut pole.

Kui siiamaani on Trumpi lubadused tariifid kehtestada ähvarduseks jäänudki, on nüüd selge, et riigipea peaks lõpliku otsuse tegema eeloleval laupäeval. Samas Reutersi andmetel käivad sahinad, et Trump plaanib tollitariifide määramise otsuse kuue kuu võrra edasi lükata.

Analüütikud on viidanud, et möödunud nädalal Hiinale kehtestatud tariifid annavad märku sellest, mis Euroopat võiks oodata. Seda peegeldas ka börs: Euroopa autotootjate aktsiad kukkusid pärast möödunud nädala lõpus Hiinale osaks saanud täiendavaid tariife 3% jagu. Pärast tariifide edasilükkamise uudist hakkasid Saksamaa ­autotootjate aktsiad juba taastuma.

Kui Trump otsustab autotollide kasuks, tähendaks see, et Euroopa Liidust USAsse müüdav keskmine auto läheks Euroopa Komisjoni arvutuste kohaselt hoobilt 10 000 eurot kallimaks.

USA kaubandusministeeriumi andmeil importis USA eelmisel aastal Euroopa Liidust autosid 56,4 miljardi dollari eest. USA kaubandusdefitsiit Euroopa Liiduga oli 2018. aastal aga 168,3 miljardit dollarit ehk 11,8% suurem kui 2017. aastal.

Raskused tulevad mitmelt rindelt

Veokitele ja sõiduautodele elektroonikaelemente tootva ettevõtte Stoneridge Eesti tootmisjuht Ardo Asperk tõdes, et rahvusvahelise haardega ettevõte on USA ja Hiina kaubandussõja tõttu juba ka mõjusid tunda saanud. „Kui komponendid tulevad Hiinast, lähevad USAsse, siis lõpuks jõuavad Eestisse, ja igal pool väänatakse vahele tollid, siis see on natuke häiriv, eriti kui seda poole aasta pealt tehakse,“ ütles ta.

Asperk tõi näite raskustest USA ja Mehhiko piirilt. "Meil üks tootmistehas on Mehhikos USA piiri ääres. Seal on viimased kaks kuud valmitutud selleks, et piir pannakse kinni. Meil on tootmine Mehhiko poolel ja jaotusladu USA poolel. Eelmisel kuul, kui Trump jälle piirist rohkem rääkis, läksid klientidele teated, et meil võib seoses Trumpi otsustega tulla tarneraskusi, kuna tootmine võib töötada, aga kui sa USAsse importida ei saa, siis on paha. Ühel metallkomponendil oli eelmisel kuul 25% tollimaksu juurde pandud. USAst Eestisse 25% komponendi hinnale juures," selgitas Asperk ja lisas, et see kõik mõjutab ka Eestist.

Veokitele ja sõiduautodele elektroonikaelemente tootva ettevõtte Stoneridge Eesti tootmisjuht Ardo Asperk.  Foto: Harro Puusild

Eestlased on tarneahela madalamal otsal

Elektroonikatööstuste liidu juhi Arno Kolgi sõnul saadavad otse autotööstustele toodangut Eestist vähesed elektroonikatootjad, kuid nõudlus tooraine ja detailide järele võib siiski pärssida mõnel määral Eesti firmade ekspordikäivet. Tema sõnul raskendab Eesti töösturite väljavaadet asjaolu, et nemad asuvad üldiselt tarneahelas madalamal.

Sama on nentinud ka Soome tööstuse keskliit ja majandusuuringute instituut ETLA, kelle prognoosist nähtub, et USA ja Hiina kaubanduskempluse tõttu võib Soomes kaduda 1000 töökohta.

USA ja Hiina kaubandussõja süvenemine tabaks Soomes kõigepealt autotööstust, ütles Soome tööstuse keskliidu peaökonomist Sami Pakarinen Helsingin Sanomatele. „Suurim murekoht on Soome jaoks USA ja Hiina autotollid,“ ütles ta.

Nii see auk tekibki

Teadmatus tuleviku ees muudab maailmaturud ebastabiilseks ja see ebastabiilsus hakkab Mistra-Autexi juhtaja Priit Tamme sõnul peegelduma tarbijate käitumises. „Inimene lükkab oma autoostu edasi, järgmisena majaostu ja nii see auk tekibki. Kas see tähendab kriisi või praegust normaalsust – see on juba sõnastamise küsimus,“ arutles Tamm.

Tamm lisas, et autotööstuses on madalseis juba eelmisest aastast. „See, mis praegu ajakirjanduses räägitakse, pole enam mingi uudis, vaid see on juba üle-eelmise aasta "Aktuaalne kaamera",“ ütles Tamm.

Tema sõnul on maailmaturgudel toimuvast pihta saanud ka Mistra-Autex. „Tootmismaht on juba alates oktoobrist kuskil 10 protsenti all, aga see trend pole olnud jätkuv – 10 protsenti ta kukkus ja sinna ta jäi,“ selgitas Tamm. Seejuures polnud Mistra-Autexi juht kindel, kui suurt rolli on mänginud USA kaubandussõjad, kuna tema sõnul on muutunud tarbijaskond laiemalt kaalutlevamaks. „See on see tööstusharu, mille oleme ise valinud, ja kui sa tead neid trende, siis ei tule siin midagi üllatusena,“ toonitas Tamm. Seejuures tõdes Tamm, et mida vähem poliitikud proovivad negatiivseid trende ennetada või pehmendada, seda kergem on kõigil.

Loe pikemalt Äripäevast.

Jaga lugu:
TÖÖSTUSUUDISTE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad tööstusuudised igal nädalal enda postkasti.

Tööstusuudised.ee toetajad:

Harro Puusild
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Hedi Meigas
Hedi MeigasSündmusedTel: 5384 5159
Rain Jüristo
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077