Harro Puusild • 13 märts 2019
Jaga lugu:

Finnairi hankejuht Ave Mäe: ootame tarnijatelt aina enam koostööd

Finnairi hankejuht Ave Mäe esineb 21.-22. märtsil toimuval Pärnu Tarneahelakonverentsil.  Foto: Erakogu

Lisaks sellele, et kaubad ja teenused peavad vastama etteantud kriteeriumitele, ootab lennufirma Finnair oma tarnijatelt aina enam koostööd, innovatiivsust ja kaasamõtlemist, ütleb ettevõtte hankejuht Ave Mäe.

Järgmisel nädalal Pärnu Tarneahelakonverentsil esinev Finnairi hankejuht Ave Mäe ütleb, et ettevõtte ootused tarnijatele sõltuvad palju sellest, millises valdkonnas tarnija tegutseb. "Usun, et märksõnad ohutus, täpsus ja kiirus on mõistetavad ning pikemat selgitust ei vaja. Mida suurem on tarnija tegevuse mõju lendudele ja nende graafikus püsimisele, seda suurema kaalu need mõisted omandavad," ütleb Mäe.

Ta lisab, et tarnijatelt oodatakse aina enam ka koostööd, innovatiivsust ja kaasamõtlemist, kuidas efektiivselt täita lõpptarbija soove nii täna kui tulevikus.

TULEKUL

Pärnu Tarneahelakonverents 2019 "Hoogne teekond"

Ave Mäe kõneleb oma ettekandes sellest, mida ootab ettevõte oma tarnijatelt.

Lisaks esinevad: BLS Logistics, Salvest, Pipelife Eesti, COMODULE, Iglucraft, Radius Machining, Columbus Eesti, Baltic Logistic Solutions, Ericsson, Maxima Eesti, Glamox SPL, STACC, Intepia, Nefab Packaging, TREV2.

Peaesinejad: tarneahela professor ja riskiekspert Omera Khan ning ettevõtja Joakim Helenius

Vaata programmi ja registreeri SIIN.

NB Tulemas juba üle 220 osaleja.

Veel räägib Mäe intervjuus, et näiteks raportite koostamine ei tohi olla asi iseeneses, vaid see peab toetama otsustusprotsessi ja pakkuma igale kasutajale just temale kõige olulisemat infot. "Kvaliteetsema ja tänapäevasema lõpptulemuseni jõudmine ei pea tähendama suuri investeeringuid spetsiaalsesse tarkvarasse," poetab ta.

Järgneb intervjuu Ave Mäega:

Oled viis aastat Finnairi hankeosakonnas erinevaid ameteid pidanud. Miks sa just lennunduse valisid?

Lennundusse sattusin üsna juhuslikult, kuid täna olen tänulik, et see nii läks. Aastate jooksul on minust saanud suur lennunduse fänn ja see sektor ise muudab hanketöö veelgi huvitavamaks.

Praegu tegelen hangetega just lennunduse baasteenuste valdkonnas, kuhu kuuluvad lennukite maapealne teenindus ja muud lennujaamades pakutavad teenused.

Eelkõige motiveerib mind teadmine, et minu töö tulemus mõjutab otseselt väga paljude inimeste reisikogemust. Tarnijatel on oluline roll tervikliku kliendikogemuse seisukohast ja seega saab hankemeeskond läbi sobivaimate partnerite leidmise ja vastastikku kasuliku pikaajalise koostöö raamistiku otseselt kaasa aidata sellele, et ettevõttena täidame klientidele antud lubadusi.

Lisaks on lennundus rangelt reguleeritud ja kiirelt arenev valdkond, mis sunnib ka hanketöös pidevalt kursis olema uute nõuete, regulatsioonide, tehnoloogiate ning teenustega. See, mis töötas eile, ei vasta enam meie tänastele vajadustele ja (hanke)protsesside pidev kohandamine tagab, et tööst ei kao põnevus ka siis, kui näiliselt ostame sama teenust samadelt tarnijatelt.

Oled osalenud mitmetes protsesside täiustamis- ja arendusprojektides. Milline arendusprojekt on olnud kõige inspireerivam või meeldejäävam?

Paar aastat tagasi muutsime kogu Finnair grupi ostukulude raporteerimise süsteemi. Senised raportid valmisid Excelis kvartaalselt, andmed olid agregeeritud kujul ja teatavate kulude osas lünklikud. Raportite koostamine oli ajamahukas ja lõpptulemus ei vastanud tegelikult info tarbijate vajadustele.

Täna on meil interaktiivses keskkonnas raportid, mis valmivad väiksema ajakuluga, andmed uuendatakse iga kuu ja lõppkasutajal on võimalus tulemust just oma vajadusest lähtuvalt filtreerida, olulisele fokusseerida, koondada andmeid või minna detailsemale tasemele kuni iga individuaalse kulureani välja.

Väärtustan antud projekti eelkõige seetõttu, et olen sellega otseselt kokku puutunud erinevatelt külgedelt. Projekti ajal olin raportite koostaja rollis ja tean, et nii aja kokkuhoid kui kvaliteedi tõus on märkimisväärsed. Oma tänases töös olen eelkõige lõppkasutaja ja hindan väga, et mul on kasutajasõbralikus keskkonnas õigeaegselt andmed, mis võimaldavad süvitsiminevat analüüsi ja toetavad otsuste langetamist.

Julgustan kõiki kriitiliselt hindama kasutatavaid raporteerimissüsteeme. Raportite koostamine ei tohi olla asi iseeneses, see peab toetama otsustusprotsessi ja pakkuma igale kasutajale just temale kõige olulisemat infot. Kvaliteetsema ja tänapäevasema lõpptulemuseni jõudmine ei pea tähendama suuri investeeringuid spetsiaalsesse tarkvarasse. Turul on ka üldlevinud analüüsiplatvorme, mis on internetis leiduvate tugimaterjalide abil suuresti iseõpitavad.

Seejuures tasub silmas pidada, et iga raport on täpselt nii hea ja usaldusväärne kui selle valmimiseks kasutatavad algandmed. Ka parim tarkvara ei suuda imesid teha ja esimene samm peaks olema hindamine kas olemasolevad andmed sisaldavad vajaminevat infot või milliseid muudatusi on vaja, et see tulevikus nii oleks.

Konverentsil kõneled oma ettekandes sellest, mida ootab Finnair oma tarnijatelt. Millega siis tarnijad arvestama peaksid?

Siinkohal on võtmeküsimuseks, mis vallas tarnija tegutseb. Ootused toitlustusettevõtetele, IT-firmadele ja konsultatsiooniteenuse pakkujatele on väga erinevad. Seejuures ei erine mõne kategooria puhul lennuettevõtte nõudmised eriliselt muude sektorite omadest.

Usun, et märksõnad ohutus, täpsus ja kiirus on mõistetavad ning pikemat selgitust ei vaja. Mida suurem on tarnija tegevuse mõju lendudele ja nende graafikus püsimisele, seda suurema kaalu need mõisted omandavad.

Eelmainitu kõrval tooksin peamise juhtnöörina välja innovatiivsuse, aktiivse koostöö, kursisoleku sektori trendide ja arengusuundadega. Konkurents lennunduses on suurem kui eales varem ja samas reisijate ootused kasvavad pidevalt. Inimesed ei osta vaid transporditeenust punktist A punkti B, vaid soovivad lisaks saada positiivset ja nende unikaalsetele eelistustele vastavat elamust. Siinkohal on oluline roll tarnijatel, kellelt eeldatakse üha enam mitte pelgalt etteantud kriteeriumitele vastavat kaupa või teenust, vaid koostööd, innovatiivsust ja kaasamõtlemist, kuidas efektiivselt täita lõpptarbija soove nii täna kui tulevikus.

NB! Pärnu Tarneahelakonverentsi kohta leiad täpsema info SIIT.

Jaga lugu:
TÖÖSTUSUUDISTE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad tööstusuudised igal nädalal enda postkasti.

Tööstusuudised.ee toetajad:

Enimloetud
Harro Puusild
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24harro@toostusuudised.ee
Hedi Meigas
Hedi MeigasSündmusedTel: 5384 5159hedi.meigas@aripaev.ee
Rain Jüristo
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077rain.jyristo@aripaev.ee