Iga ostujuht on oma karjääri jooksul proovinud arvutada optimaalset tellimiskogust (EOQ - Economic Order Quantity), puhvervaru (Safety Stock) või tellimispunkti (Reorder Point). Kuid ilmselt enamik meist on kogenud seda, et nende arvutuste tegemine Excelis ei anna soovitud tulemust.
Liiga palju on dünaamiliselt muutuvaid numbreid, et staatilistes Exceli tabelites õigeid ja ajakohaseid arvutusi teha. Nõudlus ei ole ju stabiilne, tarneajad kõiguvad, algandmeid peab erinevatest aruannetest kokku kopeerima. Paljusid andmeid ei ole üldse majandustarkvaras olemas või siis tuleb neid olulisel määral töödelda enne, kui nad ostujuhile kasutuskõlblikuks muutuvad. Lisaks on töökoormus igapäevaste "tulekahjude" kustutamisel niigi suur.
Tulemuseks on lõpuks ikkagi "laest võetud" minimaalsed ja maksimaalsed kogused, oma kogemustel põhinevad ostupartiide suurused ning nõudluse ebastabiilsuse tõttu on alati "igaks juhuks" veidi ülemääraseid varusid. See on ka mõistetav, sest tootmisseisak on võrreldamatult suurema kahjuga, kui varude ülekulu.
Digitaliseeritud ostujuhtimine - uus normaalsus
Ometi, ka praegu on päris palju vajalikke andmeid olemas. Majandustarkvara salvestab pidevalt andmed tellimuste ajaloo-, tarnete- ja tarneaegade, hindade ja palju muu kohta. Lao- ja tootmistarkvarad koguvad infot materjalide liikumisest ja tarbimisest ning seadmete andurid väljastavad erinevat tehnilist informatsiooni tootmisprotsesside kohta. Lisaks veel tulu- ja kuluandmed raamatupidamise tarkvarast.
Kes on Indrek Sabul?
Indrek Sabul on viimased rohkem kui 5 aastat keskendunud Eesti tootmis- ja logistikaettevõtete digitaliseerimise edendamisele. Ta on välja töötanud digitaliseerimismetoodika, mis keskendub digidiagnostikate läbiviimisele, digivisioonide ja – arengukavade loomisele ning nende plaanide elluviimisele.
Indrek on üks Eesti kõrgelthinnatumaid ärikonsultante.
Neid andmeid kombineerides on hõlpsasti võimalik välja arvutada kõikide ostumaterjalide optimaalsed lao- ja tellimiskogused, tellimispunktid, min/max- ja puhvervarud ning koostada ka tellimissoovitused. Kasutada saab selleks kas majandustarkvara (ERP) funktsionaalsust, visuaalset analüütikat või muid lahendusi. Valitud vahendid sõltuvad konkreetse ettevõtte eripärast.
Kuid digitaliseeritud ostujuhtimine ei tähenda ju ainult seda. Uus normaalsus on see, et tänu tehisintellekti ja masinõppe võimalustele ning laiemalt tehnoloogia arengule muutub terve ostujuhtimise funktsioon ettevõttes. Kui enne oli ostja ülesanne tellida kaupu ja varustada tootmist materjalidega, siis digiajastul on ostuosakond juhtkonna strateegiliseks partneriks nii riskijuhtimises, müügiedu kasvatamises kui ka LEAN-tootmise korraldamises. Seda tänu võimekusele andmeid koguda ja kasutada. Hästi juhitud tarnijasuhted, just-in-time tarnekvaliteedi tagamine, optimaalne sortiment, kontroll kogukulude üle ja minimaalsed riskid võimaldavad ettevõttel jätkusuutlikult kasvada.