Aga lisaks on olemas varjatud võimalused, milles on peidus oluliselt suurem potentsiaal. Mis oleks, kui kliendi soov läheb otse tootmisse ilma, et mul oleks müügimehed/tehnoloogid/sekretärid seda vahendamas? Mis oleks, kui tehases ei oleks ühtegi inimest? Mis oleks, kui me müüksime teenusepõhiselt tooteid?
2. Tekita endale digitaliseerimise ehk IT tellimise võimekus. Olen alati mõelnud, et kust tuleb väide, et alla 50% IT-projektidest õnnestuvad. Siin see ongi – Eesti tehased on täis IT-ämbreid. Nendest ei taha keegi avalikult kõneleda. Kui avalikus sektoris pannakse iga ämber avalikult välja, siis erasektoris, eriti tootmistes, räägivad sellest vähesed.
Ühelt poolt ei tunne IT-ettevõtted hästi tootmist. Siinne maailm erineb tuntavalt teistest IT- maailmadest. Väärtus ei teki siin andmete salvestamisel ja hoidmisel – väärtus tekib andmete kasutamisest. Näiteks kui tuludeklaratsiooni saad riigile esitada digitaalselt, siis on väärtuseks see aeg, mille inimene andmete kokku korjamise ja kohapeale mineku arvelt säästis.
Tehases on aga vaja täpselt teada, kuidas andmeid kasutada. Kuidas protsessi viimane samm teab, et nüüd on õige aeg alustada, arvestades protsessi eelmisi andmeid, materjalide saadavust, tellimuse tähtaegasid? Ja andmete õigesti kasutamiseks peab tootmist hästi tundma.
Teiselt poolt aga ei oska tehased IT-teenust tellida. Ei ole lihtsalt kogemust. See, et üks tehas on tööle pandud ja osatakse tooteid teha, et tähenda seda, et osatakse ka üks IT-süsteem tööle panna. Ei ole halvasti püstitatud IT-ülesannet, on halvasti juhitud projektid.
Näiteks suurim viga, mis tootmised teevad lahenduste tellimisel, on fikseeritud hinnaga teenuse ostmine ilma eelneva põhjaliku lahenduse analüüsita. Miks? Siin on konflikt projekti kulgu juba eos sisse kirjutatud. Asi selles, et ei ole olemas (99% juhtudel) IT-projekti, mis projekti käigus ei muutu. Tellija eeldab, et see teostatakse projekti eelarvest, täitja eeldab lisarahastust.
3. Tutvu valmislahendustega. Sobivate valmislahendustega tutvudes võid saavutada olulise kokkuhoiu nii rahaliselt kui ajaliselt. Samas on valmislahendused mõeldud lahendama ainult teatud probleeme ettenähtud oludes. Iga tehas on tegelikult unikaalne oma tootmisprotsessidega.
Tihtilugu on nii mõnigi tootmisprotsess arendatud välja majas sees ning moodustab olulise osa konkurentsieelisest. See aga tingib, et sellele ei ole kunagi tehtud ka ühtegi tarkvaralahendust, mis protsessi toetaks.