Autor: Agnes Ojala • 4. veebruar 2008
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Viru Õlu pressib Pulsi tagasi turule

Viru Õlu emafirma Taani kontsern Harboe võttis hätta sattunud Puls Brewery brändi oma tiiva alla ning ühisrindes Viru Õluga plaanib Puls turule tagasi rebida.

Eelmise nädala reedel allkirjastati ostu-müügileping, mille järgi Viru Õlu omanik Harboe ostis Puls Brewery brändi omale. Ostu nõustas Gild Bankers.

„Osteti ära Pulsi bränd ja kõik sellega seonduv, Viru Õluga on meil nüüd ühised müügistruktuurid. Lahutasime müügistruktuuri tootmisstruktuurist. Müügi hulka kuuluvad kõik brändid ja kõik see liigub Viru Õlusse. Pärnus on tänasest päevast alates (eelmisest reedest – toim) vaid tootmisüksus,“ kommenteeris Puls Brewery tegevjuht Meelis Pihel.

Brändi müügini jõudis ettevõte Piheli sõnul möödalaskmistele tõttu. „Ettevõttes on tehtud juhtimise seisukohalt vigu. Elementaarne A ja B on jäetud unarusse, pole vaadatud kaugemale sealt, et mis saab siis, kui privaatbrändide tootmine saab otsa. Tuldi hooga välja, kuid läbi mõtlemata,“ tõdes Pihel nukralt.

Ei Pihel ega ka Viru Õlu tegevjuht Ott Licht soovi tehingu hinda kommenteerida. „Oleme lepingus kokku leppinud, et ei avalikusta hinda. Ütleme nii, et üle saja miljoni ei ole ja pooled on rahul,“ märkis Licht ning lisas, et ei taha hinda välja käia ka seetõttu, et seda hakataks kohe seostama Pärnu Õlletehase müügiga. „Tootmine praegusel kujul seal kindlasti jätkub, iseasi, kui pikalt. Me teeme kindlasti mingeid otsuseid selles osas, kus on pikas perspektiivis otstarbekas tootmist jätkata. Kas siis Haljala tootmisüksuses või meie poolt ettevalmistatud uue tehase asukohas,“ selgitas Pihel ning lisas, et väikesed pruulikojad peavadki n-ö suurema venna tiiva alla koonduma.

Müümise mõtet on mõlgutatud juba alates eelmise aasta aprillist. „Müügi planeerimine ja protsess on kestnud terve sünnitusperioodi pikkuse. Aprillis kohtusime müüjaga Gildi vahendusel esimest korda. Alguses kaalus müüja ka müüki osadena,“ täpsustas Licht.

Lisaks Viru Õlule olid Pulsi brändi ostust huvitatud veel ka mõned Eestis tegutsevad hulgifirmad ning üks Inglise õllefirma, kel ka Eestis juured mullas. „Kuna meil olid kõnelused Viru Õluga pooleli, siis me ei pidanud korrektseks pidada teistega edasi läbirääkimisi,“ lisas Pihel.

Kas Puls Brewery ja Viru Õlu on konkurendid või pigem liitlased? „Müügistruktuurid on meil ühendatud, kuid brändid turul konkureerivad. Nagu Sakul ja Baltikal, üks omanik, kuid turul konkureerivad,“ selgitas Licht.

Sel aastal plaanitakse ühisrindena turuosast ampsata vähemalt 15%. „Meil pole prioriteediks turuosa, mida tahetakse küll hirmsasti mõõta ning tänane 10% ei ütle ju midagi, et palju me selle pealt raha rohkem või vähem teenime. Kuid tähtis on ju ikkagi see, et me oleks tarbijale kättesaadavad. Praegu on kaubandusvõrke, kus meie tooted pole olnud piisavalt hästi kättesaadavad. Kuid 15protsendine turuosa koos saavutada peaks olema 1-2 aasta eesmärk kindlasti. Sihid peavad olema ambitsioonikad,“ märkis Licht ning lisas, et võib-olla on see ka isegi veidi lahja eesmärk.

„Eesmärk pole Saku ja A. Le Coqiga kakelda või konkureerida, nagu meedias on kirjutatud,“ lisas Pihel lõpetuseks.

KommentaarMeie oma klientide asju ei kommenteeri. Puls Brewery on hea bränd ja hea bränd jaeturul tekitab huvi. Ju siis oli ostja kõige parem sel hetkel. Ostis see, kes kõige paremaid tingimusi pakkus.

Lauri Isotamm, Glid Bankersi partner, ostu-müügi nõustaja

Tehing ise oli keeruline, samuti oli struktuur keeruline. Advokaadid tegid väga head tööd.

Mina soovin mõlemale kaubamärgile edu ning ei pea sobivaks ja viisakaks seda pikemalt kommenteerida.

Tarmo Noop, A. Le Coqi juhtIga brändi tehinguväärtus sõltub selle brändi turuosast. Õlleliidu andemetel oli Pulsi turuosa mullu 0,9%. Iga ettevõte peaks suutma ise juurde võita vähemalt 2-3-4% turuosast. Brändi kriteerium hakkab turul pihta 5%, enne seda ei saa toodet brändiks nimetada. Alla 5% turuosaga toodet pole mõtet osta, sest see pole elujõuline.

Tootmine Pärnu Õlletehases selliste mahtude juures pole samuti elujõuline. Kui tootmine jääb Pärnusse, siis see läheb kalliks maksma.

Ma saan aru, kui ostetakse tõusvat brändi, kuid siinkohal osteti langevat brändi. Kuivõrd õnnestub sellele asjale elujõudu sisse puhuda, ma ei kujuta ette. Kuid minu kogemus näitab, et toode, mis ei hakka kohe turule tulles müüma, ei hakka kunagi müüma. Uskuda, et toode, mis on pidevalt languses ja mille positsioon on olematu, hakkab peale kahte aastat puššimist paranema, see on naivistlik. Seda on näidanud meie enda kogemused.

Kui meil oli võimalik eelmisel aastal turuosa kasvatada 4%, siis miks mitte ei võiks ka neil üheskoos olla võimalik turuosa 4% kasvatada.

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077