• 18.05.07, 08:19
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Konkurendil hea juust? Võtame üle!

Toidutöösturid on leidnud odava viisi müügihittide tegemiseks - tuleb lihtsalt võtta konkurendi enimostetud toode, see kopeerida ja pahatihti ka sarnases pakendis müüki panna, kirjutas Äripäev.
Kuigi mõne toiduainetööstuses tegeva inimese sõnul on selline nähtus nagu tootepiraatlus pigem 1990ndate märk, mil enamik kahemehefirmast kontserni teinud kaupu ilmavalgust nägi, väidavad teised jällegi, et ettevõtluse algusaja paha komme on uuel sajandil taas edukalt elustatud ning käibele võetud.
"Turul valitseb kasutamismeetod: see, mis hästi müüb, tehke järele," räägib Salvesti juht Veljo Ipits, kes toob kohe näite oma firma kaubamärki kandvast tootest: külmsupp Suvi. "Meie tegime külmsupi Suvi, konkurent tegi Suvise külmsupi," ütleb ta, vihjates Põltsamaa Felixi tootele, mis on vahepeal teinud läbi nimemuutuse ning seisab lettidel nüüd Suvesupi nime all. "Kui nimi on end turule sisse söönud ja inimestele tuttav, on konkurendil seda hea ära kasutada," leiab Ipits. "Loomulikult, kui pannakse 0,01 g soola juurde, saab ju öelda, et tegemist on hoopis teise tootega," selgitab ta sarkastiliselt firma juriidilist abitust.
Rakvere Lihakombinaadi juht Olle Horm räägib, kuidas nende hästimüüv grill-lihamarinaad konkurendile meeldima hakkas. "Viimane näide on meil keefirimarinaadis šašlõkk, mis on müüginumbrite järgi kindlalt number üks. Nüüd äkki tuli Uvic välja sama asjaga ning pannud ka veel karbile "No. 1"!" on Horm hämmingus, kuna summad, mis tavaliselt tootearenduse alla maetakse, on üpriski suured.
Pärides ärimeestelt, kas konkurendid käivad tootearenduse inimesi retsepti saamiseks ära ostmas, kõlab vastuseks muigav "ei". Tegelikult käib asi stsenaariumi järgi, mis põnevusfilmi tegemiseks just ei sobi: konkurent läheb poodi ja võtab eelnevalt väljavalitud hästi müüva kauba, näiteks supi. Vaatab purgi pealt koostisosad üle ning laseb oma tehnoloogidel katse ja eksituse meetodil õiged kogused paika panna, tihtipeale paari komponenti lisades, et tegemist poleks täpselt üksühese asjaga. Edasi polegi muud teha, kui sarnane nimi või kujundus ning uue firma tootena müügile paisata.
"Eriti halb on siis, kui võetakse sult sarnane karbikujundus, kuid paki sisse pannakse mingi saast," ütleb tööstur Oliver Kruuda, viies jutu oma piimatööstuse Tere toodetava klassikalise sulatatud juustu Merevaik juurde, millesarnast toodet pakub ka Ago Tederi Estover. "See on ju topeltprobleem: sarnane pakend ning odav ja kvaliteedilt kontrollimatu toode sees," jääb Kruuda nõutuks.
Mitme toidutööstuse esindajad on seisukohal, et kõik, mis pole keelatud, on lubatud, ning kui pole keelatud, siis miks mitte seda teha.
"Kui marinaadi retsepti ja tehnoloogiat vaadata, siis töötasime meie täitsa erineva toote välja," ütleb Uvicu müügijuht Kristjan Alaküla vastuseks oletusele, justkui oleksid nemad toote Rakvere Lihakombinaadilt kopeerinud. Väitega, et Rakvere olevat esimesena keefirimarinaadis liha müüki toonud, Alaküla nõustub. Samas polnud Uvic tema arvates teine sarnase asjaga välja tulnu, vaid pigem kolmas või neljas. "See pole ju patenteeritud asi. Šašlõkki pole ju ka nemad välja mõelnud," sõnab ta ning lisab muu seas, et kui pole seadusevastane teistelt snitti võtta, siis miks mitte seda ka teha.
Põltsamaa Felixi juht Anti Orav leiab aga, et Suvesupi retsept on juba aastaid vana, nii et tegu ei saa olla kopeerimisega. "Seda ikka tehakse ja nii kurb kui see ka pole, on see paratamatu," leiab mees, lisades, et kui sind kopeeritakse, siis järelikult oled hea asja teinud.
Estoveri juht Kai Rimmel väidab, et tänapäeval on eriti tavapärane, et konkurendid üksteiselt hästimüüvaid tooteid kopeerivad.
Rimmel märgib, et Päikese sulatatud juustu puhul peaks aga esitama küsimuse pigem disainifirmale, kuna selle sulatatud juustu karbi kujundus ja värvilahendus on nende looming.
Selguse mõttes otsustasin paari toodet ise ka mekkida, et saada aimu, kas ja kui palju nad üksteisega ikkagi sarnanevad.
Laupäev, kell on varsti kolm, nälg näpistab
Toode: toorjuustud Eesti Juust Light, Päikese Juust Light, Merevaik, lisaks sai ning roheline tee.
Määrin kolmele saiaviilule eri sorti juustu paksema kihi.
Esimese hammustusega haaran tüki Estoveri Päikese juustust. Lahja, aga nii ka karbi peale kirjas. Teise hammustusega ründan Estoveri Eesti juustu. Natuke rammusam, kuid erilist vahet pole. Kolmandaks Tere Merevaik: veel rammusam kui kaks eelmist.
Järeldus: maitsevahet ei tundnud, küll aga oli merevaik natuke rammusam, kui kaks teist juustu.
Pühapäev, emadepäev
Toode: Rakvere grill-liha keefiri marinaadis vs Uvicu grill-liha kefiiri marinaadis. Abivahenditeks ahjukartulid ja värske salat.
Algatuseks pean ütlema, et Uvicu toodet on palju parem valmistada, kuna liha on lõigatud väikesteks tükkideks, erinevalt Rakvere omast, mida pean noaga hakkima. Samas on Rakverel mugavam pakend.
Maitsen kõigepealt Rakvere oma. Hea soolane mahlakas liha. Liha nagu liha ikka.
Nüüd Uvic: ka hea mahlakas liha. Soolane.
Järeldus: tavalise lihasööjana vahet ei tunne.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 15.11.24, 18:01
Maailma suurim kaablitootja Prysmian keskendub aina enam täislahendustele
Maailma suurim kaablitootja Prysmian on tutvustamas kontserni uut äristrateegiat, millega liigutakse kaablitootjast täislahenduste pakkujaks. Ettevõtte juhi Massimo Battaini sõnul on viieaastase äristrateegia Connect to Lead eesmärk ära kasutada praegust turupositsiooni oma tugevuste arendamiseks ja kindlustamiseks ning olla eestvedaja kaablitööstuse innovatsioonis.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Tööstusuudised esilehele