15. märts 2019
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas tagada orgaaniline kasv digitaliseerimises?

Columbus Eesti digitaliseerimisekspert Toomas Olli.
Foto: Stella-Kaisa Kanemägi
Tänapäeva organisatsioonide üheks suuremaks vajaduseks on digitaliseerimine. Kuidas seda teostada, kirjutab Columbus Eesti digitaliseerimisekspert Toomas Olli.

Vahel on vaja ettevõttes teha parandusi siin ja seal. Liiga sageli teeme investeeringuid vastavalt sellele kuidas osakond suudab oma vajadusi selgitada. See aitab ehk osakonda, kuid ei pruugi aidata kogu ettevõtet. Tulekahjusid kustutades pole aega mõelda tegevuskavale ja ettevõtte eesmärkidele. Siit tulenevad sunnitud hädainvesteeringud, mis küll ehk summutavad esmase vajaduse, kuid tekitavad tulekahjusid mujal.

Digitaliseerimine algab inimlikest vajadusest

Vaatame tõele näkku – enamus ettevõtteid ei soovigi digitaalsemaks muutuda, kuna nad ei näe selleks vajadust. Või pole muudatuste läbiviimiseks aega ega raha.

Muudatusi peetakse riskantseteks. Need on ebamugavad ja nõuavad energiat ning aega. Aeg aga kulub igapäevatoimetusteks. Traditsioonilistes ettevõtetes tähendavad muudatused ebaefektiivsust, millega ei saa leppida. Samas, tänapäeva muutuv maailm nõuab justnimelt võimekust muutuda.

Miks peavad ettevõtted muutuma digitaalsemaks?

Kuidas alustada?

Ettevalmistus

• Alusta oma ettevõtte tähendusest - milline tähendus on minu ettevõtte tegevusel ja miks me seda teeme? Tähendus kõnetab nii kliente kui ka töötajaid – see annab tegevusele sisu. Seejärel loo visioon, mida jagad teistega - kui meid saadab edu, siis millised me oleme? Sõnasta ettevõtte konkreetsed ärieesmärgid.

• Määratle ärimudel. Testi oma ärimudelit - prognoosi olukordade dramaatilisi muutusi ja vaata, kuidas ärimudel vastu peab.

• Määratle mõõdikud – mida saab mõõta, seda saab muuta. Esmased mõõdikud on seotud ettevõtte ärieesmärkide täitmise jälgimisega. Abimõõdikud annavad infot selle kohta, kuidas äriprotsessid toetavad ettevõtte ärieesmärke. Mõõdikute abil analüüsid, jälgid, optimeerid ja õpid.

• Kaardista ettevõtte protsessid. Samuti kaardista oma kliendi teekond, alustades kliendi vajaduse tekkimisest – ehk enne, kui tekib esimene kontakt kliendiga. Aseta klienditeekond paralleelselt ettevõtte protsessidega ja vaata, kus on kokkupuutepunktid kliendiga.

Muudatuste tsükkel

Muudatuste tsükli kiirem läbimine annab konkuretsieelise, sest organisatsioon on võimeline kiiresti adapteeruma näiteks turu muutustele. Muudatuste tsükli all mõeldakse järgmisi samme: vajadus, plaan, elluviimine, kinnistumine/õppimine.

• Kaardista kitsaskohad ja probleemid üle organisatsiooni ning muuda need võimalusteks ja arendustegevusteks.

• Koosta teekaart, kuidas seda kõike ellu viia, et jõuda visiooni täitumiseni. Planeeri arendustegevusi ja tee investeeringuid vastavalt prioriteetidele ja mõjule ettevõttele ning kliendile. Too teekaardile ka hullud ideed – need, mis viivad ettevõtte uuele tasandile. Mõni ettevõte võib ütelda, et ta pole veel valmis julgete ideede teostamiseks. Teine ettevõte aga loob näiteks ettevõtte sisese start-up osakonna julgete ideede jaoks - häiri ise oma äritegevust või sind häiritakse.

• Teosta arendusi väikeste sammudena ja väikeste meeskondadega. Soovitav on kasutada siinjuures agiilsete meetodite põhimõtteid.

• Tee vahekokkuvõtteid ja anna tagasisidet.

Tähelepanelik lugeja on kindlasti märganud, et tehnoloogiast pole üldse juttu olnud. Põhjus on selles, et digitaalsed muudatused põhinevad inimlikel vajadustel ja soovidel. Ehk teisisõnu, inimesed juhivad muutusi, tehnoloogia on ainult vahendiks.

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077