Maksude asemel peaks riik eri sektoreid toetama, näiteks taristu väljaehitamises, elamute soojustamises, eksporditoetustes, kirjutab Tartu Ülikooli majandusprofessor Raul Eamets vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.

- Raul Eamets.
- Foto: Andras Kralla
Hetkel võimendab valitsus negatiivsete sõnumitega kõikide majandussubjektide tulevikuootusi. Kui kogu aeg korratakse, et raha on vähe ja kõik on halvasti, siis hakkavadki inimesed vähem tarbima ning ettevõtjad vähem investeerima.
Planeeritavad maksutõusud omakorda süvendavad langust, sest nii tõmmatakse kriisi ajal majandusest raha välja, selle asemel et sinna raha juurde süstida. Lisaks ütleb valitsus, et tuleb veel uusi makse, aga me ei tea, milliseid. See kõik süvendab nii kodumaiste kui välismaiste investorite ebakindlust, mis väljendub investeerimise vähenemises. Tarbijate ebakindlus tähendab tarbimise vähenemist.
Äripäev küsis arvamusliidritelt: mis paneks Eesti majanduse uuesti kasvama? Kas järgmise aasta riigieelarve ja riigi eelarvestrateegia toetavad tagasi kasvule pöördumist?
Mis oleks lahendus? Eelarvetasakaal ei saa olla asi iseeneses, see on vahend mingi eesmärgi saavutamiseks. Mis on suurem eesmärk, kus on valitsuse pikk plaan?
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Koppel: oleme jõudmas komponendini, mis on siiani kriisist puudu olnud
Eesti ekspordi süngest statistikast hoolimata võib tööstuses siiski näha ka üht positiivset arengut, rääkis Eesti Panga vanemökonomist Kaspar Oja. Redgate Wealth'i investeeringute valdkonnajuht Peeter Koppel näeb, et kui siiani on kriisist üks oluline komponent puudu olnud, siis nüüd on see kohale jõudmas.
Majanduses valitsev ebakindlus sunnib paljusid ettevõtteid investeerimisplaane edasi lükkama, kuid sageli toovad just keerulistel aegadel tehtud nutikad otsused edu hetkel, kui turg taas kasvama asub. Õige hetke tabamiseks tuleb firma tegemistesse sügavam pilk heita, plaanid selgelt paika sättida ning õigel ajal õiged sammud astuda. Kuidas see täpsemalt käib ja kes ütleb, millal on just sinu äri jaoks see kõige õigem aeg?