Poliitikud tegutsevad erakonna reitingu ning isikliku populaarsuse paradigmast lähtudes, üritades tunnetada elektoraadi meelsust. Tööstus või mis iganes tootmine neid üldiselt ei huvita.

- Kiviõli Keemiatööstus
- Foto: Erik Prozes
Tegelikkuses juhib riiki ametnikkond, kes hõivatud oma karjääri kujundamisest ning ametkondade vahelisest konkurentsist. Näide on kiirkorras nõustumine Euroopa roheleppega, mis praktiliselt nullis põlevkivisektori pikemaajalised krediidivõimalused.
Piisaks juba sellestki, kui riigi ametnikkond ja poliitikud mõistaksid, kui oluline on iga Eestis täna tegutsev keskmine ja suur tööstusettevõte, arvestades meie ning ELi tänast konkurentsivõimet.
Täna põlevkivisektorit ning energeetikat reguleeriv ning kujundav seadusandlus ning riiklik strateegia on ilmselgelt vananenud ning maailmas toimunud muutustele jalgu jäänud, mida ei eita ka vastavad riigiametnikud. Muuta tuleks paljusid seadusi ning rakendusakte, selleks puudub aga poliitiline tahe elik on maad võtnud poliitiline mugavus – igasugused muutused nõuavad poliitilist konsensust, aga seda saavutada on keeruline ning vaevarikas.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Väita, et ametnikkond ei tee üldse koostööd tööstusettevõtetega, oleks vale. Toimub palju arutelusid ning ümarlaudasid, ainult tulemused ehk muutused on vaevalised tulema.
Kõige olulisem on tagada Eesti kui regiooni usaldusväärsus investoritele, kaasa arvatud kodumaised investorid. Ilma pikemaajaliste riiklike garantiideta ei ole see praegu enam võimalik.
Kui seada sektori perspektiivi aastani 2030, siis tuleb alustada uute maavarade kasutamist, lahendada tööjõu probleem (võõrtöölised, töötajate kvalifikatsioon ja motivatsioon, automatiseerimine ja robotid) ning leida uued tootmisharud ning nendega alustada kas või riigiettevõtete näol.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Eesti Kaubandus-Tööstuskoja juhatuse liige Ruth Oltjer loodab, et Tööstus 2030 töögruppide ja erialaliitudega antavaid sisendeid valitsus ka arvestab.
Pikka aega on kestnud olukord, kus otsustesse, mis riigi poolt vastu võetakse, ei kaasata tööstuse esindajaid ja nii sünnibki, et puudub konkreetne valdkondlik arenguplaan või tekivad uued piirangud – näiteks võõrtööjõu värbamisel –, samas kui püsib tööjõupuudus.
Riigi tööstuspoliitika suuniste määratlemiseks ja elluviimiseks loodud Tööstus 2030 koostöökogu loodab tänavu kaardistada finantsprobleemid, leida tööstusele sisendid Eesti kliima- ja energiapoliitikas ja sõnastada tööstussektori kompetentsivajadused.
igus kui tuntud masinaehituslike komponentide tarnija on jõudsalt edasi arendanud võimekust robotlahenduste osas. Lineaarrobotite puhul pakutakse reeglina standardlahendusi, milleks on käigupikkused mõõtudes 2000 x 2000 x 1000 mm. Kuid siis esitas huvitava väljakutse ettevõte Metaprint, kes vajas rätsepalahendust tööalaga 4700 x 2600 x 900 mm.