Autor: Tööstusuudised.ee • 9. detsember 2019

Uuring: tööstuse digitaliseerimisel mängivad rolli pehmed väärtused

Tallinna Ülikooli Digitehnoloogiate instituudi poolt läbi viidud Eesti tööstusettevõtete uuring ning sellele eelnenud pilootuuring tootmisettevõttes Ensto Ensek näitasid, et digitaliseerimisega kaasnevate muudatustega tuleb kohaneda eeskätt töö käigus ning väärtustada sealjuures nii organisatsioonikultuuri kui kommunikatsiooni rolli.
Ensto Enseki logistika projektijuht Triinu Künnapas ja ettevõtte juht Kaarel Suuk
Foto: Ensto Ensek

Ensto Enseki logistika projektijuhi Triinu Künnapase poolt läbi viidud pilootuuringu eesmärk oli selgitada konkreetse ettevõtte näitel välja, kuidas tajutakse digitaliseerimisega kaasnevaid õpiväljakutseid ja kuidas saaks toetada nendega toimetulemist.

"Kuigi digitaliseerimist peetakse viimastel aastatel kõige paljulubavamaks tootmise soorituse tõstmise vahendiks, teevad digilahendused töötajad tootlikumaks vaid juhul, kui nad oskavad ja tahavad neid kasutada," märkis Künnapas pilootuuringu tulemuste põhjal. Just seetõttu on tema sõnul väga oluline roll elukestval õppel ning ka ettevõttel, mis peaks inimeste pädevuste täiendamist ja uuendamist toetama.

Künnapase sõnul sai uuringu käigus enim kinnitust tõdemus, et tänapäeval peab õppima töö käigus ning eraldi koolituste jaoks enam tegelikult aega polegi. "Selleks, et töö käigus õppimine toimiks, on aga oluline, et inimene ise oleks motiveeritud ja huvitatud sellest, mida tal tuleb õppida," tõi Künnapas esile. Sealjuures peab ta oluliseks ka värbamisprotsessi rolli, sest inimese suhtumine on kujunemas olemasolevatest ja pidevalt muutuvatest oskustest aina olulisemaks - seega peab inimene olema valmis järjepidevalt õppima. "Samas peab jääma inimesele võimalus ka katsetada ja eksida."

Uuringu põhjal selgus, et digitaliseerimise toimimiseks ettevõttes on oluline roll ka organisatsioonikultuuril. "Muutused toimivad vaid siis, kui organisatsioon teadvustab muudatust, on selle suhtes avatud ja paindlik ning on pannud paika selged väärtused, mis muutuste vastuvõtmist toetavad," märkis Künnapas. Samuti leidis kinnitust ka kommunikatsiooni olulisus uute digilahenduste juurutamisel, sest ilma selgituse ja tippjuhtide pühendumiseta ei pruugi ka ülejäänud meeskond näha muutustel eesmärki.

Kuigi Künnapase sõnul nähakse intuitiivselt lahendusi pigem personali ja organisatsiooniga seotud nii-öelda pehmemates aspektides, on oluline roll õppimise toetamisel ka tehnoloogilistel abivahenditel. “Suurima potentsiaaliga lahendusteks peeti nii Ensto kui Eesti uuringutulemuste põhjal mobiilseid õpitehnoloogiaid ja õpianalüütikat. Seejuures võib öelda, et valmidus ja julgus teatud tehnoloogiaid - näiteks virtuaalreaalsust, liitreaalsust jne - rakendada on madal, kuna need tunduvad ettevõtetele võõrad või alles lõpliku väljatöötamise järgus,” tõdes ta. "Seega tuleks kindlasti pöörata tähelepanu nii värbamisele kui ka õppimise sidumisele igapäevategevustega," selgitas Künnapas.

Tallinna Ülikooli Digitehnoloogiate instituudi poolt läbi viidud uuringut Eesti tööstusettevõtete seas, mis sisaldas ka Künnapase pilootuuringut Enstos, käsitleti hiljuti ka Saksamaal toimunud konverentsil EC-TEL 2019, mille peateemaks oli tehnoloogia roll õppimisprotsessis.

Ensto Ensek on Eestis tegutsev rohetehnoloogia-ettevõte, mis kuulub rahvusvahelisse kontserni Ensto Grupp ja tegutseb elektriseadmete ja -tarvikute valdkonnas. Eestis on Ensto Ensekil tehased Keilas ja Paides, ettevõttes töötab ligi 400 töötajat.

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077