3 juuli 2018

Eestigi saab Trumpi tariifidega pihta

Radius Machiningu omanik ja juht Veljo Konnimois.   Foto: Harro Puusild

USA presidendi Donald Trumpi terasetariifid lisavad ületootmise all vaaruva turu õlule lisaraskuse. Ees ootav madalate hindade ja tehaste sulgemise aeg ei lähe mööda ka Eestist.

1. juunist kehtivad Ühendriikidesse eksporditavale Euroopa Liidu terasele ja alumiiniumile vastavalt 25- ja 10protsendiline tollitasu. Donald Trumpi kaubandussõja järgmine rünnakuobjekt Euroopas on autotööstus, mille imporditariifid jõustuksid juulis.Euroopa autotehastele varuosi valmistava AQ Lasertooli tegevjuht Rein Volt ütles, et globaalne turuolukord ei jäta ka Eestit puutumata. "Meie tootmismahud sõltuvad otseselt Lääne turust,” põhjendas ta.

Euroopa tehased võivad kinni minnaMetalldetaile tootva Radius Machining Ltd. juht ja omanik Veljo Konnimois pidas mõnda aega tagasi terve ostuosakonnaga nõu, kuivõrd mõjutavad Trumpi otsused Eesti tootjaid. Mäletatavasti ähvardas Trump terasetariifidega juba märtsis, kuid toona anti Euroopa Liidule, Mehhikole ja Kanadale üürike armuaeg. „Esialgu muutusid hinnad ootustele vastupidises suunas. Selle asemel et USA turult tõrjutud materjalide hinnad langema hakkaksid, põrutasid need 20-25% hinnatõusu. Puudus igasugune loogika. Investorid suutsid kuidagi oma kasumi kätte saada,“ sõnas terasest ja alumiiniumist torusid tootva ettevõtte juht.Nüüd annab materjalide jääk juba selgeid ohumärke ja Euroopa turud peavad leppima ootuspärase saatusega. Kõrgete hindade tõttu USAs ollakse sealselt turult välja tõrjutud. Uusi eksporditurge ei ole ja sisetarbimine ei suuda tekkinud ülejääki üksinda alla neelata. Tekkimas on ülepakkumine ja see toob terase ning alumiiniumi hinnad alla.„Olukord muutub taas, kui mõni suurem tehas paneb uksed kinni. Saame seda sügisel näha,“ ennustas Konnimois.Mõju veel tunda pole AQ Lasertoolsi valmistatud detailid leiavad tee otse Euroopa autotööstuse koosteliinidele. Terasmaterjal moodustab Lasertooli tehtavatest toodetest ca 40 protsenti. Hinda mõjutavaid tegureid on teisigi – palgasurve, tööjõud, energia hind. Lisaks terasele muutuvad ka teiste toormaterjalide hinnad. „Jõustunud tariifide mõju praegu veel tunda pole,“ sõnas Volt.Tootmismaterjalide hinnapoliitikat kujundavad ka nõudluse-pakkumise vahekord ja valuutakursside liikumine. Pelg, et meie oma autoosade tehaseid sulgema hakkame, ei ole Voldi sõnul siiski põhjendatud. “Scania ja Volvo veoautode nõudlus on jätkuvalt väga suur. Maht sõltub ka sellest, kuidas meie kliendid suudavad turuosa hõivata,” sõnas ta.Loe pikemalt Äripäevast

Autor: Lennart Käämer, Äripäev

Jaga lugu:
TÖÖSTUSUUDISTE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad tööstusuudised igal nädalal enda postkasti.

Tööstusuudised.ee toetajad:

Harro Puusild
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Hedi Meigas
Hedi MeigasSündmusedTel: 5384 5159
Rain Jüristo
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077