Autor: Multipakend • 9. veebruar 2024

Multipakendi näide: põlvkondade sünergiasse tasub panustada

Isa Boris Tšernjak ja poeg Mihhail Tšernjak töötavad igapäevaselt õlg-õla kõrval lainepapist pakendeid tootvas ettevõttes Multipakend Tootmine OÜ.
Kui Põhjamaades on saja-aastased perefirmad tavapärane, siis Eestis on haruldane kohata ühekoos töötamas isegi ühe perekonna mitme põlvkonna esindajaid. Aga on erandeid – ligi 30 aastat tegutsenud lainepapist pakendeid tootvas ettevõttes Multipakend Tootmine OÜ töötavad igapäevaselt õlg-õla kõrval isa ning poeg – Boris ja Mihhail Tšernjak.

Kui Boris on pereäris olnud algusest peale, siis Mihhail alustas tööd veidi üle 10 aasta tagasi. Alguses oli ta tootmistsehhis, siis logistika ja ostude peal ning nüüd tegeleb arendusega, müügiga ja üldjuhtimisega. Mõlemad tõdevad, et algus oli keerukas, sest raske oli tõmmata piiri tööalaste ja perekondlike teemade vahele. Noorem Tšernjak mõtles koguni töölt lahkumisele, aga nüüd kinnitab Mihhail, et tal on hea meel, et jäi. „Alguses oli tõesti väljakutse suur, sest alles otsisin oma kohta siin. Aga kui meie nurgad said maha lihvitud, siis tegelikult tugevdab perekonna toetus ja ühiste sihtide nimel töötamine ettevõtte tulevikku,” nendib ta.

Multipakendi juured ulatuvad aastasse 1995, mil alustati tegevust nõukogudeaegse seadme- ja pakenditootja, eksperimentaalkombinaadi Mehise Tallinna kesklinnas Hobujaama tänaval asunud ruumides. Juba mõne aastaga jäi seal aga kitsaks ning uued ruumid leiti Veskimetsa piirkonnast, kus tegutsetakse tänaseni. Ent kust tuli idee hakata tegelema just pakenditega? Boris meenutab, et kui Nõukogude Liidu lagunedes polnud kauplustest suurt midagi saada, õnnestus temal käia Soomes ja imetleda poodides rikkalikku kaubavalikut: „Mulle jäi südamesse mõte, et nii tore, kui ka meil oleksid riiulitel sellised ilusad pakendid!”

Nii saigi alguse Eesti üks esimesi erakapitalil põhinevaid pakendiettevõtteid. Kuna meil toona lainepappi ei valmistatud, tuli alguses pakendeid vahendada. Kontaktid olid Multipakendil muljetavaldavad: plast- ja elektritarbeid tootev Estoplast, tubakatehase Leek järeltulija Eesti Tubakas, kummitööstus Põhjala, S. Kirovi nimeline näidiskalurikolhoos ning Koplis tegutsenud kalurikolhoos Majak.

Mõne aja pärast saadi aga aru, et vahendamine ei ole ikka päris see ning tekkis soov ise toota. Kolme aastaga soetati esimesed tootmisliinid, flexo-, stantsimis- ja lõikemasinad ning leiti inimesed, kellele pakendivaldkond huvi pakkus. „Valmisspetsialiste polnud kuskilt võtta ja nii pidime käima mööda teisi riike tootmistegevusega tutvumas. Filmisime nende tööd, kirjutasime nähtu üles,” meenutab Boris. Ta naerab, et liinitöötajatest lihtsam oli leida konstruktoreid, sest oli puidutöötlemine ja riiete väljalõikamine on pakendite konstrueerimisele veidi sarnased alad. Ja selle ala inimesi Eestis leidus.

Pitsakarpidest meditsiinitööstuse pakenditeni

Algusaegadel pakkus ettevõte lihtsamaid pakendeid, kuid nüüd valmistab ja projekteerib keerukaid stantskarpe mitmevärvilise trüki ning lamineeringuga, kasutades vajadusel ka lakke ja kaitsekihti. Multipakendi aastane tootmismaht on ligi 12 miljonit ruutmeetrit ja neil on kliente kõigist majandusharudest alates toidutootmisest kuni meditsiini-, mööbli- ja keemiatööstuseni. Võimalused on laiad – Multipakend kasutab oma tootmises 0,8-7 mm lainepappi, mis jagunevad omakorda kolmekihilisteks ja viiekihilisteks ja erinevateks tugevusteks. Vajadusel pakume tooteid ja stende ka kärgpapist. Pakendite tiraaž on alates paarisajast kuni mitmesaja tuhandeni. Tellimuste täitmise tähtaeg on umbes 2-3 nädalat.

„Meie äri on B2B, enamik kliente on tootmisettevõtted. Kuna oleme suunatud tootjatele, peame täitma igale sektorile omaseid unikaalseid nõudeid alates materjalidest kuni personaalse konstruktsioonini. Vajadusel disainime pakendi vastavalt kliendi tootmisliinile,” kirjeldab Mihhail. „Oleme osa nende meeskonnast ja meie eesmärk on aidata oma klientidel nende tööd paremini teha. Multipakend on üks Baltikumi laiema materjalivalikuga pakenditootjaid ning tänu suurtele laoruumidele on meil võimalik pakkuda ka ladustamisteenuseid .”

Ta lisab, et pikaajalisele ajaloole ja kogemustele tuginedes suudab ettevõte pakkuda head kvaliteedi ja hinna suhet. „Meie tugevaim külg on paindlikkus, sest pereettevõttena saame pakkuda kiireid lahendusi ning selle juurde lisaväärtust laoteenuse näol neile, kelle tootmine on hooajaline ning kel puudub endal laopind. Meie disainerite ja konstruktorite pädevus võimaldab turvaliselt ja kaunilt pakendada ka kõige keerukamaid tooteid.”

Täna tegutsetakse aadressil Tuuliku tee 4C, kus ettevõtte tootmisruumide suurus on 2400 m2 ja ladu hõlmab 2600 m2. Tööd antakse enam kui 60 inimesele. Boris ja Mihhail räägivad, kuidas viimased aastad on mõeldud ka uue maja ehitamisele, ent erinevad kriisid on võtnud selleks julguse. „Seni pole kriisid veel meie tegevust väga palju mõjutanud, kuid töötame valdkonnas, mis on majanduse peegel – kui kukub tarbimine ja tootmine, kukuvad ka meie mahud. Oleme suutnud seni olla kasvutrendis ja oma käivet ning kasumit siiski säilitada tänu pidevatele investeeringutele, järjepidevusele ja professionaalsusele.”

Töötajatest suur osa on töötanud Multipakendis üle 10 aasta. On ka neid, kes on olnud ametis koos Borisiga algusest peale. „Uusi inimesi oleme enamasti leidnud läbi oma töötajate soovituste. Meil on mitmeid, kes on erinevatel põhjustel töölt lahkunud, ent siis tagasi tulnud. Hoolime ja hoolitseme igati oma töötajate eest ja oleme püüdnud luua perekondliku atmosfääri,” räägib Boris. Ta lisab, et väga oluline on kaasata meeskond tootmisprotsessi. „Olen nende aastakümnete jooksul õppinud, et kui inimene tunnetab kaasamist, on tema panus oluliselt suurem. Ja just see ongi juhi ülesanne – teha töö oma töötajate jaoks põnevaks ning näidata eeskuju.”

Tehnoloogiat uuendamata reel ei püsi

„Tänapäeva tehnoloogia, masinad ja liinid on kiiremad ning täpsemad, aga nõuavad samas ka rohkem teadmisi. Automatiseerimine on oluline. Oleme digitaliseerinud kogu tootmise ning ega me pääse ka robotitest. See on lõpmatu protsess,” nendib Mihhail. „Investeerime igal aastal uutesse liinidesse ja tehnoloogiatesse. Viimase viie aasta jooksul oleme välja vahetanud sisuliselt kogu masinapargi ning kasvanud tänu sellele enam kui poole võrra.”

Viimane suurem investeering oli suureformaadilisse plottermasinasse ehk näidiste lõikamise seadmesse, mis võimaldab teha väikeseeriatoodangut. Multipakend teostab ka flexo-, offset- ja digitrükki. Kliendid saavad sisuliselt tellida oma kujundusega pakendeid tikukarpidest kuni mitmemeetriste mööbliesemeteni. Ettevõttel on olemas puidu tarneahela FSC-sertifikaat ning ohtlike kaupade sertifikaat.

„Konkurents on meie alal väga suur ning me ei saa jääda maha ka rahvusvahelistest rivaalidest,” sõnab Mihhail. „Aina olulisem on keskkond: et saada Keskkonnainvesteeringute Keskusest ja Ettevõtluse Arendamise Sihtasutusest toetust, peab olema olemas roheaudit. Pöörame suurt tähelepanu energiasäästule, jätkusuutlikkusele ja efektiivsusele ning selleks on olulised nii tootmisjääkide vähendamine vastavate programmide abil, topelttöö välistamine kui ka inimressurssi kokkuhoid.”

Boris lisab, et kuigi masinad lähevad aina tootlikumaks, jääb Multipakendi toode ehk lainepapp lihtsalt lainepapiks. „Selles mõttes töötame konservatiivsel alal. Lainepapp on hea ja jätkusuutlik alternatiiv plastile ning muudele tehismaterjalidele, sest paber on vähemalt 7-8 korda ümbertöödeldav enne uue tooraine lisandumist. Meil on hea meel, et meie jäägid lähevad taaskasutusse ja on tooraine uuele tootele.”

Kui võrrelda tänast pakenditootmist kümne aasta tagusega, lähevad Borisi ja Mihhaili sõnul pakendid aina isikupärasemaks, värvilisemaks ja optimaalsemaks. „Standardtoodang on sisuliselt kadunud. Kui vanasti olid näiteks kalatööstuse kastid standardiseeritud mõõtudega ning neid tarniti sadades tuhandetes, siis see aeg on möödas. Täna vajab iga toode oma nägu, oma mõõtu, kujundust ning unikaalsust. Ja infot pannakse pakendile oluliselt rohkem: nii reklaame, tootetutvustusi kui ka QR-koode.”

Lisainfo: www.multipakend.ee

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077