• ST
  • 01.02.23, 09:47

Põhja-Kiviõli II põlevkivikarjääris alustas tööd Euroopa esimene Doosani 100tonnine ekskavaator

Šampusepudel lendas vahtu pritsides vastu roomikut kildudeks, kui Kiviõli Keemiatööstuse Põhja-Kiviõli II põlevkivikarjääris pühitseti sisse vastne ja uuenduslik 100tonnine Doosan DX1000LC-7 ekskavaator, mille INTRAC Eesti AS eile, 31. jaanuaril ettevõttele üle andis.
Nii suurt ekskavaatorit, nagu Kiviõli Keemiatööstuses 31.01.2023 tööd alustas, oodati Euroopas juba ammu. Masin saabus kohale kolmes osas ja monteeriti kokku Kiviõlis. Nüüdseks on 100tonnine Doosan DX1000LC-7 ekskavaator viidud vastavusse kõikide Euroopa Liidus kehtivate keskkonnanõuetega ning kaevandamisfirmad saavad seda ka siinmail endale soetada.
  • Nii suurt ekskavaatorit, nagu Kiviõli Keemiatööstuses 31.01.2023 tööd alustas, oodati Euroopas juba ammu. Masin saabus kohale kolmes osas ja monteeriti kokku Kiviõlis. Nüüdseks on 100tonnine Doosan DX1000LC-7 ekskavaator viidud vastavusse kõikide Euroopa Liidus kehtivate keskkonnanõuetega ning kaevandamisfirmad saavad seda ka siinmail endale soetada. Foto: Raul Mee
Tegemist on esimest seda tüüpi kaevandamismasinaga, mis Euroopas kliendi kasutusse jõuab. OÜ Kiviõli Keemiatööstus (KKT) sõlmis Doosan DX1000LC-7 ostutehingu läinud aasta novembril. Vahepealsel ajal toimetati suur ja raske masin kolmes osas kohale ning monteeriti Kiviõlis kokku. Kõige kauem võttis aega kopa saabumine, sest valikus on mitu varianti ja nende seast tuli valida enda jaoks kõige sobilikum. KKT-le oli nimelt oluline, et ekskavaatori kopp võimaldaks kaevandataval põlevkivikihil lasuva katendiga võimalikult hästi hakkama saada ja valik vastavalt sellele ka tehti. Nüüd on ekskavaator valmis karjääris tööjärje üle võtma. Enne seda korraldati ka ametlik üleandmine.
Uus ekskavaator asub täiendama KKT olemasolevat masinaparki, kuhu teiste seas kuuluvad juba Doosan DX800LC-7 80 t, DX490LC-7 50 t mudelid ja frontaallaadur DL480-7 kaaluga 28 tonni.

Tõhus koostöö viib edukate tehinguteni

INTRAC Eesti ehitusmasinate müügijuhi Edmund Tänavotsa sõnul on uue ekskavaatori üleandmine kindel tunnistus INTRAC Eesti ja KKT vahelistest pikaajalistest kliendisuhetest, mis ei tähenda pelgalt masinate müüki, vaid tervet komplekti igapäevasest hooldusest ja teenindusest.
„KKT on meile suurepärane koostööpartner, kes mõistab, et sellise keerulise ja kalli masina soetamine ei piirdu ainult müügitehingu vormistamisega, vaid peab sisaldama ka soodsat finantseeringut ja edaspidist kvaliteetset teenindust,” märkis Tänavots. „INTRAC Eesti suudab seda pakkuda ja nii on viljakas koostöö KKTga saanud kesta juba aastaid. Selline kliendipoolne usaldus on meile väga oluline, eriti kriiside ajal, kui investeerimisotsused uue tehnika soetamiseks põhjalikult läbi mõeldakse.”
Edmund Tänavots lisas, et sellist suurt ekskavaatorit nagu Doosan DX1000LC-7 oodati Euroopas juba ammu. Nüüdseks on masin viidud vastavusse kõikide Euroopa Liidus kehtivate keskkonnanõuetega ning kaevandamisfirmad saavad seda ka siinmail endale soetada.
„On tõesti suur heameel, et Euroopa esimene 100tonnine Doosani ekskavaator hakkab tööle just Eestimaal, Kiviõlis,” ütles Tänavots. „Tänane sündmus on märgiline ka selle poolest, et see on esimene Euroopas lõppkliendile tarnitud Doosani 100tonnine roomikekskavaator. See pole lihtsalt müügitehing, vaid pakett müügist, hooldusteenusest ja finantseerimisest, mida INTRAC pakub koostöös Doosani tehase ja selle finantspartneri Citadele pangaga.”
Euroopas ainulaadne 100tonnine Doosan DX1000LC-7 kaevandamismasin anti INTRAC Eesti poolt Kiviõli Keemiatööstusele pidulikult üle 31.01.2023.
  • Euroopas ainulaadne 100tonnine Doosan DX1000LC-7 kaevandamismasin anti INTRAC Eesti poolt Kiviõli Keemiatööstusele pidulikult üle 31.01.2023. Foto: Raul Mee

Senisest ökonoomsem ja tootlikum

Roomikekskavaator DX1000LC-7 on masin, millesse on kombineeritud efektiivsus, ökonoomsus ja keskkonnasõbralikkus. Tootja omalt poolt lubab, et uus DX1000LC-7 aitab kasutajal senisest rohkem säästa, sest on 100tonniste ekskavaatorite klassis parima jõudluse, suure tootlikkuse, senisest väiksema kütusekulu ja sujuvama juhtimisega.
DX1000LC-7 on varustatud 5,5 m3 suuruse kopa ja spetsiaalselt KKT jaoks paigaldatud kiirliitega. Varustus sobib hästi nii põlevkivikihti katva katendi eemaldamiseks kui ka maavara lahtikaevamiseks. Ekskavaatori DX1000LC-7 jõuallikas on diiselmootori Perkins 2806J uus V-versioon, mis annab masina võimsuseks 469 kW (629 hj), mida on rohkem kui ühelgi teisel selle klassi masinal. Mootori suur võimsus on kombineeritud Virtual Bleed Off (VBO) hüdrosüsteemiga (D-ECOPOWER+), mis tagab oma klassi parima hüdropumba tootlikkuse – 1569 l/min.
Muljetavaldav on Doosan DX1000LC-7 kütuse tarbimine – tootja kinnitusel on see väiksem kui analoogsetel 80tonnistel masinatel, mis rahaliselt väljendatuna peaks 4000 töötunni jooksul aitama kokku hoida 60 000 eurot. Piltlikult öeldes saab ühe liitri kütusega ammutada 26 tonni ehk umbes ühe veokikoorma jagu maavara.

24/7 töötav masin peab olema töökindel ja säästlik

Kiviõli Keemiatööstuse põlevkivi tootmisjuht Kaidi Sulp märkis, et ettevõtte jaoks on siiani olnud optimaalne kasutada 80tonnised masinad, aga nende valik on praegu turul kokku kuivanud, mistõttu selleks, et saaks mitmete tootjate vahel valida, pidi KKT liikuma kas masinaklass üles või alla. Väiksemad masinad siinsetesse tingimustesse ei sobi, sest aasta-aastalt liigutakse kaevandamisega aina rohkem piirkondadesse, kus katendi paksus suureneb. See omakorda sunnib ettevõtet vaatama suuremate masinate poole.
Doosani kasuks rääkisid asjaolud, et masin oli kohe saadaval, lisandus ainult transpordiaeg pluss kopa valmistamise aeg. Samuti saime sobiva hinna- ja finantseerimispakkumise.
Kaidi Sulp
Kiviõli Keemiatööstuse põlevkivi tootmisjuht
„Vaatasime üle ehitustehnika messil BAUMA kõik meile huvipakkuvad 100tonnised masinad, uurisime nende häid ja halbu külgi ning eeliseid konkurentide ees. Hiljem võrdlesime kõigi sama suurusklassi masinate tehnilisi näitajaid, hindasid ja finantseerimispakkumisi. Meie jaoks oli oluline faktor ka masina kiire tarneaeg, sest KKT kaevandamismahud on praegu suured ja iga masin arvel ning ka kütusekulu on oluline,” iseloomustas Kaidi Sulp protsessi, kuidas konkreetne ekskavaator välja valiti. „KKT-l on varasemalt Doosani 50 t ja 80 t ekskavaatoriga positiivsed kogemused nii kütuse- kui ka hoolduskulude osas. Doosani kasuks rääkisid asjaolud, et masin oli kohe saadaval, lisandus ainult transpordiaeg pluss kopa valmistamise aeg. Samuti saime sobiva hinna- ja finantseerimispakkumise. Ja kahtlemata oli oluline lisa hüdroliini võimalus, et vajadusel oleks võimalik vahetada kopp x-centric ripperi vastu. Oma kuluefektiivsust ja tootlikkust saab masin nüüd hakata karjääris tõestama. Kuna Doosaniga samal ajal alustas tööd ka teine 100 t ekskavaator, siis tekib meil tuleviku tarbeks väga hea võrdlus.”
Sulp rääkis, et karjäärimasinate puhul on kütusekulu väga oluline, sest ekskavaatorid on töös suurema osa aastast, tehes keskmiselt 6000 mototundi aastas. Kulud kütusele on selliste masinate puhul enesestmõistetavalt märkimisväärsed ja võitu annab juba mõni liiter töötunni kohta.
„Oleme täheldanud, et nii mõnigi uus masin võtab vanaga võrreldes näiteks 10 liitrit mototunni kohta vähem kütust, mis teeb aastas lausa 60 000 liitrit. See on ettevõtte jaoks suur kokkuhoid,” ütles ta. „Arvestades, et liigume võimsamate masinaklasside poole, oleme juba rõõmsad, kui kütusekulu jääks 80 t masinaga võrreldavale tasemele. Kõik, mis sellest vähem, on puhas võit ja kahtlemata üks oluline argument järgnevate masinate väljavahetamise juures.”
Kuna karjääris käib töö 24/7, siis saab tehnika korraliku koormuse ja nii peab KKT neid regulaarselt välja vahetama. Tänu sellele on ettevõtte masinapark tervenisti uus, efektiivne ja säästlik.
„Praegu on põlevkivi nõudlus kõrge, sest seda kasutatakse taas elektri tootmiseks. Sellepärast oleme tehnikat välja vahetanud planeeritust varem,” märkis Kaidi Sulp.

Tehnikaostu rahastamine toetab ettevõtte äriplaani

Citadele Leasing Eesti filiaali juhi Rainer Moppeli sõnul on Euroopa suurima Doosani ekskavaatori finantseerimine hea näide Citadele pikaajalisest koostööst Doosani tehase ja Doosani maaletooja INTRACiga, sest panga eesmärk on aidata ühistel klientidel ambitsioonikaid plaane teostada.
„Meile on väga oluline toetada oma koostööpartnerite tehnika müüki mugava ja konkurentsivõimelise finantseerimisteenuse pakkumisega, sest selline kompleksne lahendus aitab meie ühiste klientide plaane mugavamalt ellu viia,” lausus Moppel.
Spetsiifilise ja kalli vara soetamine ning finantseerimine eeldab ennekõike arusaamist kliendi vajadustest. Citadeles saadakse aru, et kindlasti peab selline vara sobituma kliendi äriplaani ja toetama või parandama tema majandustulemusi. Finantseerimisel võetakse arvesse ka varasemat valdkonnas tegutsemise kogemust.
Kiviõli Keemiatööstus soetas esimese omataolise Doosani ekskavaatori Euroopas ning selle kasutamine annab kliendile olulise kütusekulu kokkuhoiu iga kaevandatud tonni kohta.
Nõudlus sääraste masinate järele on kogu maailmas suurenemas, 2023. aastal plaanib Doosan toota 50–60 100tonnist ekskavaatorit. Juba on tehasele laekunud uusi tellimusi ka Euroopast.
Doosan DX1000LC-7 ekskavaatori üleandmisest Kiviõli Keemiatööstuse Põhja-Kiviõli II põlevkivikarjääris 31.01.2023 (galerii). Fotod: Raul Mee
18 fotot
  • Doosan DX1000LC-7 ekskavaatori üleandmisest Kiviõli Keemiatööstuse Põhja-Kiviõli II põlevkivikarjääris 31.01.2023 (galerii). Fotod: Raul Mee

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 04.11.24, 16:24
Mida tuleks teada ESGst, et turul püsida?
ESG juhtimine on vajalik nii suurettevõtetele kui ka väikese ja keskmise suurusega ettevõtetele. ESG eesmärke, strateegiaid, arengut ja raporteid küsivad partnerid, kliendid, pangad ja regulaatorid. Kuidas ESG abil oma riske ja võimalusi leida?

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Tööstusuudised esilehele