Autor: Indrek Sabul • 13. september 2019

Ei loe, millist majandustarkvara Sa ostad, vaid kelle käest Sa selle ostad

Uue majandustarkvara (ERP) juurutamist ettevõttes on tihti võrreldud südame siirdamise operatsiooniga. Mõlemal juhul vahetatakse välja keskne süsteem, mis hoiab elus ja hea tervise juures kogu ülejäänud organismi, kirjutab Columbus Eesti digitaliseerimisekspert Indrek Sabul. Kujutlege ennast nüüd patsiendina enne operatsiooni. Kumb on teile olulisem? Kas see, milline teile siirdatav süda välja näeb (eeldusel, et see on kontrollitud ja terve) või on teile siiski olulisem kindlustunne kirurgi teadmiste ja oskuste suhtes?

Majandustarkvara valikul keskendutakse pahatihti liialt tootele, mitte tulevasele juurutuspartnerile. Põhjuseid võib muidugi olla mitmesuguseid. Kontserni ettevõtetel võib see olla seotud emaettevõtte nõudega, kui grupis juba kasutatakse kindlat tarkvara. Väiksemate ettevõte valikuid püütakse mõjutada lihtsate ja odavate valmislahendustega, mida ostja saab ise installeerida ja kasutada.

Kõikide teiste ettevõtete puhul on tarkvarapartneri valik olulisem kui tarkvara ise. On avalik saladus, et korralikud kaasaaegsed majandustarkvarad (ERP) on funktsionaalselt üsna sarnasel tasemel ja suudavad katta enamiku ettevõtte põhivajadustest (sh. finantsjuhtimine, raamatupidamine, ost, müük, laohaldus, tootmine, planeerimine jt.). Ometi, osad ERP juurutused mööduvad muretult ja teised ebaõnnestuvad.

Olen aja jooksul erinevate ettevõtte juhtide käest uurinud nende kogemusi ja meenutusi ning saanud väga väärtuslikku infot erinevate ERP tarkvarade ja nende pakkujate kohta. Allolevat teen väikese kokkuvõtte asjaoludest, mida tarkvara partneri valikul oleks vaja arvestada kui soovite oma ettevõtte tulevast ERP juurutust hiljem hea meelega ja hea sõnaga meenutada.

Kompetentsus äriprotsessides

Mitmed ettevõtjad tõid välja, et ERP müüja tundis küll väga hästi oma programmi, kuid tema pakutud lahendusvariandid ei sobinud ettevõtte äriga kokku, sest tal ei olnud piisavalt valdkonnapõhiseid teadmisi protsessijuhtimisest. Tarkvara keskselt juurutatud uus lahendus lihtsalt asendas vana kuid ei lahendanud protsessis olevaid probleeme.

Kui tarkvara pakkuja keskendub vaid oma toote funktsionaalsuse müügile, siis on see ohumärk, et ta kas ei oska või ei taha näha kaugemale oma tootest. Eelistama peaks pakkujat, kes huvitub teie äriprotsesside parendamisest ja kes mõistab teie ettevõtte väärtusahelat tervikuna. Selline partner suudab teie äriprotsessid sobitada majandustarkvarasse nii tulemuslikult, et teil on ka päriselt võimalik tehtud investeering mitmekordselt tagasi teenida.

Kogemused ja võimekus

Ebaõnnestunud ERP juurutuse läbi elanud ettevõtjate sõnul ülehindasid nad protsessi algfaasis müügimeeste ilusat juttu ja alahindasid partneri tegelikku võimekust projekt ellu viia. Mitmel juhul toodi välja, et kuigi valitud ERP ise oli hea, siis partner ei suutnud seda juurutuse käigus "elama" panna. Suuremate, eelistatult rahvusvaheliste kogemustega partner oleks olnud parem valik.

Lisaks kogemuste puudusele toodi välja ka partneri ressursipuudust ehk füüsilist võimekust töö ära teha. Selle tulemusena hakkasid projektid venima ja aja jooksul tuhmus kliendi silmis ka juurutuse väärtus tervikuna.

Vaimustumine innovatsioonist

Innovatsioon ja tehnoloogia käivad käsikäes. Iga ERP juurutus on unikaalne, sest klient ja tema konkurentsieelis on unikaalsed. Kui juurutuspartner ei vaimustu uudsetest lahendustest ja innovatsioonist, vaid teeb oma tööd nii nagu on seda kogu aeg teinud, siis on tõenäoline, et teile paigaldatud ERP hakkab tegema täpselt sedasama, mida ta teeb kõikide teiste ettevõtete - ka teie konkurentide juures. Aga teie soovisite ju oma konkurentsieelist võimendada?

Kui aga tarkvarapartner vaimustub innovatsioonist samapalju, kui teie ise, siis koostöös muudate te ka uue tarkvara unikaalseks, mille kasutamisel suureneb väärtusloome klientidele, paraneb protsesside tulemuslikkus ja suureneb töötajate rahulolu.

Kogu tõde teenuse kvaliteedist

Loomulikult on nii toote- kui ka teenuse kvaliteet üks määravamaid tegureid. Olgu selle mõõtmise kriteeriumiteks siis lubaduste täitmine, eelarvest ja ajakavast kinnipidamine, infovahetus ja läbipaistvus, dokumenteerimise tase, metoodiline protsess, kõrgetasemeline projektijuhtimine või midagi muud. Oluline on see, et teenus ja saadud tulemus vastaksid või ületaksid teie ootusi.

Selleks, et õige partnerivalik teha peate te enne juurutusega alustamist oma partnerit tundma õppima. Ning lubama ka temal teid tundma õppida.

Soovitav on enne siduvaid otsuseid teha koos mõned proovitööd. Olgu nendeks siis eelanalüüs, ärikonsultatsioon, protsesside kaardistamine, digidiagnostika või mõni väiksema mahuga tarkvaraarendus.

Igal juhul tasub olla avatud ja aus, siis annate ka partnerile võimaluse samaga vastata. Sest vaatamata sellele, et arveid vahetavad ettevõtted, teevad koostööd ikkagi inimesed.

Kui otsid enda ettevõttele uut majandustarkvara ja arenduspartnerit, siis vaata lähemalt võimalusi ja võta kindlasti ühendust Columbus Eesti professionaalse tiimiga.

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077