Gerli Ramler • 21 november 2019

Keemiatööstuse TOP: Märksõnadeks roheline energia ja puhas õhk

Energiasääst, jäätmevaba tootmine ja CO2-neutraalne majandus on eesmärgid, mille poole Eesti keemiatööstus-ettevõtted püüdlevad, et jääda rahvusvahelisel turul konkurentsivõimelisteks.

NPM Silmeti peadirektori Raivo Vasnu sõnul ei soosi tööjõuturu olukord tööjõumahuka tootmise laiendamist.   Foto: Erik Prozes, Erik

Keemiatööstuse TOPi võitis eelmise korra neljandal kohal olnud haruldaste metallide ja muldmetallide tootja NPM Silmet OÜ, teisele kohale kerkis eelnenud aastal miinust teeninud Viru Keemia Grupp AS ning kolmandale Vene omanikule kuuluva naturaalsete kosmeetikatoodete valmistaja Eesti tütarfirma Eurobio Lab OÜ, kes eelmine kord tabeli esikohta enda käes hoidis.

NPM Silmeti peadirektori Raivo Vasnu sõnul soosisid häid tulemusi haruldaste metallide nõudlus ja kõrge hind maailmaturul ning samasugust müügimahtu on oodata ka tänavu. “Peamised märksõnad nii mullu kui ka tänavu on keemiasektoris roheline energia, puhas õhk ja elektrifitseerimine ning seda nii tootmise korraldamise poole pealt kui ka klientide vajadusi arvestades. Uute tehnoloogiate kasutuselevõtt on suurendanud nõudlust tavapärasemast haruldasemate materjalide järele.”

Hetkeolukord tööjõuturul tema sõnul tööjõumahuka tootmise laiendamist ei soosi ning NPN Silmet keskendub oma põhitegevusele ja ettevõtte efektiivsuse tõstmisele. “Näeme reservi oma töötajate ümberõppes, et täita investeeringute tulemusel tekkinud uued töökohad. 2019. aasta tulemuste mõjutajateks on madalad haruldaste metallide hinnad ja toorainehinnad, mis ei ole veel jõudnud langeda. Müügimahtudes erinevust eelmise aastaga ei ole.”

Ettevõte lõpetas äsja katalüsaatorikomponentide tootmise laiendamise ning optimeerib olemasolevaid tootesarju, et konkureerida kõrgtehnoloogiliste toodete sektoris. “See peaks tuntavalt kaasa aitama tootmise kasumlikkuse tõusule,” prognoosib Vasnu.

Keemiatööstuse TOPi 15 esimest

1. NPM Silmet OÜ

2. Viru Keemia Grupp AS

3. Eurobio Lab OÜ

4. TBD-Biodiscovery OÜ

5. Glamlac OÜ

6. PUR-Estonia OÜ

7. Interchemie Werken De Adelaar Eesti AS

8. Chemi-Pharm AS

9. Toidu- Ja Fermentatsioonitehnoloogia Arenduskeskus AS

10. Eastman Specialties OÜ

11. Tikkurila AS

12. Epokate Trading OÜ

13. Krimelte OÜ

14. Holz Prof OÜ

15. Icosagen AS

Täispika keemiatööstuse TOPiga saab tutvuda Äripäevas.

NPM Silmeti tooteid kasutavad oma tootmises olulise komponendina paljud tehnoloogiasektorid, sealhulgas olmeelektroonika, arvutite ja võrkude tootjad, puhta energia ja sideettevõtted, transpordi-, tervishoiu-, riigikaitse- ning keskkonnakaitsevaldkond. Sillamäe linna suuruselt kolmas ettevõte ekspordib oma toodangut nii Euroopa Liidu riikidesse (34% müügikäibest) kui ka kolmandatesse riikidesse (66% müügikäibest). Olulisemateks turgudeks on USA, Tai, Suurbritannia ja Hiina.

VÕITJA

NPM Silmet OÜ

Toodab haruldasi muldmetalle ja metalle.

Asutatud 1997.

Omanik Magnequench Neo Powders.

Käive mullu 65,7 mln eurot, kasvas aastaga 28%.

Eksportis pea 100% toodangust kokku 11 riiki, sh ligi kolmandiku USAsse. Suuremad sihtriigid olid veel Tai, Jaapan, Hiina ja Suurbritannia.

Puhaskasum mullu 14,3 mln eurot, aastaga kolmekordistus.

Töötajaid eelmisel aastal 435, tänavu III kvartalis 426.

Kasvu soodustas globaalne õliturg

Teise koha omanik, Viru Keemia Grupp jõudis 2018. aastal eelnenud aasta 5,8-miljonilisest kahjumist 26,9 miljoni euro suurusesse kasumisse ja kasvatas müügitulu kolmandiku võrra, 209 miljonini. “Kuna suurema osa meie käibest moodustab õlide müük, siis kontserni finantstulemusi mõjutab kõige enam just globaalsel õliturul toimuv. Eelmisel aastal oli üldine majanduskeskkond kontserni jaoks soodne, mis avaldas positiivset mõju nii majandus- kui ka tootmistulemustele,” selgitab kontserni juhatuse esimees Ahti Asmann, lisades, et kasumi ja käibe kasvu peamiseks põhjuseks oli nii paranenud turuolukord kui ka suurenenud tootmismaht, kuid olulist mõju omas ka aktiivne töö kulude juhtimisel.

Asmanni sõnul jääb eelmine aasta põlevkivisektoriesindajatele kindlasti meelde energiaturul toimunud tavatarbijale märkamatu muutusega – ühe tonni CO2 hind tõusis 2018. aasta algusega võrreldes kolm korda ehk tasemele 25,3 eurot/t. “Suures plaanis näitas CO2 hindade muutus turul, et käes on hetk põlevkivienergeetika sisemiseks restruktureerimiseks ja suunamiseks otsepõletamiselt põlevkiviõli tootmisele. Samas, praegustes tingimustes on selge, et vaatamata taastuvenergia osakaalu kasvule, on õlitootmisel kõrvaltootena saadav põlevkivielekter ainus reaalne lahendus varustuskindluse tagamiseks. Seda nii majanduslikust kui ka keskkonnaalasest aspektist lähtudes.”

Veel üks väga oluline ja aina rohkem tuure koguv teema ühiskonnas on kliimaneutraalsus ja põlevkiviõlisektori sobivus selle eesmärkidega. See teema hakkas läbi kõlama juba eelmisel aastal ning on fookuses jooksval ning kindlasti ka järgmistel aastatel. Suures pildis ei erine aga VKG olukord Asmanni hinnangul väga teistest tootmisettevõtetest: “Mingil määral mõjutab meid palgasurve ning keskmise brutokuupalga hoogne kasv, ületades keskmist majanduskasvu juba seitsmendat aastat järjest. Arvestades Eesti tööjõuturu iseärasusi, palkade kasvu pidurdumist lähiajal ei oodata, mistõttu konkurentsivõime tagamiseks peab töökohtadega kaasnev lisandväärtus jätkuvalt kasvama.”

Veel üheks tõsiseks väljakutseks näeb VKG juhtkond kvalifitseeritud tööjõu puudust regioonis. “Meie ei kasuta võõrtööjõudu – kontserni töötajaskonda kuulub täna üle 1760 töötaja, suur enamik ikka idavirulased. Ida-Viru väljarände tase on võrdlemisi kõrge ning spetsialistid liiguvad aina rohkem Tallinna poole. Lisaks sellele, arvestades meie ettevõtte spetsiifikat, pole turul meile vajalikke naftakeemia alaste teadmiste ja haridusega spetsialiste ning kahjuks ei valmista Eesti ülikoolid ette antud eriala spetsialiste. Selle lahendamiseks peame küll väljapoole vaatama. Meil on sõlmitud koostöölepingud mitme rahvusvahelise ülikooliga, kelle õppekavades on sellised erialad olemas.”

Käesolev aasta samuti tõusulainel

Jooksva aasta kolm kvartalit on VKG-l möödunud tootmis- ja majandustulemuste positiivse kasvu lainel. Praeguste arvutuste kohaselt prognoosib ettevõte edukat aastat ja seda vaatamata maailma õliturgudel jätkuvalt valitsevale volatiilsusele. Peale õlimüügi toetavad kontserni tulemusi ka elektri- ja soojusenergia müügimahud ning kasvav huvi grupi keemiatoodete vastu.

Majandusliku jätkusuutlikkuse raamid seab Eesti põlevkivile Asmanni hinnangul globaalne turg, kuid pikaajalise konkurentsivõime tagamiseks on oluline töötada nutikal, keskkonda säästval ja ühiskonnale aktsepteeritaval moel. “Energiasääst, jäätmevaba tootmine ja CO2-neutraalne majandus on vaid lühike loetelu eesmärkidest, mille poole iga ettevõte tänapäeval püüdleb,” nimetab ta. “Olulisim projekt on kahtlemata koos Eesti Energiaga arendatav eelrafineerimistehas, mille eeltasuvusuuring peab valmima uue aasta esimesel poolaastal. Laual on lisaks terve rida erinevaid investeerimisprojekte, mis on seotud meie tänase tootmise sidusharudega. Kuna põlevkivisektorit puudutav regulatsioon on pidevas muutuses, siis püüame leida projekte, mille investeeringu tasuvus mahuks 3–5 aasta sisse.”

VKG missiooniks on väärtustada Eesti põhilist maavara – põlevkivi. Ettevõte on seadnud eesmärgiks olla maailmas parim põlevkivi potentsiaali avamises. Praegu suudab VKG kasulikuks muuta ligi 75% töödeldavast põlevkivis sisalduvast energiast.

Eurobio Lab müüb 67 riiki

2014. aastal asutatud Eurobio Lab jätkas eelmisel aastal kasvu ja laienemist üle maailma. Ettevõtte direktori Svetlana Kelmani sõnul on viie aastaga kasvatud 25 miljoni eurose käibeni ja plaanis on jätkata iga aasta kasvu 10–15% võrra. Tehase toodangust 5% jääb Eestisse ehk 95% läheb eksporti ning tänaseks on Eurobio Labi tooted esindatud 67 riigis üle maailma, näiteks on lisandunud Mauritius, Ecuador, Gibraltar, Kosovo. Suur edu on saavutatud Türgis ja Saudi Araabias.

“Edu võti on peidus Natura Siberica toodetes endas – meie toodang on kreatiivse ja atraktiivse disainiga, sertifitseeritud, orgaaniline ja vegan, hind aga jääb kõigile taskukohaseks. Toodete disain on piisavalt rahvusvaheline ja kõnetav, et see võetakse omaks igas maailma paigas,” nendib Kelman, kelle sõnul eelistavad tänapäeval paljud tarbijad looduskosmeetikat tavakosmeetikale ja trend on maailmas järjest suurenemas. “Muutub juba tavapäraseks kasutada naturaalseid tooteid igapäevases elus ja mõelda oma ohutu keskkonna panusest.”

Ta nõustub, et töötajaid on täna raskem leida, kui viis aastat tagasi. “Aga me saame hakkama. Eelmisel aastal aga olime sunnitud mastaapse palgatõusu tegema. Renditööjõu me ei kasuta. Kontorisse püüame võtta enda töötajaid tsehhist – koolitame ja kasvatame neid, nii et meil on alati võimalus teha karjääri. Meie rahvusvaheline müügimeeskond laieneb, lisaks prantslannale on meie meeskonnaga liitunud ameeriklane ja bulgaarlane.”

Eurobio Lab on alustanud eeltööd Brasiilia turu vallutamiseks; tegemist on kosmeetikatarbimise osas neljanda turuga maailmas ning seal nähakse tohutut potentsiaali. “Konkurentsitingimustes ellujäämiseks tuleb muidugi pidevalt midagi unikaalset välja mõelda – võtta kasutusse uued tekstuurid, taimede kombinatsioonid ja arendada uusi tooteid,” ütleb Kelman. “Kosmeetikatarbijaid on iga aastaga üha rohkem – internet ja blogijad meelitavad nooremaid, samas elukvaliteet on tõusnud ja 70+ inimesed tahavad ka head ja nooruslikud välja näha. Üle maailma suureneb töötavate naiste ja kõrgema sissetulekuga keskklassi arv. Loodan, et vaatamata võimaliku kriisi lähenemise märkidele ostjaid jätkub.”

Ta lisab, et ettevõtte kasvufaas on nüüdseks läbi ja ollakse jõudnud stabiilse arengu etapile. “Mis aga puudutab investeeringuid, siis 2019. aasta lõpus planeerime sortimenti lisada hambapastad. Oleme soetanud selleks seadmeid Itaaliast. Hambapasta müügiosa meie sortimendis aina kasvab, aga siiamaani oleme müünud meie emafirma poolt toodetud hambapastat.”

Tootlikkust tõstis ärimudeli muutus

Peenkeemia ja ravimitoimeainete sünteesiteenuseid pakkuv OÜ TBD-Biodiscovery tegi tabelis kõrge lennu. Ettevõtte juhi Andrus Tasa sõnul tagasid edu juhatuse ja omanike julgus teha suunda muutvaid otsuseid, ettevõtte töötajate pühendumus ja kompetents ning uute toodete arendus. Üldisteks märksõnadeks mullusel keemiaturul peab ta raskuseid tarnijatega, sisendkulude kasvu ning regulatsioonide karmistumist.

Tööjõuturust rääkides nendib Tasa, et ettevõtte aluseks on kogenud ja motiveeritud töötaja. “Võtsime 2018. aastal tööle umbes 20 uut töötajat. Kõik meie töötajad on väga hea ettevalmistusega ja soovivad anda oma panuse ettevõtte arendamisesse. Muutsime mullu ka oma ärimudelit ja suutsime tõsta tootlikkust, mille tulemusena töötasude tõus oli nii-öelda valutu protsess,” räägib ta. “Muret teeb aga keemiaharidusega spetsialistide ettevalmistus Eesti ülikoolide poolt, täpsemalt lõpetajate väga väikene arv. Spetsialistide puudust oleme korvanud otsides spetsialiste väljastpoolt Eestit.”

2018. aastal ühinesid ettevõttega strateegilised partnerid Hollandist, mis tõi juurde uusi ärivõimalusi ja lubas asuda tegema ulatuslikke investeeringuid. „Aastatel 2020-2021 on meil plaanis ehitada välja uus arendus- ja tootmiskompleks, mille sisutame kaasaegse tehnoloogiaga. Äriarenduses jätkame ulatusliku tootearendusega – igal järgneval aastal lisame oma portfelli neli kuni kuus uut toodet. Ettevõtte tegevuste parendamiseks juurutame tööd hõlbustavad tarkvaralahendused ja viime oma kvaliteedisüsteemid vastavusse FDA nõuetega. Suurt rõhku paneme oma töötajate koolitusele ja uute spetsialistide rahvusvahelisele värbamisele. Lisaks soovime laiendada ka oma geograafilist müügipiirkonda ja minna USA turule,” loetleb Tasa.

2019. aastal on TBD-Biodiscovery kiire kasv jätkunud. Kui 2017. aastal oli ettevõtte müügitulu 0,9 miljonit eurot ja 2018. aastal 1,8 miljonit, siis tänavuseks prognoosib juhtkoht juba veidi üle kolme miljoni. Ettevõtte peamisteks klientideks on keemia-, farmaatsia- ja biotehnoloogia ettevõtted Euroopas ja ka mujal.

Jaga lugu:
TÖÖSTUSUUDISTE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad tööstusuudised igal nädalal enda postkasti.

Tööstusuudised.ee toetajad:

Harro Puusild
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Hedi Meigas
Hedi MeigasSündmusedTel: 5384 5159
Rain Jüristo
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077