Autor: Harro Puusild • 15. veebruar 2019
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tarneahela professor ja riskiekspert Omera Khan esineb 21.-22. märtsil toimuval Pärnu Tarneahelakonverentsil.
Foto: Erakogu

Tarneahela riskiekspert Omera Khan: kiirus sunnib konkurente ühendama jõud

Tarneahela professor ja riskiekspert Omera Khan ütleb, et turgude muutumise kiirus ning soov vähendada kulusid ja suurendada kasumlikkust sunnivad konkurente ühendama jõud.

Pärnu Tarneahelakonverentsi peaesineja Omera Khani sõnul tähendab turgude kiire muutumine seda, et üha sagedamini tehakse koostööd oma otseste konkurentidega. "Ökonoomsed tarneahelad, kus jagatakse laovõimsusi, kulude vähendamine ja uutele turgudele üheskoos sisenemine tõstavad usaldust ja aitavad riske efektiivsemalt juhtida," märigib Khan.

"Turgude muutumise kiirus ning soov vähendada kulusid ja suurendada kasumlikkust sunnivad konkurente ühendama oma jõud ja tegema rohkem koostööd," lisab ta.

Järgneb intervjuu Omera Khaniga.

Olete öelnud, et lisaks tarneahela tehnoloogiliste võimaluste kiirele kasutuselevõtmisele peavad ettevõtted õppima ka seda, kuidas efektiivsemalt teha oma võrgustikuga koostööd. Milline see koostöö täna on?

Tänapäeval mõistetakse koostöö all ettevõtluse laiendatud ärisuhtlust. Minevikus olid tarneahela ettevõtete ärisuhted põhiliselt piiratud omavahelise konkureerimisega hinnas, tarnetähtaegades, kvaliteedis jms. Selle asemel on ettevõtted võtnud tänapäeval kasutusse laiendatud koostöömudelid, sest võrgustik võimaldab neil saavutada paremaid tulemusi, kui üksikult konkureerides. Tulemusele suunatud koostöövõrgustikud on ka kasumlikumad, võimaldades näiteks logistikaettevõttel vähendada kiireloomuliste tarnete teostamise aega.

TULEKUL

Pärnu Tarneahelakonverents 2019 "Hoogne teekond"

Peaesineja Omera Khan räägib teemal "Konkurents kiirteel: kiirus või paindlikkus konkureerivas maailmas".

Toimub 21.-22. märtsil Pärnu Kontserdimajas

Lisaks esinevad: Finnair, LSG Sky Chefs, BLS Logistics, Ericsson, Salvest, Iglucraft, STACC, Maxima, Radius Machining, Pipelife Eesti, COMODULE jt.

Programmi ja piletid leiate SIIT.

Soodushind kehtib 28. veebruarini!

Turgude kiire muutumine tähendab ka seda, et üha sagedamini tehakse koostööd oma otseste konkurentidega. Ökonoomsed tarneahelad, kus jagatakse laovõimsusi, kulude vähendamine ja uutele turgudele üheskoos sisenemine tõstavad usaldust ja aitavad riske efektiivsemalt juhtida. Kui antud tegevus ei ole ettevõtte põhitegevus, võib ettevõte selle sisse osta või teha koostööd teise samalaadse vajadusega ettevõttega, et üheskoos töötada välja paremaid, kiiremaid ja tõhusamaid lahendusi. Turgude muutumise kiirus ning soov vähendada kulusid ja suurendada kasumlikkust sunnivad konkurente ühendama oma jõud ja tegema rohkem koostööd.

Kiire üleminek uuele tarneahelatehnoloogiale tõhustab seda koostööd veelgi, tagades reaalajas andmete parema läbipaistvuse ja nähtavuse, lihtsustades tarneahela ühendusi ja kiirendades info liikumist, vähendades sellega seotud kulusid ja riske.

Tarneahela tehnoloogia kiire areng muudab ilmselt ka tarneahelajuhtide tööd. Mida toob tulevik tarneahelajuhtidele ja mida peavad nad muutustega seoses arvestama?

Uue tehnoloogia juurutamise ja nõudluse kasvu poolt põhjustatud fundamentaalsel muutusel on oluline mõju tööjõule. Selleks, et nende muutustega paremini kohaneda, peavad tarneahelajuhid esmalt vähendama sisemist funktsionaalset eraldatust ehk n-ö silomõtlemist, mida esineb enamikus äriorganisatsioonides. Teabe vahetamine ja koostöö soodustamine suurendab tarneahelate vastupidavust ja tõhustab nende koordineerimist.

Teiseks peaksid tarneahelajuhid analüüsima, milliseid tarneahela komponente saab optimeerida või asendada, näiteks lisanduva tootmise (additive manufacturing) kasutuselevõtmisega, ning mis valdkondades on vaja kohandada sisendeid, omandada uusi teadmisi ja töövõtteid.

Juhid peavad olema valmis selleks, et koos uue tehnoloogia kasutuselevõtuga peavad nad kohandama ka oma oskusi. Organisatsioonid peaksid ennekõike andma töötajatele uusi oskusi ja neid hoidma, mitte suurendama automatiseerimist. Seejuures ei mõelda automatiseerimine all ilmtingimata töötajate asendamist robotitega, vaid olemasoleva tööjõu koolitamist nii, et omandatakse oskused ja teadmised, mis ühilduvad uue tehnoloogiaga. Lisaks on oluline personalipoliitika ja programmide abil leida parim viis, kuidas korraldada inimeste ja robotite koostööd.

Tuleviku märksõnadeks on kiirus, virtuaalsus, koostöö, läbipaistvus. Aga kuidas kirjeldaksite masinõppe ja tehisintellekti tulevikku tarneahelas?

Neljanda tööstusrevolutsiooni tehnoloogia, sh masinõpe ja tehis-intellekt, parandavad kogu tarneahela läbipaistvust ja toetavad innovatsiooni. Samuti võimaldab uus teenusmajandus optimeerida ettevõtete struktuuri, mis omakorda tõhustab nende tarneahelaid.

Tänapäeval tähtsustatakse kogemust juba rohkem kui toodet ennast ning tänu nutitelefonidele ja tahvelarvutitele on lõpptarbijate käsutuses veelgi suuremad võimalused muuta enda elu mugavamaks. Üheks näiteks, kuidas tarkvara mõjutab tarneahelaid, on see, et tootmine liigub üha enam tarbija kätte, mis tähendab, et mida rahulolevam tarbija tootega on, seda tõenäolisemalt ta seda oma tuttavatele reklaamib ja soovitab.

Suurandmed, asjade internet ja andmeanalüüs on tekitanud kiire andmerevolutsiooni, kus tarbijad ise määravad toote kontseptsiooni ning selle tellimis-, ostu- ja jaotusviisi. See tähendab, et varasema lihtsa n-ö osta sisse, valmista ja jaota skeemi asemel on meil nüüd üha lühema tootmis- ja elutsükliga toode, keerukad tarneahelad, ristuvad jaotuskanalid ja omnichannel-turustamine.

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077