Illegaalsete välistöötajate probleemi oleks lihtne lahendada, kui panna Eestis sarnaselt Soomele tööjõu legaalsuse eest vastutama töö tellija, kellel on õigus seda peatöövõtjalt nõuda, kirjutab personalifirma Finesta juht Heikki Mäki.

- Heikki Mäki Foto: Andras Kralla
Sellest, et probleem on tõsine, hakkavad aru saama ka ametnikud. Kui siseminister Andres Anvelt hindas ebaseaduslike töötajate arvuks jaanuaris 1000, siis aprilli alguses tunnistas ta, et see võib olla 5000 ringis. Tõenäoliselt on illegaalse tööjõu hulk veelgi suurem. Välistööjõuga skeemitamise tõttu jäävad riigikassasse laekumata suured maksusummad, rääkimata julgeolekuriskist. Komplekssete lahenduste otsimise käigus tuleks mõelda ka peatöövõtja vastutuse suurendamisele.
Viimastel kuudel on korduvalt meedias kajastatud politsei- ja piirivalveameti ning maksu- ja tolliameti reide ehitusplatsidele. Sealt leitakse töölisi, kelle dokumendid pole korras. Ukrainlased saadetakse koju tagasi, kuid keegi ei vastuta. Kui peatöövõtja saaks trahvi, oleks ettevõtted rohkem huvitatud, kuskohast ja millised töötajad nende ehitusplatsile tulevad.
Lisaks ehitussektorile leidub illegaalseid töötajaid ka teistes valdkondades. Skeem on sama. Tööjõupuuduses vaevlev tootmisettevõte rendib inimesi mõnelt Eestis tegutsevalt renditööpakkujalt. Rendiettevõte omakorda ostab teenust näiteks Poola firmalt. Kuna see Poola firma on tõenäoliselt mees-ja-koer-tüüpi ettevõte, polegi eriti oluline, kas töötajatel mingid lepingud on või mitte. Eesti maksuametile jääb tarnija niikuinii praktiliselt kättesaamatuks. Kuidas paremini tagada, et Eestis töötavatel välismaalastel oleks kehtiv elamisluba, et nende eest saaks tasutud kõik tööjõumaksud ning et neile oleks tagatud tervisekindlustus? Kuidas tagada, et tööandjad oleksid ka sisseostetava tööjõu puhul nendest aspektidest huvitatud? Selleks ongi vaja panna töö tellijale kohustus kasutada legaalset tööjõudu. Loe pikemalt
Äripäevast.
Autor: Heikki Mäki, Finesta
Seotud lood
Kui seni on elektriautod olnud märgatavalt kallimad kui hübriidajamiga sõidukid, siis Opel seab uue standardi, tuues turule uue Frontera, kus nende kahe ajamitüübi hinnavahe on minimaalne. Kas see tähendab, et elektriauto valimine on nüüd lihtsam kui kunagi varem?