• 06.05.25, 16:51

Muutuste juhtimise eksperdi 5 põhimõtet tarneahela digitaliseerimise projektide õnnestumiseks. “Alusta ühest osakonnast või tehasest”

Tihti juhtub, et kallis IT-süsteem jääb kasutuseta või ei too loodetud tulemust, aga siin pole põhjus tehnoloogias, vaid inimestes, kirjutab muudatuste juhtimise ekspert ja Change Partnersi digimuutuste juht Magnus Hillermaa.
Change Partnersi digimuutuste juht Magnus Hillermaa jagab muutuste juhtimise kogemusi 29.-30. mail Pärnu tarneahelakonverentsil.
  • Change Partnersi digimuutuste juht Magnus Hillermaa jagab muutuste juhtimise kogemusi 29.-30. mail Pärnu tarneahelakonverentsil.
  • Foto: Erakogu
Digitehnoloogia lubab muuta tarneahela juhtimise efektiivsemaks, aga liiga tihti juhtub, et kallis uus IT-süsteem jääb kasutuseta või ei too loodetud tulemust. Reeglina pole põhjus tehnoloogias, vaid inimeste vastuseisus ja puudulikus muutuste juhtimises.
Kuidas tagada, et tarneahela digitaliseerimise projektid õnnestuksid? Siin on minu kogemusest viis põhimõtet, mis on aidanud digimuutusi edukalt ellu viia.
Pane tähele! Change Partnersi muutuste juhtimise eksperdid Magnus Hillermaa ja Ekke Sööt esinevad mai lõpus Pärnu tarneahelakonverentsil, kus jagavad töötoas praktilisi kogemusi ja nõu, kuidas viia ellu tarneahela digipööret nii, et sellest võidaksid nii ettevõte kui inimesed. Vaata programmi supplychain.ee.
Esiteks, alusta eesmärgist, mitte lahendusest. Sea paika selge eesmärk ja mõtle, miks vajad uut lahendust. Sõnasta täpselt, millist probleemi uus süsteem lahendab või millist võimalust avab. Minu kogemus näitab, et kui eesmärk on hägune, kipub ka tulemus pettumust valmistama. Ära digitaliseeri pelgalt digitaliseerimise pärast – igal projektil peab olema selge mõõdetav äriline väärtus.
Teiseks, kaasa inimesed ja loo omanikutunne. Digimuutus ei ole ühe-mehe-projekt. Kaasa algusest peale erinevate osakondade võtmeisikud läbi kogu mõjutatud tarneahela (näiteks ladu, ost, tootmine, müük) ja kindlasti ka IT-tiim. Nende panus aitab luua lahenduse, mis päriselt toetab igapäevatööd, ja aitab kõigis kaasatud osakondades tekitada omanikutunde.
Olen näinud, kuidas see toimib. Toon näite: riigieelarve infosüsteemi analüüsi kaasasime paljude mõjutatud osakondade esindajad. Sel hetkel tähendas see märgatavat lisatööd lahenduse selgitamise ja arutelu koosolekute näol. Nendest kohtumistest saadud info oli lisapingutust väärt. Saime lahendust mõnes kohas lihtsustada ja mitmes kohas muuta. Lisaväärtusena saime teada, kust ja mille pärast on oodata muudatusele vastuseisu ning millised protsessid vajavad koos uue lahendusega ümbertegemist. Sellise detailsuse ja täpsusega infot ei ole võimalik saada ilma mõjutatud rolle kaasamata.
Oluline on ühendada äri- ja IT-pool: sageli on vaja kedagi, kes mõistab hästi nii tehnoloogiat kui äri ja "tõlgib" tehnoloogia võimalused ärile arusaadavaks ja mõtleb äriga tehnoloogiliselt kaasa.
Kolmandaks, panusta koolitusse ja toe pakkumisse. Inimesed peavad teadma, kuidas uut süsteemi kasutada, ja julgema abi küsida. Korralda lühikesed, kuid sisukad koolitused ning valmista ette abimaterjalid. Määra ka "superkasutajad" või mentorid, kelle poole saab pöörduda. Hoia suhtlus avatuna – tuleta meelde, miks muutus tehti, ja jaga edulugusid.
Neljandaks, alusta väikeste võitudega. Juuruta suuri süsteeme etapiviisiliselt. Alusta näiteks ühest osakonnast või tehasest, õpi kogemustest ja siis laienda. Väikesed edusammud näitavad skeptikutele kohe digitaliseerimise kasu ja annavad meeskonnale indu juurde.
Net Groupis alustasin uue projektide hinnastamismudeli juurutamist piloodina paari tiimiga. Varajane tagasiside aitas enne laiemat kasutust kitsaskohad kõrvaldada. Tulemusena paranes hinnapakkumiste koostamise kiirus ja projektide kasumlikkus. Kiire võit loob positiivse eduloo narratiivi, tõstab motivatsiooni ja vähendab vastuseisu.
Ja viiendaks, mõõda mõju ja paranda pidevalt. Digitaliseerimine tarneahelas on pidev protsess, mitte ühekordne projekt. Sea selged mõõdikud, mille järgi edu hinnata, ning jälgi neid regulaarselt. Kogu kasutajate tagasisidet ja kohanda protsesse vastavalt sellele, mida andmed näitavad. Net Groupis viisime sisse uue projektide eelarvestamise metoodika ja iganädalase progressi mõõtmise; see andis varakult märku kõrvalekalletest, võimaldas kohe sekkuda ning ka jälgida parendustegevuste mõju. Tulemuseks suutsime märgatavalt tõsta projektiportfelli ja ettevõtte kasumlikkust.
Kokkuvõtteks võib öelda, et tarneahela digilahenduste edukaks juurutamiseks on vaja metoodiliselt läbimõeldud plaani ja inimkeskset lähenemist. Tehnoloogia üksi imet ei tee – vaja on suunata inimeste loomulikku uudishimu ja pakkuda neile tuge. Kui keskendume õigele probleemile, kaasame töötajad, toetame õppimist ja mõõdame tulemusi, on digiprojektidel palju suurem tõenäosus õnnestuda. Muutuste juhi roll on olla sillaks visiooni ja teostuse vahel digimuudatuste korral ka äri ja tehnoloogia vahel.
Magnus Hillermaa ja Ekke Sööt (Change Partners) korraldavad 29.-30. mail Pärnu tarneahelakonverentsil 2025 muutuste juhtimise töötoa, mille teema on "Tulemuslikud muudatused tarneahela juhtimises – kuidas digilahendusi koos inimestega edukalt ellu viia?".
Töötoas õpid:
  • saavutama kiiret ja sujuvat muudatuste omaksvõttu tarneahelas;
  • kaasama meeskondi, kui muudatusi on palju ja korraga;
  • juhtima paremini inimfaktorit, et suurendada muudatuste edu kordades.
Täispika programmi ja piletid leiad aadressilt www.supplychain.ee.

Seotud lood

Uudised
  • 27.02.25, 08:01
Tarneahela ekspert Dr. Muddassir Ahmed: ainult efektiivsusele keskendumisest enam ei piisa
Konkurentsis püsimiseks tuleb ettevõtetel luua paindlikud ja tehnoloogiapõhised tarneahelad, mis mitte ainult ei suuda ebakindlust taluda, vaid ka toetavad kasvu, leiab tarneahela ekspert Dr. Muddassir Ahmed.
Uudised
  • 11.04.25, 13:56
Kogenud tarneahelajuhi Tarmo Virkuse kaks reeglit tarneahela juhtimiseks rasketel aegadel: „Otsused tuleb tõsta kõrgemale“
Ettevõte, mis tahab ellu jääda, peab pidevalt muutustega kaasas käima või neid ise eest vedama, usub pikaaegne tarneahelajuht ja praegune Enefit Poweri ringmajanduse kliendisuuna juht Tarmo Virkus.
  • ST
Sisuturundus
  • 15.04.25, 10:38
Ladude automaatne täislahendus muudab laotöö kiireks ja veavabaks
Moodsad laolahendused sisaldavad lisaks digitaalsele tarkvarale ning robottõstukitele pool- ja täisautomaatseid riiulisüsteeme, tornladusid ning komplektseid turvalahendusi, mis lahendavad kogu ettevõtte siselogistika. Willenbrock Baltic OÜ projektijuht Jaan Viita rõhutab, et oluline on vaadata siselogistikat tervikuna, sest vaid nii saab välja töötada maksimaalset kasu toova terviklahenduse.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Tööstusuudised esilehele