Autor: Romet Kreek • 31. mai 2010

Premia Foodsi kahjum kahanes

Premia Foodsi esimese kvartali koondkahjumi emaettevõtja osaks kujunes 16 mln krooni võrreldes 2009. aasta 26,6 mln kroonise kahjumiga, teatas ettevõte börsile.

Käive kasvas viis protsenti, 234,4 mln kroonile.

Juhtkonna hinnangul oli 2010.a. I kvartal Premia Foodsile edukas.              

Majandustulemused paranesid võrreldes eelmise aasta sama perioodiga kõikide  oluliste näitajate osas. Vaatamata turgude jätkuvale madalseisule Eestis ja    Lätis, kasvas müük olulisel määral Soomes ning Leedus.  Ärisegmentidest näitas eelmise aastaga võrreldes oluliselt paremat tulemust kala ja kalatoodete segment, millele aitasid kaasa nii aktiivsem müügitegevus kui ka toorkala märkimisväärne hinnatõus maailmaturul.

Kohandumaks muutunud turuolukorraga viidi Premia Foodsi grupi ettevõtetes      

2009.a. läbi põhjalik kulude optimeerimisprogramm, mille tulemusena vähenesid  ettevõtete tegevuskulud aasta arvestuses ca 54 miljoni krooni ehk ca 16,5%     võrra. 2010.aasta I kvartalis vähenesid  tegevuskuludest kõige enam palgakulud (ca 11%) administratsiooni- ja üldhalduskulud (ca 25%) ja müügikulud (ca 8%).  Paranenud krediidituru, Euribori languse ja muutunud kapitalistruktuuri tõttu onoluliselt vähenenud ka ettevõtte finantskulud (ca 28%).  Kulude optimeerimine  ning kapitalistruktuuri muudatused jätkuvad ka 2010.aastal eesmärgiga parandada  veelgi ettevõtte finantspositsiooni.

Premia Foods on jätkuvalt jäätiseturu liider Eestis, omades juhtkonna hinnangul  2010.aasta I kvartalis ligikaudselt 40%-list rahalist turuosa (2009.aasta I    

kvartalis oli turuosaks ligikaudu 37%), Lätis jätkatakse teisel positsioonil   ligikaudu 15%-lise turuosaga (2009.aasta I kvartalis oli ligikaudseks turuosaks12%) ning Leedus ollakse samuti teisel positsioonil ligikaudu 20%-lise turuosaga(2009.aasta I kvartalis oli vastav näitaja ligikaudu 19%). Premia Foods jätkab juhtivatel positsioonidel ka teistes sügavkülmutatud toiduainete                (poolfabrikaadid, aedviljad, liha- ja taignatooted, jms) segmentides Baltikumis.

Ettevõtte rahaline turuosa Soome pakendatud jahutatud kalatoodete jaeturul on  

juhtkonna hinnangul ligikaudu 25% ning turuosa on võrreldes 2009.aasta I       kvartaliga muutunud ei ole, küll on aga müügikäive märgatavalt kasvanud HoReCa segmendis.

Premia Foodsi äritegevus on sesoonne ning seda eriti jäätise segmendis, mida   

aitavad mõnevõrra tasakaalustada külmutatud toodete ja kala segmendid.         Vaatamata sellele moodustab I kvartali müügikäive tavaliselt kogu aasta        müügikäibest ligikaudu vaid 20%.  Teise ja kolmanda kvartali müügikäibed kokku annavad ligikaudu 55% ja neljas kvartal ligikaudu 25% kogu aasta müügikäibest. Jäätise puhul on erinevused kvartalite lõikes veelgi suuremad ning vastav      näitaja esimese kvartalis on 13%, teises ja kolmanda kokku ligikaudu 76% ja    neljandas kvartalis ligikaudu 11%.  Samas toimub märkimisväärne osa aastasest  jäätise tootmisest suveperioodiks valmistumise tõttu esimeses ja teises        kvartalis, mis seetõttu mõjutab negatiivselt aasta esimeste kvartalite tulemust.Tulenevalt ülaltoodust ning jäätise olulisest rollist kogu ettevõtte           brutomarginaali kujunemisel on ettevõte tavapärasel aastal ajalooliselt esimesesja neljandas kvartalis kahjumis, põhitulem teenitakse teises ja kolmandas      kvartalis.

Tulenevalt Balti turgude madalseisust ning keskmisest karmimast talvest,       

langesid nii jäätiste kui teiste sügavkülmutatud toiduainete müügimahud ning   samas, tulenevalt aktiivsemast müügitegevusest Soomes ja kõrgenenud toorkala  hinnast, kasvasid kala- ja kalatoodete müügimahud, mistõttu võrrelduna         aastataguse ajaga, muutusid mõningal määral ka tegevusvaldkondade proportsioonid tooteportfellis. Muutused ei ole aga märkimisväärsed ega pikaajalise iseloomuga.

Premia Foodsi geograafiliste turgude seas oli Soome kõige vähem mõjutatud      

majanduskriisist ning seetõttu tulenevalt aktiivsemast müügitegevusest peamiseltHoReCa suunal kui ka Kesko jaeketis, oli võimalik antud turul müügikäivet ka   olulisel määral kasvatada. Olulist rolli müügikäibe kasvus mängib ka kasvanud  toorkala hind.

Balti turud olid Premia Foodsi geograafiliste turgude seas majanduskriisist enim

mõjutatud ning tulenevalt karmist talvest ja elanike kahanenud ostujõust,      kahanes nii jäätiste kui sügavkülmutatud toodete müük antud turgudel. Eriti    märgatav oli kriisi mõju Lätis, kus vähenesid käibed kõigis tegevusvaldkondades,sealhulgas oluliselt HoReCa- segmendis, milles ettevõte on läbi aastate olnud  tugeval positsioonil. Leedus seevastu õnnestus ettevõttel aga müügikäivet      kasvatada ja seda eelkõige tänu sügavkülmutatud toodete aktiivsemale müügile   ning ka logistikateenuste kasvanud müügimaht mõjutas tulemust positiivselt.    Samas on Leedus põhiliseks müügiartikliks ikkagi jäätis ning peamine müük toimub 2. ja 3. kvartalis, seega ei ole Leedu turu 1. kvartali hea tulemus aasta lõikes määrava tähtsusega.

Vaatamata keerukatele majanduslikele oludele kõigil geograafilistel turgudel,  

suutis ettevõte säilitada jäätise ja sügavkülmutatud toodete brutokasumlikkust paranesid ka antud tegevusvaldkondade EBITDA marginaalide näitajad võrrelduna  2009.aasta esimese kvartaliga. Kalatoodete segmendi brutokasum kasvas, samas kui brutokasumi marginaal vähenes. Põhjuseks eelkõige kalatoodete segmendi 26,4%-line hüppeline käibe kasv, mis võimaldas hoolimata marginaali langusest teenida absoluutväärtuses suuremat kasumit. Kalatoodete käibe kasvule avaldas positiivset mõju lihavõttepühade sattumine esimesse kvartalisse (2009. aastal olid lihavõttepühad aprillis) Maailmaturul on seoses Tšiili kalakasvatustes leviva taudiga toorkala (peamiselt lõhe ja forelli) hind tõusnud aastatagusega võrreldes ca 30%, samas lõpptoodete hind pole Soome jaekaubanduses kui põhilisel turul veel sel määral tõusnud. Maailmaturu hinnatõus avaldab negatiivset mõju kõigile kalatööstustele, Premia Foods on võrreldes konkurentidega hinnatõusust vähem mõjutatud, sest vajaminevast kalast 40% kasvatatakse ise.

Jaga lugu
Toostusuudised.ee toetajad:
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudised.ee toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077