Autor: Attila • 6. oktoober 2022

Metallilõikeriistade maaletooja Attila OÜ juht: meie kollektiiv on töötajatele nagu teine pere

Ligi 30 aastat tagasi tööriistakauplusena ettevõtluse teekonda alustanud Attila OÜ on kasvanud Baltikumi suurima kaubavalikuga metallilõikeriistade ja tööpinkide kinnitustarvikute tarnijaks, kelle klientideks on peenmehaanika- ja masinatööstusettevõtted.

Firma asutaja ja juht Aarne Kildemaa nimetab küll Attilat naljatamisi vanakooli ettevõtteks, kuid tegelikult ollakse väga avatud uuendustele ning tehakse järjepidevalt investeeringuid töö tõhustamiseks ja töökeskkonna parendamiseks.

Attilas töötab 13 inimest, sealhulgas on lisaks Tallinnale esindus ka Tartus ja Narvas. Inimeste arv on püsinud pikalt stabiilsena, kerkides viimastel aastatel mõne töötaja võtta ja nüüdki on plaanis palgata lisaks uus tehnikainimene.

„Kui varasemalt olid meie otsingute fookuses hea erialase ettevalmistusega inimesed, siis täna püüame leida inimesi, kes sobituvad meie kollektiivi pigem isikuomaduste ja sarnaste väärtushinnangute alusel. Erialase väljaõppe korraldame ise ning kogemused ja teadmised tulevad töö käigus. Hea töökeskkond on see, kui me tuleme tööle hea tujuga ja lahkume siit koju sama heatujuliselt," ütleb Kildemaa.

Juht peab väga oluliseks töökollektiivis omavahelist suhtlust ja ausust. „Teeme koos ühist asja ja toetame üksteist. Kõik panustavad ka uue kolleegi väljaõppesse ja sisseelamisse. Meie otsime sõna otseses mõttes pereliikmeid, kellega 40 tundi nädalas peab koos olema ning hästi läbi saama. Sõbralikud töösuhted on õnnestumise alus."

Pearaamatupidaja Aune Klimbek tuli Attilasse tööle neli aastat tagasi. „Olin enne töövestlust suhteliselt kõhklev. Mõtlesin, et tegemist on mingi metalliäriga ja see pole minu teema. Töövestlusel aga selgus, et tegu polegi klassikalise metalliäriga ning mind juhatati sõbralikult kohe minu kabinetti. Ja numbriinimesena on minu jaoks oluline, et eeskujulik tööandja käitub vastavalt seadustele, maksab palkasid ametlikult ning alati õigel ajal. Lisaks on meil erinevad boonused ja preemiad, mida tõenäoliselt kõik ettevõtted ei maksa - meil on näiteks jõulu-, jaanipäeva- ja sünnipäevapreemiad.”

Klimbek hindab kõrgelt head töökeskkonda ning inimeste omavahelist läbisaamist. „Mulle meeldib, et meie inimesed saavad aru, miks me asju teeme nii nagu teeme. Ja kõik tööülesanded on alati põhjendatud.”

Hea juht oskab oma töötajaid motiveerida

Müügiassistent Astrid Dobkevitsch kiidab samuti Attila töökultuuri. „Kui juht on töökas, innovatiivne ja soovib pidevalt midagi uut õppida, siis töötajatel on samuti motivatsiooni areneda. Aarne polegi nagu juht, ta on üks meie seast, kes võib asendada absoluutselt iga töötajat. Mulle väga meeldib, et Attilas ollakse avatud uuendustele.”

Näiteks pandeemia ajal tuli kiiresti riskide maandamiseks üle minna kaugtööle ja võimaldada selleks vajalikud IT-lahendused. Ja Attila e-postisüsteem on üles ehitatud nii, et kliendi kiri saabub kõigi töötajate ekraanile ning kõik näevad, kes sellega tegelema hakkab. Nii ei jää ükski mure ega tellimus kahe silma vahele. Ja see pole Tallinna kontori põhine, vaid samasse süsteemi on lülitatud on ka ettevõtte Lõuna-Eesti ja Ida-Eesti esindus.

„Elame kiirel ajal – kliendid ootavad vastust oma päringule vähemalt poole päeva jooksul,” nendib Kildemaa. „Meil käib pidevalt ERP ning muude tarkvarade arendamine, et suudaksime olla klientidele kättesaadavamad ning operatiivsemad, ehk olla veelgi efektiivsemad. Paljudesse ettevõtetesse oleme tänaseks ka paigaldanud meie enda väljatöötatud elektroonilised laokapid, mis automaatselt tellivad meie laosüsteemist kokkulepitud tooteid ning mille abil klient saab jälgida tootmisprotsessi vastavaid kulukohti. Nii on kliendil 24h vajalikud kulumaterjalid kohapeal olemas.”

„Mulle meeldib, et meil ei ole tööülesanded jäigalt fikseeritud. Igal inimesel on oma tugevad küljed ja väikse ettevõtte võlu on see, et saab olla paindlik,” ütleb Attila laojuhataja-logistik Oliver Valdre. „Olen eelnevalt töötanud suurkorporatsioonides ning naudin seda, kuidas on iga otsus sisuliselt üle ukse. Ei pea arutama päevi ja nädalaid, vaid saab astuda otse otsustaja juurde ja teha oma ettepanek. Teine oluline nüanss on, et töötajate ettepanekuid võetakse alati kuulda ja vähegi mõistliku pakkumise peale „ei” ei vastata. Sisekliima on südamlik ning iga päev tunnen, et mind tõesti oodatakse tööle.”

Kõige parem müügimees on operatiivne tegutsemine

Attila alguseks loetakse aastat 1993, kui toonane kooperatiiv sai muudetud vastavalt EV äriseadustikule aktsiaseltsiks ning neli aastat hiljem uue seaduse järgi osaühinguks. „Alustasime tööriistakauplusena, millisest sai osta kruvikeerajaid, haamreid, saage. Õige pea mõistsin, et selline äriplaan ei ole ettevõttele jätkusuutlik ning ka konkurendid arenesid pikkade sammudega meist mööda. Kuna metallitöötluses kasutatavate lõikeriistade valik sel ajal meie turul oli üsna piiratud ning huvi selle valdkonna vastu oli kasvamas, oli soodne pinnas muutusteks loodud. Samuti oli ka endal suur huvi selles suunas edasi areneda,” meenutab Kildemaa.

Tänaseks juba 20 aastat on tehtud edukat koostööd omas valdkonnas väga tuntud Mitsubishi Materials korporatsiooniga ja enam kui 10 aastat Yamawa MFG-ga. Mõlemad Jaapani ettevõtted on väga tuntud peale kõrgekvaliteediliste toodete ka oma kõrge ettevõtluskultuuri poolest. „Selles mõttes oleme jaapanlastega sarnased vanakooliettevõtted, et hoiame tarnijatega oma häid suhteid ning raskuste korral toetame oma partnereid igal viisil, näiteks võib tuua 2011. aasta Sendai maavärina ja sellele järgnenud tsunami purustused. Ehk tarnijatega, kellega koostöö sujub hästi, oleme lojaalsed ja me ei ole orienteeritud pidevale n-ö parima hinna otsingule. Sarnaselt töötame ka oma klientidega – meie kliendibaasist 99% moodustavad püsikliendid. Kui koostöö on usalduslik ja sujub ladusalt kõikidel tasanditel, siis anname endast kõik, et klient saaks alati parima teeninduse ja nii tehnilise lahenduse näol kui ka emotsionaalsel tasandil.”

Kildemaa lisab, et kliendid on harjunud saama laost oma tellimused kätte operatiivselt. „Seda protsessi toetavad meie professionaalsed müügiinsenerid ja logistika osakond. Tihti saadavad kliendid meile oma toote joonise ning koostöös kliendi esindajaga paneme kokku tehnilise lahenduse ja tööriistade paketi antud tehnilise antud detaili või sõlme mehaaniliseks töötluseks. Kuigi keerulised projektid on vahel parasjagu väljakutsuvad, teeme seda tööd rõõmuga.“

Attila suur eelis on, et ligi 90% igapäevatellimustest täidetakse samal päeval. Kildemaa sõnul on ettevõtte parimaks müügimeheks ettevõtte operatiivsus – ehk kliendile vajalik kaup on laos kohapeal saadaval. Kuigi hetkel on teatud tarneahelad häiritud, on tarneprobleemide muster ettevõttele juba tuttav ja selleks on osatud valmistuda, sest pika tegutsemisaja jooksul on nähtud erinevaid kriise.

Rasked ajad teevad tugevaks

Ka viimane pandeemia jättis oma jälje. „Kõige lihtsamini hoomatav oli muidugi tellimuste drastiline vähenemine, mis kajastus ka käibenumbrites. Oluline oli muuta töökorraldust väga lühikese aja jooksul, mis oli keeruline, sest sarnane kogemus puudus. Olukord õpetas meid kasutama kaugtöövõimalusi ning sundis välja töötama mitmeid uusi IT-lahendusi töö ladusamaks korraldamiseks. Kuigi riik pakkus välja ka toetusi, me seda teed ei läinud ning töötajate palganumbreid ei alandanud. Me ei tahtnud, et meie töötajad peaksid hakkama oma pangalaenude-liisingute osas pankadega suhtlema. Oli niigi stressirohke aeg. See periood tegi meid ettevõttena kindlasti tugevamaks," leiab Kildemaa.

Lõviosa Attila 2,5 miljoni euro suurusest aastakäibest tuleb Eestist, väike osa müüakse ka mujale, enamasti Läti Vabariiki. Ettevõte investeerib järjepidevalt töö tõhustamisse ning töökeskkonna parendamisse. 2019. aastal investeeriti näiteks 135 000 eurot, 2022. poolaastal on investeeritud 50 000 eurot.

Lisaks oma töötajate eest hoolitsemisele ning klientidele aina efektiivsemate lahenduste väljamõtlemisele peetakse Attilas oluliseks ka sotsiaalset panust. Aastaid on toetatud Eesti noort motosportlast Hannes Soomerit, kes paistab silma oma suure töötahte, tehnilise õpihimu ja sõbralikkusega. Algusest peale on toetatud ka Formula Student Tallinna meeskonda, kes on tänaseks saavutanud rahvusvahelises konkurentsis väga kõrgeid kohti. Peale selle on Attila aidanud võimaluste piires ka Eesti õppeasutusi, näiteks Lasnamäe Mehaanikakooli, Eesti Maaülikooli ning Võrumaa Kutsehariduskeskust.

www.attila.ee

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077