Maailmabörs: Hiina võib Venemaa teraseekspordi turud endale võtta; bensiin läheb diislist mööda; kaevandushiid hakkas ennast tükeldama; Saudi Araabia naftaeksport 10 aasta kõrgeimal tasemel; tööstusmetallide hinnad languses.
Hiina võib Venemaa teraseekspordi turud endale võttaVenemaa terasetootjad kiirendavad eksporti, et kompenseerida koduse nõudluse vähenemist. Euroopa ja USA protektsionism on turul konkurentsi aga tihendanud ning Venemaa võib suure osa oma eksporditurust kaotada Hiinale.
Eksport on viimasel ajal Vene metallitootjatele nagu NLMK, Evraz, Severstal ja MMK muutunud odava rubla tõttu atraktiivsemaks ja kasumlikumaks. Ettevõtted teatasid, et 2014. aastal saavutati rekordilised kasumid.Odavate terasehindade tõttu on Euroopa ja USA oma turge aga kaitsma hakanud ning venelased peavad konkureerima Hiinast tuleva terasega.„Venemaa tootjad peavad hakama Hiina terasega konkureerima – sealt tuleva materjali kvaliteet ei ole halvem, aga hind on madalam ning erinevaid tooteid on rohkem,“ ütles üks ekspert suurest Euroopa ettevõttest.Venemaa eksportis 2014. aastal 25 tonni terast. Oodatakse, et sisetarbimine langeb sellel aastal 11,5 protsenti, sest majandus liigub surutise poole. See tähendab, et terasetootjad peavad ostjaid leidma välismaalt.Üldiselt on Venemaa tootjatel olnud hea konkureerida, sest erinevate toorainete tootmine on olnud integreeritud. Kivisüsi ja rauamaagi hinnalangus on neilt selle eelise ära võtnud, ütles Capital Economicsis toormetega tegelev Caroline Bain.„Venemaa tootjate konkurentsieelis on kadunud,“ ütles ta. „Nende kulud on nüüd võrreldavad Hiina tootjatega.“
Bensiin läheb diislist möödaHiina majanduskasvu juhib tulevikus järjest enam tarbimine ja see tähendab, et suurima energiatarbija nõudlus bensiini vastu kasvab. See aga tähendab, et diislikütuse domineerimine võib lähiaastatel läbi saada. hind kallinenud ligi 30 protsenti ja gallon maksab 2,07 dollarit.
Diislikütuse toodang on sellel aastal 14 protsenti suurem kui bensiinitoodang. See vahe väheneb viie aasta jooksul poole võrra ning võib järgmise kümnendi jooksul sootuks kaduda, selgub konsultatsioonifirma Wood Mackenzie arvutustest.Diisli ja bensiini tähtsus on geograafiliselt väga erinev. Näiteks Hiinas sõidab juba praegu suurem osa autosid bensiiniga ja USAs on nende osakaal lausa 90 protsenti. Seevastu Euroopas moodustavad diisliautod uute autode müügist üle poole.„Kahe kütuse tootmismahtude erinevus väheneb ning bensiini tarbimine kasvab kiiremas tempos kui diisli tarbimine,“ ütles Wood Mackenzie konsultant Fu Feng.Nafta hinnatõusu ja nõudluse kasvu tõttu on viimasel ajal kasvanud ka turul ka RBOB bensiini hind. Jaanuari algusest on RBOB bensiini
Kaevandushiid asus end tükeldamaKaevandushiid BHP Billiton teatas, et loob uue iseseisva ettevõtte South32, mille aktsiatega alustati täna kauplemist Londoni, Lõuna-Aafrika ja Austraalia börsidel.
Ettevõttesse South32 koondab BHP Billiton enda alumiiniumi, nikli, mangaani ja hõbeda kaevandamise üksused. Sellega luuakse uus iseseisev kaevandusfirma, mille turuväärtus on umbes 9 miljardit dollarit. BHP aktsia reageeris uudisele Londoni börsil 5protsendilise langusega, kirjutas CNBC.Praegu pole soodsad ajad kaevandusfirmadele, kuna paljud kogevad vähest nõudlust ja ületootmist. Seetõttu on ettevõtted sunnitud rakendama kärpemeetmeid. Samas näevad investorid praeguste väärtuste juures võimalust. Näiteks ostis varahaldur JO Hambro Capital Management hiljuti kaevandusfirmade aktsiaid juurde. Nüüd moodustavad kaevandusfirmad varahalduri portfellist 10 protsenti ehk umbes 400 miljonit dollarit.BHP Billitoni aktsia on pärast uudiseid langenud kolme päevaga üle 10 protsendi.
Saudi Araabia naftaeksport 10 aasta kõrgeimal tasemelSaudi Araabia suurendas märtsis naftaeksporti kümnendi kõrgeima tasemeni. Kuningriik tahab mahtude suurendamisega ostjaid tagasi võita. 1,59 protsenti 60,65 dollarini barrelist. Brent langes aga 0,24 protsenti ja barrel maksab 66,59 dollarit.
Märtsis eksportis riik keskmiselt 7,89 miljonit barrelit päevas. Võrreldes aastatagusega on eksport tõusnud 10 protsendi võrra, selgub Joint Organisations Data Initiative (JODI) andmetest. Viimati oli Saudi Araabia naftaeksport nii kõrge 2005. aasta novembris.Saudi Araabia oli eelmise aasta novembris selle poolt, et OPEC hoiaks tootmise vaatamata nafta hinnalangusele stabiilsena. Tavaliselt on OPEC reageerinud hinnalangustele tootmise vähendamisega.Riik ei tahtnud tühjaks jäävat turgu loovutada USA naftatööstusele ja Brasiilia vetes kaevandavatele ettevõtetele.Analüütikute sõnul võib suvekuudel nafta pakkumine kasvada veelgi, sest riik kasutab konditsioneeride tööshoidmiseks rohkem kütust. Üleüldiselt on Saudi Araabia sisenõudlus viimasel ajal tõusnud, mis on pannud riigi ka rohkem tootma.Üldiselt arvatakse, et 60-70 dollari taseme juures hakatakse tootmist jälle suurendama ning hinnad ei tohiks palju kõrgemale tõusta. Seda on kinnitanud ka viimased nädalad – nafta hind on püsinud praktiliselt samal tasemel. Viimase nädalaga tõusis WTI toornafta
Sellel nädalal olid metallid languses. Paljude tööstusmetallide pakkumine on jätkuvalt kõrge ning see survestab ka hindu. hind jõudis eelmisel nädalal viie kuu kõrgeima tasemeni. Vaatamata sellele arvatakse, et langus võiks 1-2 aasta perspektiivis jätkuda ja seejärel tekib turul suurem tasakaal. Viie kuu tipust taandus vase hind 4,2 protsenti ja tonn maksab 6208 dollarit. Plii hind langes 5,9 protsenti ja tonn maksab 1919 dollarit. Tsingi hind kukkus 7,3 protsenti ja neljapäeva õhtuks maksis tonn 2203 dollarit. Alumiiniumi tonnihind kukkus nädalaga 5,9 protsenti 1749 dollarini. Nikli hind on ülepakkumise tõttu uuesti odavnema hakanud ning tonnihind odavnes 8,6 protsenti 12830 dollarini. Aprilli alguses saavutatud põhjast on niklil puudu vaid 500 dollarit.
Vase
Autor: Nädal börsil
Seotud lood
Pakendivaldkond on majanduse peegel, sest pakendite tellimuste maht näitab selgelt, kuidas läheb ettevõtetel toidu-, elektroonika-, mööbli- või keemiatööstuses. Multipakend Tootmine OÜ tegevjuht Mihhail Tšernjak nendib, et ajad pole lihtsad, kuid tänu heale partnerlusele pikaajalistele klientidega saadakse hakkama ka keerulisematel perioodidel.