7. september 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Joogitootjate TOP2: Põhjala probleem pole müük, vaid tootmisvõimsus

Põhjala pruulikoja juht Enn Parel.
Foto: Mihkel Maripuu/Postimees/Scanpix
Eesti üks tuntumaid käsitööõlletootjaid Põhjala Brewing AS teenis eelmisel aastal 1,77 miljoni suuruse müügikäibe juures 250 000 eurot ärikasumit. Kolm aastat tagasi hoogsalt käivitunud pruulikoda töötab täisvõimsusel ja tõdeb, et ettevõte ei suuda vaatamata sellele klientide nõudlust täita.

“Oleme tegelikult kasumit teeninud ja kasvanud juba oma pruulikoja käivitamisest 2014. aastal. Kui vaadata maksude-eelset kasumit, siis selle suurenemise põhjustas eelkõige algusaegadel võetud kallimate laenude refinantseerimine ja sellest tulenev intressikulu langus,” selgitab Põhjala Brewing AS kaasasutaja, juhatuse liige ja tegevjuht Enn Parel.

Ta lisab, et tegelikult oli käibe kasv oli 2016. aastal isegi tagasihoidlikum kui 2015. aastal, kuid ettevõte pole suutnud piisavalt palju kapatsiteeti kasvatada.

“Meie probleem on avamisest saati olnud selles, kuidas piisavalt toota, mitte see, kuhu toodang müüa. See ongi ehk suurim mõjutegur olnud – töötame pidevalt täisvõimsusel ning oleme läbinud juba neli laienemist, mis on meie kapatsiteedi avamisega võrreldes neljakordistanud. Sellestki kahjuks ei piisa ning näeme, et 2017. aastal suudaksime kaks korda rohkem müüa, kui toota suudame. Sellest tuleneb ka plaan avada 2018. aasta lõpus uus pruulikoda, mis mitmekordistab tootmisvõimsuse.”

Põhjala Brewing AS

Asutatud 2011, kuni 25. maini 2017 Õllekunsti OÜToodab käsitööõllesidOmanikud Enn Parel, Gren Noormets, Tiit Paananen, Peeter KeekKasvatas mullu müügikäivet 53% ja viiekordistas kasumi.Töötajaid 13

Joogitootjate TOPi täispika versiooniga saad tutvuda SIIN.

Mis on õlletootja edu võti? Parel sõnul on esiteks suudetud kokku panna meeskond, mis on tugev mitte ainult Eesti, vaid ka maailma mastaabis. Ettevõttes on suudetud luua selline töökultuur, et tööle tulla soovijatest on järjekord ukse taga, sellal kui nii mõnigi suurtootja kurdab tööjõupuuduse üle. Vast on üheks selle põhjuseks ka fakt, et ka kõige lihtsama töö tegijatele maksatakse umbes Eesti keskmist palka. Pareli sõnul on oluline, et töötajad ei peaks tegelema ellujäämisega, vaid saaksid teha tööd mõnusas seltskonnas ja väärika tasu eest. Täna töötab pruulikojas 13 inimest, neist kolm osalise koormusega.

Toodang läheb üle maailma

Samuti tegutsetakse algusest peale avara pilguga – ettevõtte turuks on terve maailm, konkureerida soovitakse mitte ainult kodumaiste tegijatega, vaid maailma parimate pruulikodadega.

Selline vaade on kaasa toonud kaks olulist asja – juba kohe peale avamist hakati aktiivselt panustama välisturgudele jõudmisele ning tänaseks müüakse Põhjala tooteid kokku 31 riigis üle maailma, kaasa arvatud USA, Kanada, Brasiilia, Hiina ja Jaapan. Kohe läheb esimene konteiner teele Lõuna-Koreasse.

“Kusjuures peamiselt leiavad huvitatud distribuutorid meid ise üles. See omakorda on põhjustatud asjaolust, et meie maine on käsitööõlle ringkondades tõusnud väga kõrgeks, kuna maailma mastaabis konkureerimiseks on vaja maailmatasemel tooteid ning seetõttu on meie tootearendus väga heal tasemel. 10 meie õlut kuuluvad Ratebeer.com andmetel omas stiilis maailma 50 parima õlle hulka ning see on Põhjalale tekitanud isegi kergelt kultusliku maine,” ütleb Parel, kelle sõnul ekspordib ettevõte tänaseks juba 70% oma toodangust. Suurim eksporditurg on Soome, kuid kõige kiiremini kasvab Hiina müük.

Suust suhu turundus töötab

Põhjala Brewing kasutab üsna tootekeskset lähenemist – nad on üle parda visanud kliendi soovide järgimise ning pruulivad seda, mida ise juua tahaksid, tehes seda võimalikult hästi ning lootes, et toodetu klientidele maitseb.

“Seni on see väga edukas strateegia olnud. Ehk et meie tooted räägivad meie eest ning suust suhu ja sotsiaalmeedias leviv kumu juhib nõudluse kasvu,” kõneleb Parel. “Minu arvates on suurõlletootmisel ja käsitööõlletootmisel üks põhimõtteline vahe – suures tehases “pruulib” turundusosakond ehk toode peab olema võimalikult ümarate nurkadega ja vastuvõetav sihtgrupile ning edu on ainult turunduse ja distributsiooni korraldamise küsimus. Samas “käsitööpruulikojas” – mis võib kohati samuti üsna automatiseeritud olla – pruulib endiselt ikka pruulmeister ning edu sõltub sellest, kui vinge on su toode. ”

Seoses tootmismahu piirangutega ootab Põhjala Brewing tänavu käibekasvuks tagasihoidlikud 20% ning käive peaks aasta lõpuks ulatuma 2,1 miljoni euroni.

“Suudaksime hinnanguliselt müüa ligi kaks korda enam, kuid tootmisvõimsus ei jõua nõudlusele järele. Kasumi kasvu pidurdavad mõned ühekordsed suured kulud, mis on seotud uue pruulikoja ettevalmistamisega ning samuti mõnevõrra kahanevad marginaalid, mis on seotud ekspordimahtude kasvu ja aktsiisitõusuga.”

2018. aasta lõpuks plaanitakse avada uus pruulikoda, mis kolmekordistab tootmisvõimsuse ning võimaldab perspektiivis laieneda 20 korda senise tootmismahuga võrreldes. Investeeringu suurus on ca 4,5 miljonit eurot. Tulemas on ka uusi tooteid – sel aastal kokku 22.

Autor: Gerli Ramler, kaasautor

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077