Autor: Raigo Neudorf • 25. juuni 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Tahe Outdoors pürib Euroopa liidriks

Vabaaja veesõidukeid tootev ja müüv Tahe Outdoors (varasemalt tuntud Tahe Kayaksi nime all) on seadnud missiooniks inimeste elustiili muutmise. Ettevõtte müügi- ja turundusdirektori Janek Pohla kinnitusel soovib ettevõte haarata Euroopas 5 aasta pärast omas nišis liidripositsiooni, kirjutab KredExi ekspordiuudiste portaal Tarkeksport.ee.

Tahe Outdoors on loodud 1989. aastal. Milline on ettevõtte ajalugu?

Ettevõtte asutasid kaks endist tippaerutajat – Taavi Rajasalu ja Indrek Tuul. Asutamise põhjuseks oli ettevõtlikkus, saavutusvajadus ja soov midagi ära teha. Sellest tulenevalt saigi kooperatiiv nimeks TAHE. Tänaseks asutajaid enam ettevõtte omanikeringis ei ole.Kes on teie klient ?

Me ei müü oma tooteid otse lõpptarbijale, vaid teeme seda läbi edasimüüjate. Edasimüüjateks on nii vabaaja veesõidukite müügile spetsialiseerunud kauplused kui ka spordi- ja vabaajatoodete müüjad ning kauplusteketid.Eelmisel aastal oli ettevõtte käive 4,2 mln eurot. Mis on aidanud ettevõttel kasvada?

Oleme loonud toimiva ärimudeli ja seadnud ambitsioonikad eesmärgid ning need koos meeskonnaga ellu viinud. Kasum on ettevõtte jaoks küll oluline, kuid oleme viimastel aastatel kasvu pidanud olulisemaks.  Oleme näinud palju vaeva kaubamärkide tuntuse tõstmise, toodete disaini ja müügivõrgu ülesehitamise nimel. Kõik nimetatud kolm komponenti tagavad meile kasumlikkuse ka tulevikus.Millised on teie peamised eksporditurud?

Vaatamata sellele, et müüme oma toodangut 35 riigis, on meie peamised turud ikkagi Euroopa Liidus – turuliidri positsiooni hoiame Rootsis, Norras ja Taanis, olulised on ka Saksamaa ja Prantsusmaa. Pingutame jätkuvalt Suurbritannia turul, mis on meie üks suuremaid väljakutseid Euroopas. Eelmisel aastal tõusis meie müük märkimisväärselt ka Põhja-Ameerikas ning USA ja Kanada on kümne suurema müügikäibega turu hulgas.Kuidas õnnestus teil pääseda USA turule?

Alustasime müüki Põhja-Ameerikasse seitse aastat tagasi. Umbes viis aastat tagasi oli USAs sügav kriis ja seal tuli asju ettevaatlikult teha. Sellest lähtuvalt otsustasime, et me küll proovime igal aastal sellel suunal rohkem panustada, kuid teeme seda suhteliselt riskivabalt. Väga aktiivset tegevust alustasime seal eelmise aasta algusest.Veespordivahendite turg on Põhja-Ameerikas väga suur ning seal müüakse inimese kohta meie valdkonna tooteid võrreldes teiste turgudega rohkem.  Samas on ka konkurents väga tugev, sest seal asuvad kaks maailma suurimat veespordivahendite tootjat Johnson&Johnson ja Confluence Watersports. Ka neil on ülemaailmne müügivõrgustik, kuid näiteks Skandinaavias oleme neist kindlasti tugevamad.Oleme Põhja-Ameerika jaotanud regioonideks, sest seal on vahemaad niivõrd suured ja logistika tõeliseks väljakutseks. Varasemalt olid meil piirkondlikud agendid, kes korraldasid kohapealset tollimist, ladustamist, transporti jne. Eelmisest aastast alates sõlmisime strateegilise partnerluse lepingu ühe Kanada tootjaga. Selle alusel müüme ja toodame nende kaubamärkide tooteid Euroopas meie ja omakorda meie kaubamärkide tooteid müüvad Põhja-Ameerikas nemad.Millised on eksootilisemad riigid, kus Tahe Outdoorsi tooteid kohata võib?

Tšiili, Venetsueela, Taiwan, Lõuna-Korea ja Singapur.Millised on peamised eksportimisega seotud riskid?

Kuna müüme kaupa USAsse osaliselt dollarites, siis on meil valuutarisk (valuutakursi muutustest tulenevalt). Kuid peamised riskid on ikkagi majanduslikud riskid nagu krediidirisk ja varustusrisk (müük on seotud sesoonsusega).Kuidas maandate eksporditehingutega kaasnevaid riske?

Valuutariski maandamiseks proovime lepingutes jätta võimaluse hindu muuta, kui selleks peaks vajadus olema. Krediidiriski maandamiseks kasutame krediidikindlustust ja selles osas teeme koostööd KredEx Krediidikindlustusega. Varustusriski maandamiseks teeme süsteemselt tööd klientidega, et saada paremat sisendinfot tootmise planeerimiseks.Millist lisaväärtust annab müügitehingute puhul krediidikindlustuse kasutamine?

Krediidikindlustuse kasutamine annab võimaluse kontrollida klientide tausta ja usaldusväärsust, maandada riske võimalike probleemide tekkimisel kliendiga ning kasutada panga faktooringu teenust, parandades seeläbi ettevõtte rahavoogu.Kes on teie peamised konkurendid?

Meil on tugevaid konkurente nii Euroopas kui Põhja-Ameerikas. Euroopas on konkurente rohkem ja need on pigem sarnase suurusega pereettevõtted. Põhja-Ameerikas on turg rohkem konsolideeritud ning jagatud suurte ettevõtete vahel – Johnson&Johnson (Johnson Watersports), Confluence Watersports jt.Mis on praegu ettevõtte suurimad eesmärgid?

Tahe Outdoors’i eesmärgiks on võtta liidripositsioon Euroopas 5 aasta jooksul.Millise soovituse annaksite esimesi eksporditehinguid tegevale ettevõtjatele?

Kannatlikkust ja fokusseeritust, sest ainult järjepidev ja sihipärane tegevus annavad ekspordi müügitegevuse juures tulemust. Konkurentsis püsimiseks on oluline pakkuda ostjatele võimalikult pikki maksetähtaegasid,  riskide vältimiseks on neid lihtne kindlustada riikliku kindlustusseltsi KredEx Krediidikindlustuse kaudu.

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077