• 21.09.08, 16:08
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Nafta läks odavamaks, bensiin on endiselt kallis – kes on süüdi?

Neste Oili valdkonnajuht Sakari Toivola võttis Soome ajalehe Lapin Kansa lugejatele selgitada, milline keemia toimub toornafta ja bensiini hinna vahel ning kuidas on asjatu süüdistada kütusemüüjaid mõõdutus ahnuses.
Miks toornafta hinnalangust pole bensiinijaamas hinnasildil märgata? See ei mahu autojuhile pähe. Miks naftabarreli hinna tõustes tõuseb bensiini hind kohe, toorme hinna langedes aga ikkagi ei lange?
Tooraine ja lõpptoote hinnad ei muutu turul üks-ühele, seda mitte üheski ärivaldkonnas, võtame võrdluseks kasvõi terase ja autod. Näiteks maksis juulis nafta keskmiselt 132.44 dollarit/barrel. Sellest ajast on hind langenud 27%. Bensiini hind oli juulis 1149 dollarit/tonn, sellest ajast on hind langenud 14,7%. Erinevus tuleneb eelkõige sellest, et nafta hinna tõustes ei jõudnud bensiini hind samas tempos kaasa minna. Nüüd, langenud nafta hinna tingimustes piirasid orkaanid USAs bensiini tootmist. Tehased olid vahepeal hoopis mängust väljas. Bensiini varud on nüüd Ameerikas väga väikesed ja see lükkab hinda üles. Toornaftat on küll palju, kuid valmistoodangut on vähe. See pilt, et nafta hinna tõustes tõuseb bensiini jaehind kohe, on tarbija kujutlus. Tegelikult on nafta hinna tõusu ajal karmi konkurentsi tingimustes õige raske jaemüügiga üldse plussis püsida.
Kolm süüdlast

Artikkel jätkub pärast reklaami

Et nafta hinna langust bensiinijaamas suurt tunda pole, on Toivola sõnul kolm peamist põhjust.
Esiteks maksud: kui ka nafta hind oleks null eurot, maksaks bensiin Soomes ikkagi umbes 90 senti. Aktsiis on 62,7 senti. Lisame 10 sendi jagu jaemüügi, rafineerimise, transpordi ja turunduse kulusid, saame 73 senti. Lisades käibemaksu 22% saame lõpphinna 90 sendi alla.
Teiseks ei saa nafta ja bensiini hinda samastada. Kui nafta hind langeb poole võrra, ei saa bensiiniga päris sama juhtuda. Mõlemal on omad turud ja noteeringud. Kui kujundatakse bensiini jaemüügi hinda, ei oma nafta hind tähendust, vaid aluseks on bensiin.
Kolmas tegur on kauplemine dollarites, milles käib valdkonnas ost-müük. Suvel oli euro kurss 1.58 dollarit, praegu 1.42. Kui suvel olnuks praegune dollari kurss, maksnuks bensiin 1.80 eurot (28.15 krooni).
Sel kolmapäeval maksid Soome tanklates bensiin 95 1.500 eurot (23.45 krooni), 98 1.538 eurot (24.05 krooni) ja diisel 1.329 eurot (20.80 krooni).

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 12.12.25, 12:35
Tark energiamajandus peaks olema ettevõtete strateegiline valik
Energiaturg on murdepunktis. Taastuvenergia kiire kasv, võrkude piiratud läbilaskevõime ja desünkroniseerumine Venemaa elektrisüsteemist on viinud Eesti energiasüsteemi Euroopa sagedusalasse ja tänu sellele oleme ettearvamatu naabri elektrisüsteemist sõltumatud. Samas peame koos naabrite Läti, Leedu ja Soomega hoidma energiasüsteemi toimimas ja panustama rohkem varustuskindluse tagamiseks. Tuleb mitte ainult rääkida muutustest, vaid ehitada süsteeme, mis on juhitavad ja mis võimaldavad ettevõtetel uues reaalsuses raha teenida, riske vähendada ja energiat targalt juhtida.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Tööstusuudised esilehele