Autor: Harro Puusild • 11. detsember 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Uuring: mida peavad eksportöörid suurimateks takistusteks sihtturgudel

Altia Eesti AS tootmiskompleks.
Foto: Eiko Kink
Ernst & Young viis läbi uuringu „Eesti eksportööride konkurentsivõime“, mis annab ülevaate eksportööride eelistest, takistustest sihturgudel ja tulevikuplaanidest. Vaata allpool, millised on küsitluse tulemused töötleva tööstuse erinevate valdkondade lõikes.

TOIDUTÖÖSTUS

Konkurentsieelised: toodete kvaliteet, võimekus täita tellimusi

Konkurentsipuudused: välismaise kontaktvõrgustiku puudumine, reageerimiskiirus nõudluse muutustele

Takistused sihtturgudel: tugev konkurents, nõudluse ebastabiilsus, protektsionism  

Konkurentsivõime tõstmise tegevused: uute klientide otsimine, tootearendus, investeerimine tootmis-seadmetesse. (Keskmisest sagedamini: toodangu tutvustamine turundusüritustel, nt messidel - 13%.)

Tootearendusega seotud takistused: kvalifitseeritud tööjõu puudus, sihtturu tarbijate vajaduste ja eelistuste vähene tundmine, sertifitseerimisnõuded. (25% vastajatest tõi välja takistuste puudumist.)

Koostöö tegemine:Tehakse keskmisest vähem koostööd, kuid keskmisest oluliselt rohkem ettevõtjaid ühendava organisatsiooni vahendusel. (Koostööd tehakse teineteist täiendavate toodete ekspordiks ja ühiseks turundamiseks.)

TEKSTIILITOOTMINE

Konkurentsieelised: toodete kvaliteet, reageerimiskiirus nõudluse muutustele, välisosaluse olemasolu

Konkurentsipuudused: seadmed, tehnoloogia, tarkvara, ebapiisavad rahalised vahendid investeeringute tegemisel.

(Keskmisest sagedamaks puuduseks on ebapiisav reageerimiskiirus nõudluse muutustele.)

Takistused sihtturgudel: tugev konkurents. (Teistega võrreldes kogetakse kõige vähem takistusi.)

Konkurentsivõime tõstmise tegevused: uute klientide otsimine, tootearendus. (Keskmisest rohkem tegeletakse toodangu omahinna alandamisega ja tootearendusega.)

Tootearendusega seotud takistused: kesiseid koostöövõimalusi teadus- ja arendusasutustega, emaettevõttepoolsed piiranguid. (Allhankijad: huvi puudumine valmistoodete tootjaks arenemise vastu.)

Koostöö tegemine: tehakse keskmisest rohkem koostööd, ning sageli teise ettevõtte initsiatiivil, koostööd tehakse tellimusmahtude täitmiseks 

Tulevikuplaanid: Itaalia, Suurbritannia, USA - tulevased sihtturud

RÕIVATOOTMINE

Konkurentsieelised: toodete kvaliteet, võimekus täita tellimusi, reageerimiskiirus nõudluse muutustele

Konkurentsipuudused: rahalised vahendid, müügi- ja turundusalane kompetents, seadmed, tehnoloogia ja tarkvara

Takistused sihtturgudel: nõudluse ebastabiilsus

Eesti majanduskeskkonna probleemid: ebasoodne maksusüsteem

Konkurentsivõime tõstmise tegevused: uute klientide otsimine, investeerimine tootmis-seadmetesse ja -tehnoloogiasse

Tootearendusega seotud takistused: rahaliste vahendite puudus, tootearendusprojektide pikk tasuvusaeg

Koostöö tegemine: tehakse keskmisest rohkem koostööd ning valdavalt tellimismahtude täitmiseks. (Koostööd tehakse sageli varasema koostöösuhte alusel.)

Tulevikuplaanid: Rootsi, Norra, Taani - tulevased sihtturud

PUIDUTÖÖTLEMINE NING PUIT- JA KORK-TOODETE TOOTMINE  

Konkurentsieelised: kvaliteet, omahind, reageerimiskiirus nõudluse muutustele

Konkurentsipuudused: rahalised vahendid, seadmed, tehnoloogia ja tarkvara, tööjõu kvaliteet ja professionaalsus

Takistused sihtturgudel: tugev konkurents

Eesti majanduskeskkonna probleemid: keskmisest sagedamini peetakse probleemiks halba transpordiühendust teiste riikidega

Konkurentsivõime tõstmise tegevused: uute klientide otsimine, investeerimine tootmis-seadmetesse ja -tehnoloogiasse

Tootearendusega seotud takistused: keskmisest sagedamaks takistuseks on kvalifitseeritud tööjõu puudumine 

Koostöö tegemine: tehakse keskmisest rohkem koostööd ning seda algatatakse valdavalt enda initsiatiivil

Tulevikuplaanid: Rootsi, Norra, Leedu, Poola, Hiina - tulevased sihtturud

METALLTOODETE TOOTMINE  

Konkurentsieelised: kvaliteet, omahind, võimekus täita tellimusi

Konkurentsipuudused: rahalised vahendid, välismaine kontakt-võrgustik, tööjõu kvaliteet ja professionaalsus / Seadmed, tehnoloogia, tarkvara

Takistused sihtturgudel: tugev konkurents

Konkurentsivõime tõstmise tegevused: uute klientide otsimine, investeerimine tootmis-seadmetesse ja -tehnoloogiasse

Tootearendusega seotud takistused: Keskmisest sagedamaks takistuseks on tugeva äriidee puudumine

Koostöö tegemine: koostöö saab alguse valdavalt teise ettevõtte initsiatiivil ning seda tehakse valdavalt tellimis-mahtude täitmiseks

Tulevikuplaanid: Saksamaa, Norra, Taani - tulevased sihtturud

MUJAL LIIGITAMATA MASINATE JA SEADMETE TOOTMINE   

Konkurentsieelised: reageerimiskiirus nõudluse muutustele, võimekus täita tellimusi, kvaliteet

Konkurentsipuudused: müügi- ja turundusalane kompetents, rahalised vahendid, välisturgude tarbijate eelistuste vähene tundmine. (Lisaks on innovaatilisus ja tootearendus keskmisest sagedamini puuduseks.)

Takistused sihtturgudel: piiratud ligipääs turunduskanalitele

Konkurentsivõime tõstmise tegevused: uute klientide otsimine, tehniliselt keerulisemate toodete/teenuste osakaalu suurendamine, investeerimine tootmis-seadmetesse ja -tehnoloogiasse

Tootearendusega seotud takistused: tootearendusprojektide pikk tasuvusaeg

Koostöö tegemine: tehakse keskmisest vähem koostööd, koostööd tehakse võrdselt nii enda kui teise ettevõtte initsiatiivil

Tulevikuplaanid: Norra, Rootsi, Leedu - tulevased sihtturud

MÖÖBLITOOTMINE  

Konkurentsieelised: toodete kvaliteet, välismaine kontakt-võrgustik, Reageerimiskiirus nõudluse muutustele

Konkurentsipuudused: rahalised vahendid, seadmed, tehnoloogia, tarkvara, müügi- ja turundusalane kompetents (Seadmed, tehnoloogia ja tarkvara on keskmisest enam puuduseks.)

Takistused sihtturgudel: tugev konkurents. (Protektsionismi ei tunta.)

Eesti majanduskeskkonna probleemid: riiklike toetusmeetmete ebaefektiivsus, kvalifitseeritud tööjõu puudus

Konkurentsivõime tõstmise tegevused: uute klientide otsimine, investeerimine tootmis-seadmetesse ja -tehnoloogiasse

Tootearendusega seotud takistused: kogetakse kõige vähem takistusi

Koostöö tegemine: tehakse keskmisest rohkem koostööd

Tulevikuplaanid: Saksamaa, Taani, Rootsi, Suurbritannia - tulevased sihtturud

 

Uuringust lähemalt: 

Ernst & Young Baltic AS viis Majandus-ja Kommunikatsiooniministeeriumi tellimusel läbi Eesti eksportööride konkurentsivõime uuringu. Selle eesmärgiks oli selgitada välja Eesti eksportööride konkurentsivõimet toetavad ja eksporti pidurdavad tegurid, samuti ettevõtete ekspordialased tulevikuplaanid. Uuring viidi läbi perioodil juunist kuni novembrini 2015. aastal. 151 ettevõtet ehk 33% vastajatest oli töötleva tööstuse ettevõtted.

Uuringuga saab täpsemalt tutvuda SIIN

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077