Autor: Tööstusuudised.ee • 16. august 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Tootearenduse toetusmääruse väljatöötamisel võeti kuulda koja arvamust

Eesti Kaubandus-Tööstuskoja peadirektor Mait Palts.
Foto: Äripäev
Eesti Kaubandus-Tööstuskoda esitas juunis tootearenduse toetuse eelnõule mitmeid ettepanekuid ning juhtis tähelepanu, et eelnõu soodustas ebavõrdsust ning moonutas ausat ettevõtluskeskkonda. 3. augustil jõustunud määrusesse olid sisse viidud peaaegu kõik koja soovitud täiendused.

Vastavalt algsele eelnõule tuli toetus tagastada juhul, kui projekti lõpparuande põhjal selgus, et projekti tulemuseks on toimiv lahendus. Toetust ei pidanud tagastama juhul, kui projektiga ei loodud uut toimivat toodet, teatas koda. 

Koda tõi välja, et toetuse abil oleks võinud ettevõtjal valmida küll tehnoloogiliselt toimiv lahendus, kuid teatud põhjustel, näiteks turu hetkeseisust seonduvalt või ettevõtjapoolsest manipuleerimisest, võinuks uus toode osutuda esialgu ebapopulaarseks. Viimane tähendas eelnõu järgi, et tegemist on mittetoimiva lahendusega ning projekti eest saadud toetust ei pidanud tagastama. Peale projekti lõppu oleks võinud toetuse abil arendatud toode aga muutuda edukaks ning ettevõtja käive oleks suurenenud uue toote abil märgatavalt. Samas, kui ettevõtja oleks arendanud toetuse abil tehnoloogiliselt toimiva lahenduse ning see oleks kajastunud koheselt ka müügikäibes, pidanuks ettevõtja toetuse tagastama.

Koda leidis ka, et toetuse tagasiküsimine ainult õnnestumise korral ei olnud mõistlik ning oleks andnud oodatule vastupidise tulemuse. Näiteks, kui ettevõtja on suutnud luua uue toote, millel on suur ekspordipotentsiaal, loob ettevõtja sellega lisandväärtust, mis võib edasi kanduda uute töökohtade loomisse, kõrgematesse palkadesse ning tuua riigile täiendavat maksutulu. Samas ebaõnnestumise puhul lisandväärtust ei looda ning ainult kogemuste hankimist sellise toetusmeetmega ei oleks olnud otstarbekas toetada.

Jõustunud määruses kaotati ära nõue, et eduka projekti korral tuleb toetus tagastada. Toetus tuleb tagastada ainult juhtudel, kui ei ole täidetud määrusest tulenevaid nõudeid.

Pikenes projekti läbiviimise periood

Eelnõus oli projekti maksimaalne periood 30 kuud, mis tekitas ohu, et selle aja jooksul oleks  olnud ettevõttel võimalik tegevusi manipuleerida ning hakata toetust ebaausalt ära kasutama.

Projekti läbiviimise periood on jõustunud määruses 36 kuud.

Toodete paralleelne arendamine ei jõudnud määrusesse

Koda tõi eraldi välja, et toetada võiks ka uute toodete paralleelset arendamist. See suurendab tõenäosust, et luuakse tehnoloogiliselt toimiv lahendus või lahendused. Nii oleks olnud tagatud ka suurem võimalus Eesti ettevõtjate rahvusvahelise konkurentsi tõstmiseks.

Toetuse taotlemine ja tingimused

Tootearenduse toetust saab hakata taotlema Ettevõtluse Arendamise Sihtasutusest, kes nõustab ettevõtjaid ja teostab ka rahade kasutamise järelevalvet. Toetuse maksimaalne suurus on ühe projekti kohta 200 000 eurot ja minimaalne 20 000 eurot. Ettevõtja oma panus peab olema vähemalt 30% kuludest ja projekti kestus võib olla 36 kuud. Toetus on suunatud eelkõige väikestele ja keskmise suurusega töötleva tööstuse ettevõtetele. Toetuse taotlemiseks peab ettevõtte viimase kahe majandusaasta keskmine müügitulu olema vähemalt 200 000 eurot.

Allikas: Eesti Kaubandus-Tööstuskoda

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077