Potisepp: sörgime naaberriikidel sabas

Sirje Potisepp.
Sirje Potisepp.

Eesti toidutootjatel ei ole uutele turgudele sisenemine läinud nii kiiresti kui naaberriikidel ning oma süü selles on riigil, leiab toiduliidu juht Sirje Potisepp.

Eesti Toiduainetööstuse Liidu juhataja Sirje Potisepa sõnul on Venemaa embargo järel toidutööstusel uutele turgudele sisenemist mõjutanud nii partneritega lepinguni jõudmise pikk aeg kui ka pakutavate koguste suurus. Kogused, mida Eesti ettevõtted suudavad üksikult pakkuda, on maailma mastaabis väikesed ja see teeb toodete hinna suhteliselt kõrgeks.

Potisepa sõnul saab riik siin aidata. „Näiteks pärast Venemaa embargot hakkas Soome koostama riigile ja toidusektorile ekspordistrateegiat, mis on edukalt tööle hakanud, Soome avas näiteks Hiina turu oma tootjatele kiiresti. Ka Leedu on sisenenud Aasia turgudele ja on meist tublim eksportija, samuti Läti.“

Potisepa sõnul oleme naaberriikide sabassörkijad. „Teatavasti on vaja täita hulk nõudmisi kolmandatesse riikidesse ekspordi alustamiseks ja selle ametliku ja bürokraatliku eeltöö peab ära tegema veterinaar- ja toiduamet, kel aga kahjuks napib tööjõudu.“

Pärast embargot oli ettevõtetel kaks valikut, kas liikuda Euroopasse või siseneda Aasia turule.

Valio võitlus oma koha eest

Valio tegevjuht Maido Solovjov märgib, et Euroopa turg on kõigile avatud ja tööd selles suunas tehakse pidevalt. „Ega keegi meid seal oota - oma koht tuleb ise välja võidelda.“

Solovjovi sõnul oli Venemaale eksportides võimalus küsida toodetelt kõrgemat hinda. „Meid tunti, olime seal kaua tegutsenud ja meie brändi hinnati. Euroopa turul oleme praegu alustajad ning meie jaoks tähendab see oma ettevõtte ja toodete tutvustamist.“

Kuna konkurents on tihe, siis uute sihtriikide leidmise asemel keskendub Valio turgudele, kus juba tegutseb. „Tahame seal oma positsiooni tugevdada. Püüame tähelepanu pöörata lisandväärtuse loomisele ja tooteportfelli arendamisele,“ märgib Solovjov.

Valio peamiseks ekspordiartikliks on juustud, mida müüakse nii Itaaliasse, Kreekasse kui ka Kesk-Euroopasse. „Kui vaadata meie viimaste aastate trende, siis kõik, mida me toodame, selle ka ära müüme. Müümata ei jää midagi,“ märgib Valio juht ja lisab, et võimsust saab kasvatada ilma lisainvesteeringuteta ca 15-20%.

Loe pikemalt Äripäevast

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Tööstusuudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Statistika

Arvamused ja blogid

Valdkonna töökuulutused

Teabevara