Autor: Lauri Leet, kaasautor • 1. november 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Messil tasub olla aktiivne

Tööstusmess "Instrutec".
Foto: Instrutec
Esmaspäeva, 8. oktoobri Äripäeva raadio saates “Tööstusuudised eetris” ütles tööstusmessi Instrutec 2018 peakorraldaja Epp Sultsmann, et osalevatel ettevõtetel tasub seada omale messiks kindel eesmärk ning oma boksis olla aktiivne.

Lisaks Epp Sultsmannile oli saates külas tööstusseadmete pakkuja Abplanalp Estee juht Jaan Lahtvee ning kõne all oli 7.–9. novembrini Eesti näituste messikeskuses toimuv ärikliendilt ärikliendile mõeldud tööstusmess Instrutec 2018.

Sultsmann meenutas, et esimene Instrutec toimus 1995. aastal, kahe aasta pärast omandas messi kaubamärgi ning asus seda korraldama Eesti Näituste AS. Koostöös Eesti Masinatööstuse Liiduga on 20 aasta jooksul suudetud ainsa messina Eestis elus hoida ärikliendilt äri­kliendile kontseptsiooni. “Toona lõi messi korraldamise vajaduse muutnud riigikord ja uuenev majandus. Vabanenud tootmispotentsiaalile oli vaja leida uut turgu Lääne ja Põhja-Euroopas. Teisalt oli fookuses ka meie tootmisettevõtete tehnilise ja tehnoloogilise baasi väljavahetamine,” meenutas Sultsmann.

Saadet "Tööstusuudised eetris: Instruteci eri" saate järele kuulata SIIT.

Kõiki saateid saate järele kuulata SIIT

Järgmine saade on eetris 5. novembril kell 13:00 Äripäeva raadios sagedusel 92,4 MHz. Saates on külas Hekoteki juht Heiki Einpaul. 

 

Saadet toetab Radius Machining. 

 

Lahtvee võttis enda sõnul Instrutecist osa juba siis, kui Abplanalp Estee polnud veel loodudki, esimest korda 2002. aastal. “2002–2005 oli mess suur ja lai, nii et tekkis konkurents parimate kohtade pärast,” meenutas omakorda Lahtvee ja märkis, et on messil igal aastal müünud keskmiselt ühe tööpingi ning selles osas jäi vahele vaid eelmine aasta. “Kodumessil üks pink müüa on hea tulemus,” tõdes Lahtvee.

Huvi koolide hulgas

Veel ajalukku tagasi vaadates märkis Sultsmann, et seadmete pakkujate struktuur ja eksponentide osa on ajas muutnud. 2000ndate alguses oli tunne, et pelgalt metallilt oleks messi vaja laiendada, misjärel kutsuti esimest korda ellu puidutehnoloogia mess Woodtech ning Instruteciga hakkasid liituma ka teised väiksemad teemamessid. 

Turule üritati tulla ka plastiku- ja kummimessiga, mis Woodtechiga sarnast edu ei saavutanud. Praeguseks on korraldajad loobunud erinimelistest kõrvalmessidest ning arendatakse kõige tuntumat brändi – kõiki tööstusega seotud teemasid katab tänasel päeval Instrutec.

Mess on Sultsmanni kinnitusel nüüdseks saavutanud stabiilsuse ning on täpselt nii suur, kui on ka “eesti turg”. Eelmisel aastal osales messil ligi 100 ettevõtet ja külastajate arv oli kolme-nelja tuhande kandis.

“Viimasel kolmel-neljal aastal olen tähele pannud, et mess tekitab suurt huvi koolide hulgas,” märkis Lahtvee. Tema sõnul on hariduse seisukohalt see mess väga tähtis ning sellel saavad käia ametikoolide, rakenduskoolide ja ka üldkoolide õpilased, et saada pilti, mis erialal toimub. Ta tõi positiivsena välja ka selle, et viimasel paaril aastal on messil korraldatud tehnilisi võistlusi: nt jootevõistlusi või mingi elektroonikakomponendi kokkupanekut. “Messi ülesanne on, et saad ise aktiivselt teemaga kaasas käia. Selline asi võib nii mõnegi noore erialavalikul saada kriitiliselt tähtsaks hetkeks,” sõnastas Lahtvee kindlalt.

Masin peab töötama

Igal aastal messil väljas oleva Abplanalp Estee juht meenutas, et vaid esimesel aastal oldi kohal papist pingiga, misjärel sai selgeks, et edaspidi seadet kohale tuues peab olema kindel, et see siis kindlasti ka töötaks. 

“Hea masin on midagi tootev masin,” sõnastas Lahtvee ja tunnistas, et kuna mess on väike, on ühe 100 000 eurot maksva masina toomine ainult messi jaoks päris raske eesmärk. Seda aitavad saavutada kas kokkulepped hilisema ostjaga, kes lubab seadme enne messile ja saab hiljem sellelt allahindlust või peab seade olema lihtsalt varem juba olemas.

Enne messi toimumist informeeritakse Lahtvee sõnul tavaliselt kliente ning siis öeldakse ka ära, millise pingiga välja tullakse. “Praegu võin juba öelda, et tänavu oleme väljas sama pingiga, millega eelmisel aastal ja mis inimestele ka huvi pakub – viieteljelisega. Sel aastal on lisaks ka treikeskus, mis on siis analoogne drooni juhtimise juhtpuldiga – saame ühes juhtpuldis liigutada kahte telge üheaegselt,” sõnastas Lahtvee.

 

Epp Sultsmann ja Jaan Lahtvee
Foto: Roberta Lupp

Tema sõnul ei pea tänapäeval messil tingimata enam potentsiaalseid kliente kokku paluma üheks õhtupoolikuks, et nendega siis õhtusöögilauas suhelda. “Kindlasti peab olema aga anda kiire hinnaklass – mis su pingid maksavad, see on üks põhiküsimus. Teiseks tasub talletada huvilised, kes messil boksist läbi käivad. Alati peaks olema stendil keegi kohal, kes külastajale infot annaks, kutsuks neid tagasi ning võtaks selleks tema andmed,” jagas Lahtvee soovitusi messil boksi välja panevatele ettevõtetele. “Eesti tootja või külastaja on üsna häbelik – ta ei julge tulla küsima, kui näeb, et keegi otseselt tema poole ei pöördu. Aga me oleme messil tema jaoks, tasub tulla küsima, kindlasti saame anda vastuse,” kinnitas ta.

Noorem põlvkond veel ei tea

Kas Sultsmann tõdes, et kindlasti tasub ettevõtetel olla aktiivsem ning mitte istuda oma stendis omaette telefonis või arvutis, mille peale häbelik Eesti inimene ei tule kindlasti tülitama. Kõige põhilisem on Sultsmanni sõnul aga omale messile mineku eesmärgi püstitamine ja sellest lähtuvalt tegevusplaani välja töötamine.

Ta tunnistas, et tegelikult ei teata Instruteci messi Eestis veel piisavalt. Mess on küll kaua toimunud, aga peale on kasvanud täiesti uus põlvkond, kes pole sellest ehk kuulnud ja ei ole seni mõistagi ka osalenud. “Sel aastal on mitmeid selliseid ettevõtteid, kelle esindajad on tunnistanud, et nad ei olnud messist kuulnud. Aga me oleme nad üles leidnud,” ütles Sultsmann ja lisas et koostöö erialaliitudega on info liikumise osas väga tähtis. Umbes kaks kolmandikku eksponentidest on tema sõnul messil stabiilsed käijad.

Instrutecil on tema kinnitusel väga oluline ka seminari- ja konverentsiprogramm – see on koht, kus on kõige paremini kätte saada oluline info valdkonnas toimuvast. Et Instrutec ka aastate pärast elus oleks, tuleb Sultsmanni sõnul messi aktiivsena hoida ja laiendada märksõnu nagu teabe jagamine, arutelud, aktiivsemad tegevused, temaatika laiendamine ja koostöö valdkondade ja ettevõtete vahel.

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077