Ostutegevused aitavad turul hoida hinnaliidri positsiooni

Tele 2 tegevjuht Argo Virkebau
Tele 2 tegevjuht Argo Virkebau

Tele 2 tegevjuht Argo Virkebau rääkis Tarneahelakonverentsil, kuidas ostutegevused on aidanud ettevõttel olla telekommunikatsiooniturul hinnaliider.

„Kuna me oleme hinnaliidrid, siis on ostutegevused meie jaoks absoluutselt strateegilise tähtsusega,“ ütles Virkebau. „Me peame tegema midagi efektiivsemalt ja oleme defineerinud kaks asja, kus olla efektiivsemad: meie ostuprotsess peab olema efektiivsem ja meil peab olema vähem töötajaid,“ selgitas Virkebau. Ta ütles, et need kaks alustala võimaldavadki Tele 2 oma strateegiat ellu viia.

Tele 2 on oma ostupoliitika kujundamisel muutnud nelja etappi: range ostupoliitika kujundamine, analüüs, konsolideerimine grupi tasemel ja partnerlus tarnijatega.

Range ostupoliitika kujundamine

Virkebau ütlusel ei pea olema range ostupoliitika keeruline. „Paljudes ettevõtetes on see 50-leheküljeline dokument. Meie oleme teinud 2-3 lehekülge, et inimesed ka päriselt seda loeks ja aru saaks. Ma arvan, et enamus korporatsioonides ei saada sellest dokumendist aru,“ rääkis Virkebau.

Virkebau selgitas, et Tele 2 on ostupoliitikale seatud mõned postulaadid. Esiteks tuleb hangete osakond alati kaasata, kui on ühekordne ost 5000 eurot või aastane leping 20 000 eurot. Tugijaamade ehitusse tuleb hankeosakond alati kaasata.

Tugijaamade ehitusega on seotud range ostupoliitika üks suuremaid edulugusid. Virkebau rääkis, et tugijaamade ehitusel avastati mitu piiripealset protsessi, mis tõenäoliselt olid petturlused. Seepeale otsustati keerulise hanke kõik ehitustegevused teha eraldi tükkideks. Läbi e-keskkonna kutsuti neile hangetele võimalikult palju osalejaid. Saadi hulga pakkumisi, millede põhjal defineeriti igale tükile maksimumhinnad ehk piirhinnad. Lepingud tehti 5 ettevõttega. Kui ehituse aeg kätte jõudis, siis öeldi lepingupartneritele, et need on meie maksimumhinnad, kes soovib, võib teha veel odavama hinnaga pakkumise. Sellega saavutati Virkebau kinnistusel veel veerandi võrra odavam hind. Samas olid Tele 2 kogu aeg olemas lepingulised partnerid, kellega võis alati arvestada.

Teine hankepoliitika postulaat on, et igal lepingul peab olema vähemalt 2 inimese allkiri. „Oleme sellega ärahoidnud väga palju mõttetuid kulutusi ja potentsiaalseid petturlusi,“ kinnitas Virkebau.

Konsolideerimine

Ärge kartke grupi tasemel konsolideerimist, kutsus Virkebau ülesse. „On asju, mida on võimalik teha grupiga väga efektiivselt ja kui mahud on suured, siis on mõistlik koguseid konsolideerida ja teha oste grupi tasemel,“ lausus Virkebau.

Tele 2 eduka näitena tõi Virkebau Baltikumi võrgu vahetuse. 2011. aastal otsustati, et Tele 2 vahetab kogu oma võrgu Baltikumis välja, et 2G, 3G, 4G oleks kõik samast generatsioonist, mis võimaldab neil võrkudel omavahel töötada ja vajadusel lihtsamini laiendada. Protsessi käigus uuendati jaamad ja ehitati juurde 540 uut jaama. Selleks investeeriti 50 miljonit eurot, mis on olnud Tele 2 suurim investeering Baltikumi. Lisaks kvaliteedi kasvule ja paremale andmeside katvusele saadi kaasa kõige uuem tehnoloogia, mis oli Nokial pakkuda ja litsentsi, et kui tuleb uus toode, siis on seda kohustatud kohe jagama ka Tele 2-ga. Varem tähendas uue tehnoloogia tulek läbirääkimisi – millal uuendusi jagatakse, mis see maksab jne ja lõpuks lükkus see kõik edasi. Nüüd tulid selle ostuga kõik tulevased uuendused kohe kaasa, rääkis Virkebau.

Säästmise mõttes suudeti grupi tasandil hankega säästa võrguehituses 43%, saavutati energiasäästu 25% ja kogu projekt muutus 8% odavamaks.

Analüüs

Loomulikult peab kulusid analüüsima, ütles Virkebau. Tema sõnul oli ka neil olulisel kohal „muu kategooria“. Ühel hetkel otsustati see kategooria tükkideks lüüa ja pilt muutus oluliselt. Kõige suurem osa kuludes oli seadmetel, sellele järgnesid kõikvõimalikud teenused, mida osteti partneritelt. „Partneritega arveldus oli üllatavalt suur,“ nentis Virkebau, mis välja tulla tuli kulude tükkideks lammutamisel.

Tele 2 on grupi tasandil tehtud programm, milles on paika pandud ostu KPId. Üks tähtsaim KPI on, kui palju on ostetud kogustest strateegilisi oste. Kui 2014. aastal oli strateegiliste asjade ost 40% kõikidest ostudest, siis 2015. aastaks oli osakaal 67%. 2018. aastaks tahetakse jõuda 80%ni.

Teine pool on pakutavate toodete hulk. „Kui vaatasime, kui palju meil on erinevaid tooteid, siis tulemus oli katastroofiline,“ ütles Virkebau, sest kokku saadi üle 10 000 toote. Klient soovib neist osta aga umbes 1000. Virkebau väitel tuleb tootevalikut lihtsustada.

Partnerlus

Virkebau sõnul on Tele 2-l 30 strateegilist partnerit. Ligi 80% hangetest esindavad 30 partnerit. 41% hangetest on 5 partneriga, 24% on järgmise 10 tarnijaga ja 11% hangetest on ülejäänud 15 tarnijaga. Mõistlik on Virkebau sõnul keskenduda esimesena strateegilistele partneritele.

Tele 2 on tarnijatega allkirjastatud käitumiskoodeks. Juba see aitab Virkebau väitel osad partnerid välistada, kes ei ole käitumiskoodeksi punktidega nõus. Sarnane käitumiskoodeks allkirjastatakse Virkebau väitel ka Tele 2 töötajatega, et nad ei teeks tarnijatele ettepanekuid, mis ei ole kohased.

Pärnu Tarneahelakonverents 2016 „Transformatsioon“ kestab 2 päeva. Kuulajate ette astub üle paarikümne esineja ja külastati 2 ettevõtet.

Osale arutelus

  • Tanel Raig

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Tööstusuudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Statistika

Valdkonna töökuulutused

Teabevara