18. aprill 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Globaalne pakenditurg kasvab aastas 3,5%

Pudelid.
Foto: Messe Düsseldorf, Constanze Tillmann
Konsultatsioonide ja turu-uuringutega tegeleva Smithers Pira andmetel kasvab globaalne pakenditurg aastas 3,5% võrra ja aastaks 2020 saavutab see 998 miljardi USA dollari suuruse mahu.

Pakendid on kogu maailmas oluline majandusfaktor. Smithers Pira andmetel kasvab globaalne pakenditurg aastas 3,5 protsendi võrra ja aastaks 2020 saavutab see mahu 998 miljardit USA dollarit (900 miljardit eurot).

Euromonitori andmetel müüdi kogu maailmas 2015. aastal üle 4000 miljardi pakendi. Sagedasti on pakendid tehismaterjalist - 50% kõikidest pakenditest on tehismaterjalist. Tõusev trend on painduvad tehismaterjalist pakendid, mille osakaal on suurim ehk 60%. Üha enam tooteid pakendatakse erinevatesse painduvatesse pakenditesse, näiteks kottidesse, lamedatesse püsti seisvatesse kottidesse (doypack), kilesse jne. Nõudlus selle järele pärineb enamasti toidutööstusest, kus on oluline nii mugavus kui käepärasus. Pakend peab olema kerge, hõlpsalt avatav ja suletav, toodet peab saama hästi portsjoniteks jaotada.

Suuruselt teine kategooria (40%) on stabiilse vormiga tehismaterjalist pakendid, mida kasutab palju joogitööstus. Juba aastaid on PET olnud joogipakendite seas juhtival positsioonil. Kogu maailmas kasvav karastusjookide ja eriti pudelivee tarbimine suurendab ka järgnevatel aastatel nõudlust PET-pakendite järele. Majanduskasvu toetab lisaks ka see, et klaasi asendatakse üha enam stabiilsete tehismaterjalist anumatega.

Milliseid pakendeid maailm kasutab?

PET-pudelid,mille sisekülg on kaetud õhkõrnast klaaskihist koosneva kaitsekihiga võimaldab PET-pudelitesse panna ka tundlikke tooteid, nagu õlu, vein ja mahl. Kaitsekiht pikendab ka pudelisse pandud toodete säilivust. Kvaliteet, maitse ja vitamiinid säilivad kauem.

Kartongpakendite turul toimub kogu maailmas äge võitlus. 2015. aastal müüdi rohkem 620 miljonit paber-/kartongpakendit.

Pakenditööstuse mess interpack 2017

Toimub 4.-10. mail 2017 Saksamaal Düsseldorfis

Osaleb 2700 ettevõte 60 riigist

Keskne teema on Industrie 4.0, mida käsitletakse koostöös Saksa Masinatööstuse Liiduga, korraldatakse mitmeid esitlusi VDMA stendil, kus demonstreeritakse pakendamismasinate ja -tehnoloogia uudseid lahendusi ja kasutusvõimalusi, seda eriti turvalisuse ja kopeerimise alal.

Lisainfo interpack.de

Suuruselt kolmandal kohal on pakendisegmendismetallpakendid(2015. aastal oli käive 420 miljonit tükki). Metallist pakendeid tarbib peamiselt joogitööstus. Plekkpurgid on ennast ülemaailmselt kehtestanud õlle, energiajookide ja muude funktsionaalsete jookide pakendina. Kogu maailmas suurenev nõudlus nende jookide järele mõjub positiivselt ka joogipurkide nõudlusele. Aastaks 2019 ennustatakse 12-protsendilist kasvu.

Toiduainetetööstus kasutab võrreldes joogitööstusega metallpakendeid ainult väikses osas. Metallist anum on praktiline ja samas kaitsev pakend. Et tal on head barjääriomadused, võimaldab see toiduaineid lihtsalt ka ilma jahutuseta ladustada. Pakendisse pandav toit jääb ka ilma säilitusaineteta värskeks. Metallpakendid võimaldavad kiiret töötlemist ja seega täidavad need kõiki efektiivse töötlemise ja tarnimise keti nõudmisi. Ehkki ka metallpakendid on viimastel aastatel muutunud üha kergemaks, asendavad toiduainete valdkonnas neid üha enam kerged tehismaterjalist pakendid.

Klaas kaitseb tooteid perfektselt, sest see on inertne ja difusioonitihe. Klaasanumaid kasutatakse peamiselt joogitööstuses, eriti õlle, kange alkoholi ja veini puhul. Ometi peavad paljud tarbijad klaaspakendeid raskeks ja ebapraktiliseks (purunemisoht) ja eelistavad seetõttu tehismaterjalist pakendis tooteid. Premium-segmendis aga on klaas olnud oluline pakkevahend ja nii on ka edaspidi. Hinnangute kohaselt kasvab klaaspakendite müük 2019. aastaks kokku 7 protsenti ja saavutab taseme 338 miljonit tükki.

Smart Packaging: aktiivne ja nutikas pakend

Nutikad pakendidon moes. Need peavad seirama ja salvestama mõjusid keskkonnas, kus toiduained parajasti viibivad. Need annavad ka otseselt infot selle kohta, milline on toote kvaliteet. Aega ja temperatuuri mõõtvate indikaatoritega varustatud pakendid näitavad täpselt ära, kui värske on toode – ka peale kehtivusaja lõppu. See tehnika annab lisaks kindlalt märku ka sellest, kas jahutuskett on katkenud või kas toode on veel kasutuskõlblik.

Aktiivsed pakendid, mille eesmärk on parandada toiduainete turvalisust

Pakendid kaitsevad toiduaineid ka välismõjude, näiteks mikroobidega reostumise, surve ja tolmu eest ning väldivad niiskuse tungimist pakendisse. See kaitse on seni olnud puhtpassiivne. Moodsad pakkematerjalid aga astuvad sammu kaugemale – need sekkuvad „aktiivselt“ füüsikalis-bioloogilis-keemilistesse protsessidesse. Need reguleerivad pakendis niiskust, absorbeerivad hapnikku, süsihappegaasi või etüleeni ja pikendavad sel moel toiduainete säilivusaega ja aitavad säilitada kvaliteeti. Eriti oluline on aga see, et need on biokeemiliselt aktiivsed ja võitlevad seega mikroobide leviku vastu.

Uued materjalid 

Jätkusuutlikkuse tagamiseks on suund võetud üha suuremale tehismaterjalist pakendite kasutamisele, mis on toodetud taastuvate toorainete baasil maisitärklisest või suhkruroost – see tähendab bioplasti kasutamisele.

Selle näiteks on painduvad tehismaterjalist pakendid, mis on valmistatud läbipaistvast mitmekihilisest kilest vadakuvalgust barjäärmaterjaliga, mis asendavad naftakeemia baasil toodetud polümeeridest barjäärkihte. Vadakuvalgust kihid on biolagunevad ja vadakus looduslikult leiduvad koostisained aitavad loomulikul teel pikendada toiduainete säilivust.

Kasvumootor 

Pakendituru jätkuval kasvul on kaks põhjust: üha suurem linnastumine ja jätkuv suundumus kasutada mugavustooteid. Kogu maailmas elavad inimesed üha enam linnades. Nende igapäevane esmaklassiliste ja kvaliteetsete toiduainete ja kõigi muude vajalike kaupadega varustamine on tohutu logistiline katsumus. Siin etendavad võtmerolli pakendid, mis võimaldavad toiduaineid ja kaupu klientideni transportida nii, et need jäävad rikkumata ja veatuks. Lisaks sellele aitavad pakendituru kasvamisele kaasa tarbimise kasv, mis toimub seoses keskklassi suurenemisega arengumaades ja uustööstusriikides, aga ka konkurentsi kasv küpsetel turgudel.

Autor: Saksamaa Masinatööstuse Liit (VDMA)

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077