Autor: Viktoria Lummo • 4. august 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Nopri: paberimajandus on läinud väga karmiks

Nopri Talumeierei OÜ omanik Tiit Niilo ütles, et sellest aastast on Nopri talu palganud müügiinimese, sest paberimajandus jaekettidega on läinud väga karmiks ja mahukaks.

Tiit NiiloÄripäev uuris tootjatelt ja edasimüüjatelt, kuidas kulgevad nendevahelised läbirääkimised järgmise aasta tarnete ja hindade teemal.

"Suuri põhimõttelisi kriteeriumite muutusi ettevõtjate ja suurte jaekettide vahelistes suhetes näe," arvas ettevõtja ja lisas, et endiselt pead olema arvestatav partner, kes toob suurele jaemüüjale kasu.

Niilo sõnul peavad tootjad täitma mitmeid kriteeriume, et kvalifitseeruda jaeketi partneriks. Tema meelest on olulisteks kriteeriumiteks lisaks toote kvaliteedile ja tootega seotud aspektidele ka tootja suhtlemisoskus ja kampaanias osalemise soov. "Kui need tingimused on täidetud, võib loota jaeketiga lepingu saamisele," arvas Niilo.

Nopri Talumeierei OÜ ei saanud müügi korraldusliku poolega hakkama ja palkas sellest aastast müügiinimese, rääkis Niilo. "Suhtlemine on läinud väga tõsiseks ja kõikide paberite vormistamine ning kampaaniate korraldamine nõuab rohkelt energiat," märkis ettevõtja.

Niilo hinnangul on sellest aastast tunda, et kogu müük põhineb kampaaniatel ning tootja peab sellele üsna palju ressurssi kulutama. Samal ajal kui tootja täidab omapoolseid lepingutingimusi, peab müügi eest vastutav isik kontrollima, kas ka jaekett omapoolseid tingimusi täidab. "Näiteks on tootja oma kulud kampaaniale kandnud, aga edasimüüja pole kampaania märke üles pannud," põhjendas Niilo.

"Kasumlikkuse kohapealt on aga nii, et see koht, kus müüakse enim, on mõttekas mitmest aspektist lähtuvalt," ütles Tiit Niilo ja selgitas, et kõige paremateks partneriteks on siiani olnud Stockmann ja Tallinna Kaubamaja. "Nad avaldavad ise koostöö initsiatiivi ja neil ei ole nii palju bürokraatiat," märkis Nopri Talumeierei omanik.

"Täna on kõige rohkem probleeme Rimiga," mainis Niilo ja rääkis, et üks tema tuttav tootja kaalub sealt äraminemist, kuigi jalg on jaeketti ukse vahele saadud. "Tootja peab omama täit pilti sellest, kellega koostööd teeb," lisas ta.

Niilo märkis, et Nopri puhul ei piisa ainult sellest, et oled poes esindatud mõne üksiku tootega. "Pead olema märgatav ja kõige enam teenivad käivet just need kohad, kus on esindatud kogu Nopri tootekomplekt," ütles Niilo. Sellisteks poodideks on Stockmann, Tallinna Kaubamaja ja Prisma.

Niilo sõnul pole suurte jaekettidega töötamisel probleemiks sugugi tootmismahud. Müügikäive on kahanenud ja kogu müük põhineb kampaaniatel ning edasimüüja ei vaata, kas oled väike või suur tootja, vaid küsib, kas suudad olla konkurentsivõimeline.

"Kui müüd mingit väga erilist toodet, võid lepingusse mööndusi saada," rääkis ettevõtja ja lisas, et mööndusi võidakse teha tarnes. "Näiteks ei rakendata tarne mõnetunnilise hilinemise eest trahve. Tarnekindlus on igal juhul väga oluline," ütles Niilo.

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077