Autorid: Annika Matson, Annika Matson Kald • 21. mai 2008
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Statoil: ligi pool kütuste hinnast Eestis on maksud

Täna maksab Eestis liiter mootoribensiini 17,45 krooni, millest 8,28 krooni ehk 47,46% moodustavad maksud (aktsiis, käibemaks) ning diislikütuse hind 19,45 krooni, millest 8,12 krooni ehk 41,87% on maksud riigile.

"Toodete hinnad Eestis sõltuvad otseselt maailmaturu hindadest, sest Eestis naftat ei leidu ning meil ei ole ka ühtki naftatöötlemistehast, mis valmistaks imporditud toornaftast bensiini või diislikütust. Seetõttu tuleb paratamatult kõik mootorikütused Eestisse, nagu enamikesse EL riikidesse, importida. Samuti puudub riiklike naftavarude puudumise tõttu võimalus hindu riiklikult reguleerida nagu seda tehakse näiteks Saudi-Araabias või Egiptuses, kus diislikütuse liiter maksab ca 3 krooni, mis on kolm korda madalam turuhinnast, makse arvestamata," kommenteeris AS Eesti Statoil kontseptsioonijuht Kai Realo venekeelsele portaalile dv.ee.

Mootorikütuste maailmaturuhinnad ehk sisseostuhinnad on aasta algusest pidevalt kallinenud ning võrreldes eelmise aasta maikuuga on sisseostuhinnad mootoribensiinile hetkel 298 USA dollarit tonn ehk 38% kallimad ning diislikütusele 640 USA dollarit tonn ehk 104% kallim. Hindade stabiliseerumist ega odavnemist maailmaturul analüütikud hetkel ei ole prognoosinud.

Diislikütuse jaehind on kallim, sest diislikütuse hind on maailmaturul muutunud kallimaks kui mootoribensiini hind. Eesti tarbijale on 2008. aasta mootorikütuste jaehinna tõus olnud veelgi suurem, sest 1. jaanuaril 2008 toimunud aktsiisimaksu määrade muudatus tõstis mootoribensiini aktsiisimäära 1,32 krooni/liiter ja diislikütuse aktsiisimäära 1,56 krooni/liiter.

"Üldine elukallinemine mootorikütuste hinda ei mõjuta, vaid vastupidi, mootorikütuste hinnatõus mõjutab üldist elukallidust, läbi kaupade transpordikulu jms kallinemise," kommenteeris Realo.

Mootorikütuste hinnad riikides on erinevad sest rakendatavad maksumäärad riigiti on märkimisväärselt erinevad.

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077