Autor: Harro Puusild • 31. oktoober 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Saunakeriste tootja sihib Ameerikat

Siim Nellis.
Foto: Jassu Hertsmann
Eesti saunakeriste tootja Huum OÜ valmistub vallutama Põhja-Ameerika turgu ja kaasab selleks raha ka ühisrahastusest. “Leidsime, et aeg on küps,” ütleb ettevõtte tegevjuht Siim Nellis.

Nellis ütles Tööstusele, et huvi ettevõtte toodete vastu USAs ja Kanadas kasvab. “Huvi meie toodete vastu on viimase poole aasta jooksul lombi taga plahvatuslikult tõusnud ja leidsime, et aeg on küps,” põhjendas Nellis.

Ta lisas, et ettevõttel on Põhja-Ameerikas olemas juba ka reaalsed partnerid, kes ootavad toodete kohandamist ja sertifitseerimist nende turgude jaoks.

Saunade küttekehadega on perekond Nellisel pikem ajalugu, sest Siim Nellise vanaisa oli pottsepp ja tegi saunadele ahjusid. Siim on seega juba kolmas põlvkond, kes sama rada astub, kuid selle vahega, et nüüd on kerised lihtsalt palju nutikamad.

Huum OÜToodab sauna seadmeid, sisustust, keriseid ning disainib ja valmistab nende interaktiivseid juhtseadmeidOmanikud 75% Asine OÜ (Siim Nellis), 10% Fred Piirimäe 10% Tanel Luure, 5% BSC OÜKäive 2016. aastal 298 837 eurot, kasvas aastaga kaks kordaÄrikasum 2016. aasta 2073 eurot, aasta varem varem 56 381 eurotTöötajaid 5

“19aastasena avasin keskkonna saunapood.ee ja sealt sain esimesed kogemused ettevõtluses ning ülevaate sellest valdkonnast,” rääkis ta Eesti Kaubandus-Tööstuskoja Teatajale.

Esimene mudel hobi korras

Edasi tekkiski idee luua lisaks puuküttega saunaahjule ka võrgupõhine keris. “See on keris, kus paljanduvad kivid ümbritsevad täielikult küttekehasid,” ütles Nellis ja lisas, et tegi juba ülikooli ajal hobi korras esimesed funktsioneerivad prototüübid, kuid neil puudus siis igasugune konkurentsivõime nii tootmishinna kui väärtuspakkumise osas.

Pärast Eesti Üliõpilaste Seltsis toimunud vestlust mõistis Nellis, et Eestis tuleks toota midagi enamat kui musta rauda, ning võttis sihiks kõrgema lisandväärtusega töökohad ja tooted.

“Tänu EASile hakkasime koostööd tegema Eesti Kunstiakadeemia tootearenduse osakonnaga. Ühiste jõupingutuste tulemina valmisid uute keriste disainid. Mitme Eesti metalliettevõtte inseneride koostööna õnnestus luua elektrikeris DROP,” selgitas Nellis.

Praegu teeb Huum elektrikeriseid võimsusega 4,5–18 kW, mis võimaldab pakkuda sobivaid küttekehasid väikestest kortersaunadest mahukate avalike saunadeni.

Siim Nellis, kuidas Huumil läheb?

HUUM tegeleb disainkeriste ja interaktiivsete juhtpultide arendamise, tootmise ning müügiga. Oleme turul olnud kolm ja pool aastat, mille jooksul oleme näidanud pidevalt 100%-list kasvutrendi.

Kuidas teil tootmine käib ja palju praegu töötajaid on?

Meie viis töötajat moodustavad tuumiku, kes tegelevad laiema arendusega, tootmisega ja müügiga. Tootmise osas teeme oma majas elektrikooste, kvaliteedikontrolli ja pakendamise. Ülejäänud teostame allhankena. Arenduse ostame samuti suures osas sisse. Õigem oleks öelda, et tänu toodete keerukusele oleks finantsiliselt mõeldamatu kogu kompetentsi ühe katuse alla toomine.

Kui suur osa toodetest jääb Eesti turule? Kui suur on ekspordi osakaal?

Meie müük käib läbi jaotajate ja edasimüüjate. Praegu moodustab üle poole käibest eksport ning ka kasv toimub peamiselt just piiritaguse müügi arvelt. Valdav osa edasimüüjaid on meid ise leidnud. Kuna tegu on väga kitsa nišiga, teavad sisuliselt kõik tõsiselt võetavad tegijad kõiki. Mängumaa on ahtake, aga samas tegemist küllaltki jõuka turuga. Väljaspool meie lähipiirkonda on saun eranditult luksuskaup. Eestit kui saunariiki ja eestlasi kui soome-ugri rahvast tunnustatakse saunamaailmas. Oleme põhjanaabrite kõrval üks väheseid, kellel on saun kultuuri pärisosa.

Millised riigid need kõige suuremad saunariigid maailmas on?

Suurimad saunaturud on Soome ja Venemaa. Teisalt on saun nendes riikides vana traditsioon ja tarbekaup. Riikides, kus saun on uus ja luksuskaup, on keskmine sauna eelarve kuni viis korda suurem. Seega on just need turud HUUMi sihtgrupp.

Kuidas iseloomustaksite Eesti saunatarvikute turgu? Meil ehitatakse saunu juurde ja seega kasvab ka nõudlus?

Saunatarvik on kulp, kibu jne. Sauna küttekehade osas on kasvu näha küll. Ehitatakse palju ja pigem on saun uute elupindade standardne osa. Praegune majandustsükkel ergutab nõudlust ja toetab meie kasvu. Siiski näeme tulevikus kasvu olemasolevatel välisturgudel ja uutele turgudele sisenemisel.

Ehitusturg on tõesti praegu aktiivne. Kui suur mõju sellel ikkagi teie ettevõttele on?

See mõjutab. Arvestatav käibekasv on tulnud just arenduste arvelt. Ehitaja panustab järjest enam kinnisvara väärtustamisesse läbi sisustuse. Ostja ei lepi enam suvalise plekk-kastiga, vaid soovib saunas ka paremat interjööri.

Teie toodang on müügil mitmes ehituspoes. Kui keeruline on uue tootega Eesti jaeturule pääseda?

Kõik suuremad ehituspoed võtsid meiega pärast Äripäeva 2014. aasta artiklit ise ühendust. See tõestas, et kui tootel on müügiargument, saab ka väga kitsale turule edukalt siseneda. Meie esimese toote puhul oli argumendiks kõrge väärtuspakkumine DROP-kerise disaini näol.

Teil on keriste juhtimiseks olemas isegi rakendus. Panustate palju tootearendusse?

Oleme isegi hinge tootearendusse investeerinud. Omavahel teeme nalja, et oleme tootearendusega tegelev ettevõte, mitte tootmisettevõte. Meie sauna interaktiivne juhtimissüsteem on ainulaadne maailmas – pakume võimalust kontrollida sauna reaalajas üle mobiilivõrgu. Samas oleme nüüd jõudmas staadiumisse, kus saame rääkida endast kui tootmisettevõttest. Väga suur arenduskoorem on välja kantud.

Mis on teie suured eesmärgid?

Areng kestab edasi. Silmapiiril on uued tooted ja teenused. Plaan on saunaäri mudelit veidi muuta või laiendama hakata. Täpsemalt kuuleb neist plaanidest tulevikus.

Teie üks plaan on USA ja Kanada turule sisenemine. Mida see täpselt tähendab ja mida selleks vaja on?

Huvi meie toodete vastu on viimase poolaasta jooksul lombi taga tõusnud ja leidsime, et aeg on küps. Meil on olemas reaalsed partnerid, kes ootavad, et me tooted USA ja Kanada turu jaoks kohandaksime ja sertifitseeriksime. See tähendab, et peame arvestama Põhja-Ameerika elektrisüsteemiga (110 V), GSM sagedustega (800/850/1900/2100 MHz). Lisaks nõuab sealsele turule sisenemine akrediteeritud kolmanda osapoole heakskiitu.

Te kaasate laiendamiseks raha ühisrahastusest. Miks just sealt?

Alati saanuks lihtsalt ka vahendeid laenata või omavahendeid kasutada, aga ühisrahastuse kasuks läbi FundWise’i otsustasime just laiema kandepinna, uute värskelt mõtlevate inimeste kaasamise ning kontaktibaasi pärast.

Kuidas investeerimine lähiaastatel jätkub? Millesse ja kui palju plaanite investeerida?

Plaan on investeerida peamiselt tootearendusse ja kaalumisel on omatootmise laiendamine.

Kas olete enda jaoks ka käibe-eesmärgi seadnud?

Eesmärk on sarnast kasvu mõnda aega säilitada ja endale mingeid piire mitte seada.

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077