6. aprill 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Risk on tööjõupuudus

Alvar Sass
Foto: Tööstusuudised.ee
Mullu sügisel toimus Prahas foorum, kus kohtusid Ida-Euroopa ettevõtted ning Šveitsi, Saksamaa ja Austria ostujuhid. Selgus, et tehaste kolimine või muud investeeringud Eestisse oleksid riskantsed just tulenevalt tööjõupuudusest.

Tehased kasvavad, süsteemid arenevad ja otsused tulevad automaatselt - just neid suundi tutvustati 19. oktoobril 2016 toimunud OCC Forumil Prahas, kus kohtusid Ida-Euroopa tootmisettevõtted ning Šveitsi, Saksamaa ja Austria ostujuhid. Külastuse eesmärgiks olid nii konkreetsed kohtumised kui turuülevaate saamine.

Enne eelnevalt kokkulepitud matchmaking-kohtumisi toimus Saksa tööstuskoja poolt organiseeritud seminar, kus toodi välja välja põnevat statistikat ja sõna anti suurte korporatsioonide hankeosakondade esindajatele, kes rääkisidki lähemalt sellest, millised tendentsid on tulevikus tarnijate hindamisel ja mida veelgi enam oodatakse.

Suurim probleem on tööjõupuudus

On tööjõupuudus, kuid mitte igal pool. Väga selgelt toodi välja iga Ida-Euroopa riigi tugevused ja nõrkused.

Eesti suutis eredaimalt välja paista just tööjõupuuduse osas. Toodi välja, et tehaste kolimine või muud investeeringud Eestisse oleksid äärmiselt riskantsed just tänu tööjõupuudusele. Kvalifitseeritud oskustööjõud oleks saadaval ainult üleostmise teel ja see omakorda tähendab ettevõttele keskmisest kõrgemat tööjõukulu.Vastandina toodi välja Poola ning nende mahte ja vaba tööjõu hulka, kuid võimaliku ohuna märgiti nende puhul ära ebastabiilne poliitika.

Statistika näitab jätkusuutlikkust

B2R-business to robot. Näib, et maailm on liikumas just sellise ärimudeli poole, kus inimlikkus, ärisuhted ja teised tähtsad muutujad võetakse tarnija hindamise ja suhtluse valemist välja. Pea kõik suuremad tootjad arendavad täna või on välja arendanud oma tarnijate interaktiivse keskkonna.

Sellega on lihtsustatud tehase enda hankeosakondade ja ostjate tööd ning viidud väga palju tööd ning vastutust just tarnijatele. Tarnijad peavad ise nendest keskkondadest ammutama nii päringuid, ennustusi, tellimusi kui ka täitma raporteid – kõik see võrdub suure mahu andmete ja statistikaga.

Puhtalt statistika põhjal otsustatakse, kes on jätkusuutlik tarnija. Uju või upu!

Tarnijatelt oodatakse enamat

More bang for the buck. Keegi ei maksa meelega turuhinnast üle, aga vastusooritus peab olema alati suurem kui teisel tarnijal. Kohtumisel rõhutati, et praegu oodatakse tarnijatelt suuremat ponnistust ja innovatsiooni tootearenduses rohkem kui iial varem. Oodatakse, et just tarnijad pakuksid välja konkurentsieeliseid loovaid lahendusi ja tulevad regulaarselt välja uute toodete/tootmisviisidega. Üks suur osa tarnija hindamisel on ka eespool mainitud süsteemides näiteks ettepanekute tegemise arv, R&D osakonna suurus/eelarve jne.

Eesti pakub huvi

Eesti allhanketehaste vastu tunti kohtumisel huvi. Huvi tundsid tuntud ettevõtted nii meditsiini-, energia-, lennuki- ja masinatööstusest. Otsiti tarnijaid, kes suudaksid pakkuda terviklahendusi nii komponendi tootmisel kui ka hilisemal koostamisel ja testimisel. Väga tähtsaks loeti nii ISO-sertifikaatide olemasolu kui ka tehase kogutoodangu mahtu.

Matchmaking’u käigus leiti konkreetsed koostööpunktid kiiresti ja oma tugi on kindlasti ka Eesti lähedusel Skandinaaviale ja selle töökultuurile kui ka rahvusvahelistel referentsidel. Kohtumistest on 100% juba saanud jätkutegevused ja protsessid koostöö alustamiseks käivad.

Autor: Alvar Sass, Radius Machining OÜ tegevjuht

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077