Robotite tulek on kutseharidusele väljakutse

Eduard Brindfeldt
Eduard Brindfeldt

Tööstus 4.0 ja robotid ei ole enam ainult suurettevõtete pärusmaa ning see trend nõuab ettevalmistust ja arengutega kursis olemist ka kutsekoolidelt, ütleb Tallinna Tööstushariduskeskuse mehaanika-, elektroonika- ja IT-valdkondade juht Eduard Brindfeldt.

Mida tuleks hariduses muuta, et tööstus paremini noorteni jõuaks?

Käies kunagi Jaapanis Nissani tehases ekskursioonil tekkis küsimus, miks on autode komplekteerimise liinide vahel mänguautomaadid? Kas töötajate jaoks, kui nad oma rutiinsest tööst väsivad? Selgus aga tõde - tehasesse korraldatakse lasteaia- ja koolilastele ekskursioone ja et neil huvitav oleks, saavad nad lisaks tehaseeluga tutvumisele lõbustada ennast mänguautomaatide taga ja nii tekib neil tootmise ning tehasega positiivne emotsioon, seal on tore ja fine. Et tööstusesse noori tuua peab nendega tegelema juba lasteaias ja põhikoolis.

Lisaks sellele on vaja kutseharidusmaastikul mobiilsust ja kiirust. Kui tööstuses tekib vajadus uue eriala järele, peaks olema võimalik kiirelt alustada koolitusega. Kahjuks meil käivitub pikaldane ja aeglane õppekava arenduse protsess, mis võib aega võtta mitu aastat.

Millised plaanid on Tallinna Tööstushariduskeskusel seoses robootikaga?

Hetkel töötame välja koostöös Eesti Masinatööstuse Liidu, IMECC OÜ, Tallinna Tehnikaülikooli ja Tallinna Tehnikakõrgkooliga robootikaalaseid kutsestandardeid - robotitehnik tase 5 ja roboti operaator tase 4.

Selle tegevuse põhjuseks on asjaolu, et robotiseerimise teema on muutunud väga aktuaalseks  kogu Euroopas ja sealhulgas ka Eestis. Vajadus vastava valdkonna spetsialistide järele järjest suureneb, mida on selgelt tõestanud ka OSKA programmi raamistikus teostatud uuringud ja Euroopas käivitunud „Tööstus 4.0” (Industry 4.0) revolutsioon. Lühidalt tahaksin seda nimetada tööstuse „renessansiks” - robotite kasutusele võtmine väikestes ja keskmise suurusega ettevõtetes. Siiani on olnud robotid suurettevõtete pärusmaa.

See esitab erilised nõudmised nii kutseharidusele kui Tallinna Tööstushariduskeskusele. Me peame valmistama ette uued innovaatilised õppekavad, roboti operaator ja robotitehnik ning olema pidevalt kursis, mis toimub maailmas tehnika ja robotiseerimise valdkondades. Koolitama oma õppejõude ja leidma uut teotahtelist kaadrit, kes soovivad panustada oma teadmisi ja oskusi tehnikaharidusse.

Alates sellest õppeaastast koostöös informaatika valdkonnaga, arendame välja Tööstusinformaatika eriala, mis hõlmab tööstuslikke infovõrke ning erinevaid tööstuse visualiseerimis- ja juhtimisvõtteid.

Kuidas robotiseerimise trende oma majas hetkel näete? Kas ka õpilaste huvi suureneb?

Tallinna Tööstushariduskeskus on olnud mehhatroonika eriala õpetamise juures juhtpositsioonil juba üle kümne aasta. Tänu sellele on välja arendatud väga kõrgetasemeline materiaaltehniline baas, mitmed tööstusrobotid, keevitusrobot, erinevad liikurrobotid ja troonid. Nüüd on vaja edasi liikuda ainult järgmisele tehnilisele tasemele. Plaanis on välja arendada Industry 4.0 robootika keskus, kus saaksime koolitada robotite operaatoreid ja tehnikuid.

Õpilaste huvi robotite ja robootika vastu on suur, enamus meie õppijatest on lapsepõlves Legodega mänginud ja võtab ju silma särama, kui näed nüüd enda poolt häälestatud liikur- või tööstusrobotit, mis toimib vastavalt etteantud ülesandele.

Osale arutelus

Toetajad

Jälgi Tööstusuudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Statistika

Arvamused ja blogid

Valdkonna töökuulutused

HILTI is looking for a SALES REPRESENTATIVE

Manpower OÜ

03. november 2017

Tööstusliidrid

Teabevara