25. jaanuar 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Mida ootab trüki- ja pakenditööstus 2017. aastalt?

Eesti Trüki- ja Pakenditööstuse Liidu juht (ETPL) Kati Rostfeldt
Foto: Erakogu
Eksimisvõimalusi ei ole, tööde tähtajad lühenevad ja kvaliteedis järeleandmisi ei saa endale keegi lubada, kirjutab Eesti Trüki- ja Pakenditööstuse Liidu juht (ETPL) Kati Rostfeldt alanud aasta kohta.

2016 oli aasta, mis pööras maailmas nii mõndagi pea peale. Mis puudutab trükitööstust, siis eelmisesse aastasse jäi üks olulisemaid suunanäitajaid - Drupa trükimess Düsseldorfis. Sealt saadud emotsioonid ja inspiratsioon kandub kindlasti edasi ka 2017. aastasse. Uue aasta kohta võime öelda, et võidab see, kes oskab loovalt mõelda ja on valmis muutustega kaasa minema.

Esimesed kokkuvõtted 2016. aastast teeb ETPL veebruari alguses. Jooksvad kvartaalsed tulemused annavad põhjust tagasihoidlikuks optimismiks. 2017. aastasse vaatavad enamik trüki- ja pakenditootjaid positiivselt, meie trükkalite tubli töö on kandnud vilja ja ekspordimahud suurenevad. Kindlasti panustatakse veelgi enam tootmisprotsesside optimeerimisse ning automatiseerimisse ja tooted muutuvad keerulisemaks. Üldine tendents on tiraažide vähenemise suunas, kuid digitehnoloogia võimaldab pakkuda senisest mitmekesisemaid teenuseid ja toota väiksemaid koguseid kuluefektiivselt.

Eksimisvõimalusi ei ole, tööde tähtajad lühenevad ja kvaliteedis järeleandmisi ei saa endale keegi lubada. Konkurents lõunanaabritega aina tiheneb, ka nemad püüavad samu eksporditurge ning aina kvaliteetsemate teenustega.

Big Data - suured võimalused

Alanud uus aasta on täis valikuid ja võimalusi. 2017. aasta üheks märksõnaks on big data ehk andmemahud ja nende oskuslik kasutamine. Trükimasinate tootjad arendavad pidevalt oma töövoo- ja infohaldustarkvara, mis kogub infot ning aitab tootmist paremini planeerida. Ainuüksi infokogumisest küll ei piisa, neid andmeid tuleb osata ka efektiivsuse tõstmiseks ära kasutada.

Tehnoloogia ja seadmete uuendamine toob trükikodadele kaasa uusi tööülesandeid, pidev areng ja personali koolitamine on möödapääsmatu. Töökäsi jääb pikemas perspektiivis küll vähemaks, kuid pakutavad ametikohad nõuavad aina enam multifunktsionaalseid oskusi.

Uute trükiseadmete tootmisprotsessid toimivad trükiettevalmistusest kuni järeltöötluseni inimese sekkumata, tarkvara monitoorib seadmeid jooksvalt ja ennetab võimalikke tekkivaid vigu.

Kliendid tahavad rohkem isiklikke pakkumisi

Kindlasti jätkub 2017. aastal personalieeritud trükiteenuste võidukäik. Tarbijad ootavad müüjatelt üha rohkem üks ühele suhtlust ning individuaalseid ja personaalseid pakkumisi.

Tehnoloogia areng ja eriti digitehnoloogia on muutnud kogu senist brändi- ja turunduskontseptsiooni. Kes oskab tehnoloogiat just analüütika poolelt enda kasuks rakendada, on igal juhul võidus.

Personaliseeritud printreklaamiga on tarbijaid võimalik üllatada kus iganes. Digitrükk on jõudnud ka pakenditootmises kanda kinnitada ning võimaldab senisest enam kasutada erilahendusi, mis varasemalt ei ole olnud tehnoloogia tõttu võimalik.

2017. aastal tuleb iga millimeeter turunduse tarbeks tööle panna. Trükiga kaetakse müügiriiulid (Point of Sale tooted), kauba- ja müügialused ja trükitakse ka otse tootele. Etiketid ei ole enam lihtsalt infokandjad, vaid räägivad brändi lugu. Pakendid muutuvad tänu tarbija ootustele aina mugavamaks ning keskkonnasõbralikumaks. Lisatakse interaktiivsed omadused - temperatuuri mõõdikud, turvaelemendid ja QR-koodid.

Digitrüki areng on andnud võimalused andmebaasidega töötada ja tuua personaliseerimine ka suurtesse mahtudesse.

Online võimalused trükitööstuses

Kontakt tarbijaga on aina enam veebipõhine. Personaalset otsesuhtlust jääb vähemaks, tarbija ei soovi enam seista järjekorras, et oodata oma trükitellimuse vastu võtmist. Veebipõhine tellimine on ka trüki- ja pakenditööstuses peagi vältimatu. Ka siin on abiks mitmeid tarkvaralahendusi, mis aitavad kliendil kujundada ja tellida omale sobiv trükis, pakend või kaubastend.

Kõige õigem on traditisoonilise trükiga paralleelselt osata nutikalt ära kasutada tänaseid digitaalseid ja online-teenuseid.

Facebook pakub juba täna oma tarbijatele võimalust tellida trükitud raamat oma ajajoone fotodest ja sissekannetest. See on päris trükis, mida saab hoida käte vahel ning jagada sõpradele - traditsioonilisel viisil. Fotoraamatud on hetkel tõusev trend kogu maailmas.

Huvitav on ka fakt, et nii Euroopas kui ka Eestis postitati 2016. aastal rekordarv jõulukaarte. Trükitoodetega on aina enam võimalus luua väärtust digitaalses maailmas!

Autor: Kati Rostfeldt, Eesti Trüki- ja Pakenditööstuse Liidu juht

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077