Autor: Harro Puusild • 10. jaanuar 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Hele Hammer: usaldus ei ole enam "pehme" väärtus

Telema tegevjuht Hele Hammer.
Foto: Meeli Küttim
TTÜ tarneahela rahanduse õppejõu ja Telema tegevjuhi Hele Hammeri sõnul liigub usaldus üha enam „pehmete“ väärtuste hulgast „kõvade“ väärtuste hulka, ilma milleta koostööotsuseid ei tehta.

Tihe koostöö on tarneahela kohustuslik osa. Kui palju Eesti ettevõtted Sinu hinnangul koostööle rõhku panevad?

Koostöö vajadus tarneahelas on täna juba paljude Eesti ettevõtjateni jõudnud. Mõistetakse, et kauba või teenuse viimine lõppkliendini on tarneahela kõigi lülide pingutuste summa. Paraku unustatakse see läbirääkimiste laua taha istudes pahatihti ära ning partneritelt kaubeldakse välja oma ettevõttele võimalikult soodsad tingimused. Mõtlemata, et oma ettevõttele maksimaalselt kasulikud tingimused võivad tähendada partneritele nii suurt stressi, et sellega seatakse tarneahela ladus toimimine ohtu. Ja kui tarneahela ladus toimimine on ohus, tähendab see seda, et lõppkliendid ei saa kaupa. Mis omakorda tähendab seda, et kogu tarneahel kaotab tulu.  

Kui usaldavad eestlased väliste partnerite suhtes üldse on?

Minu kogemus on, et mida arenenum on riigi majandus, seda olulisemale kohale liigub usaldus ja pikaajalised partnersuhted. Saksamaal või Rootsis on mõeldamatu, et tehing tehakse vaid soodsa hinna baasilt ning igasuguse koostöö eelduseks on usaldus. Meie sõsarriikides Lätis ja Leedus on täna palju valdkondi, kus äriotsuseid tehakse ikka veel (peamiselt) hinnapõhiselt. Eesti jääb kahe nimetatud grupi vahele. On selgelt tunda, et hankijate/partnerite valikul on usaldus muutumas üha olulisemaks kriteeriumiks. Kui vanasti oli usaldus üks “pehmetest” väärtustest, siis üha enam liigub see “kõvade” väärtuste hulka, ilma milleta koostööotsuseid ei tehta.

Pärnu Tarneahelakonverents 2017 „Hoiame kokku“

2.-3. märtsil 2017 Pärnus

Hele Hammer räägib teemal „Nähtavus tarneahelas: kas risk või võimalus?“

Vaata programmi ja registreeru SIIN.

Kui tarneahel ja tarneahelajuht oleksid ettevõtte strateegia osa, siis kas ja kuidas see koostööd lihtsustaks?Selle mõistmine, et iga ettevõte on tarneahelas vaid üks lüli, ning edu saavutamiseks on vaja kogu ahela koostööd, on ettevõtte arengus tavaliselt murdepunktiks. Ettevõtte elutsükli algusfaasis on juhtkond tihtipeale keskendunud sisemise efektiivsuse tagamisele, tootmise ja müügiprotsessi korraldamisele. Ühel hetkel mõistetakse, et efektiivselt peab toimima kogu ahel ehk ettevõtte strateegia peab alati sisaldama ka tarneahela vaadet. Tarneahelajuhi eesmärgiks on kindlustada selle arusaamise jõudmine nii oma kui partnerettevõtete juhtkondadeni. Milline on tegevjuhi roll tarneahelas?Tegevjuhil on oluline mõista eelpoolmainitut—ettevõte ei saa üheski valdkonnas olla üksikuna edukas, pikaajaliseks eduks peab edukas olema kogu tarneahel. See tingib vajaduse tippjuhi poolt mõista usaldusväärsete partneritega koostoimimise ja partnersuhete olulisust. Ning mitte ainult mõista, vaid ka sellesse valdkonda panustamist tugevalt toetada. Kas võetakse tööle eraldi tarneahelajuht või arendavad partnersuhteid tänased ostu- ja müügijuhid, polegi nii tähtis. Tähtis on, et sõnum oleks selge: mida tugevamad ja edukamad on meie partnerid, seda tugevam on kogu tarneahel.  Veel praktilisemalt—ei ole vaja alati partnerlepingute tingimustes “viimast välja pigistada”, eesmärk peab olema jätkusuutliku, mõlemale osapoolele kasuliku koostöö ehitamine.

Palun anna kolm soovitust, kuidas arendada edukat koostööd tarneahelas?Ole avatud, usalda oma partnereid ning vaheta infot.Et õiged kaubad jõuaksid õigel ajal õige tarbijani, on lisaks füüsilisele logistikale vaja ka infologistikat ehk nähtavust tarneahelas. Nähtavus tarneahelas tähendab seda, et kõik tarneahela lülid näevad igal ajahetkel nii seda, milline on lõppkliendi nõudlus (nt milline oli eelmise päeva müük) kui ka seda, kus lülis kaup tarneahelas asub. See nähtavus võimaldab optimaalse kuluga viia õiged kaubad õigete klientideni. Nähtavuse tekitamiseks on vaja tarneahelas jagada infot, info jagamise aluseks on usaldus partnerite vastu ning usalduse eelduseks on omakorda avatus.Hele Hammer esineb 2.-3. märtsil toimuval Pärnu Tarneahelakonverentsil ettekandega "Nähtavus tarneahelas: kas risk või võimalus?". Vaata konverentsi kohta lähemalt SIIT.

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077