Töösturid presidendile: maagaasi aktsiisitõus on põhiseadusega vastuolus

Peaminister Jüri Ratas ja president Kersti Kaljulaid
Peaminister Jüri Ratas ja president Kersti Kaljulaid

Maagaasi aktsiisimäära tõus aastatel 2018-2020 on vastuolus põhiseadusega ja seetõttu peaks president jätma välja kuulutamata tulumaksuseaduse, sotsiaalmaksuseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse, leiavad Eesti tööstuse esindusorganisatsioonide oma pöördumises.

Tööstuse esindusorganisatsioonide pöördumine vabariigi presidendi poole:

Eesti töötleva tööstuse esindusorganisatsioonid on seisukohal, et Riigikogu poolt 19. detsembril 2016. aastal vastu võetud tulumaksuseaduse, sotsiaalmaksuseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduses kirjas olev maagaasi aktsiisimäära tõstmine aastatel 2018-2020 on vastuolus Eesti Vabariigi Põhiseadusest tuleneva õiguspärase ootuse põhimõttega. Seetõttu palume Teil eelnevalt nimetatud seadus jätta välja kuulutamata.

Tulumaksuseaduse, sotsiaalmaksuseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse §4 punktide 38-40 kohaselt tõstetakse maagaasi aktsiisimäär tänaselt 33,77 eurolt 79,14 euroni 1000 m3 maagaasi kohta aastaks 2020. Rõhutame, et maagaasi aktsiisimäära on juba tõstetud eelmisel ja käesoleval aastal 20% ning tõstetakse ka 2017. aasta algusest veel 20% võrra. See tähendab, et aastaks 2020 on maagaasi aktsiisimäära tõstetud viimase kuue aasta jooksul 3,4 korda.

Paljud tööstusettevõtted on teinud suuri ja pika tasuvusajaga investeeringuid, et kasutada oma tootmisprotsessis maagaasi kui kõige keskkonnasõbralikumat fossiilset kütust.

Investeeringute tegemisel ning erinevate kokkulepete sõlmimisel ei olnud ettevõtjatel aga võimalik arvestada sellega, et maagaasi aktsiisimäära tõstetakse järgneva kolme aasta jooksul 25% aastas. Kui ettevõte tegi näiteks 2013. aastal investeeringu maagaasi kasutamiseks tootmisprotsessis, siis võis ta eeldada, et järgnevatel aastatel võidakse mõõdukas tempos maagaasi aktsiisimäära tõsta. Samas ei olnud ettevõtjatel võimalik ette näha, et aastaks 2020 tõuseb aktsiisimäär 3,4 korda. Kui ettevõtjal oleks see teave investeeringu tegemisel teada olnud, oleksid paljud ettevõtjad võib-olla loobunud oma investeeringu tegemisest. Isegi kui ettevõte tegi maagaasi kasutamisega seotud investeeringu näiteks 2015. aastal ja talle oli teada hüppeline aktsiisimäära tõus aastatael 2015-2017, ei olnud ettevõtjal võimalik teada, et aastatel 2018-2020 muutub maagaasi aktsiisimäära tõstmise tempo veelgi kiiremaks.

Õiguspärase ootuse põhimõtte kohaselt peab igaühel olema võimalus kujundada oma elu mõistlikus ootuses, et õiguskorraga talle antud õigused ja pandud kohustused püsivad stabiilsetena ega muutu rabavalt isikule ebasoodsas suunas1. Rõhutame, et mõistlik ootus ei ole see, et iga aasta tõstetakse maagaasi aktsiisimäära 25%. Selline muudatus vähendab olulisel määral maksukeskkonna stabiilsust ning avaldab otsest negatiivset mõju nendele ettevõtjatele, kes on teinud investeeringuid maagaasi kasutamiseks.

Kokkuvõtteks leiame, et nii suur maagaasi aktsiisimäära tõstmine rikub põhiseadusest tulenevat õiguspärase ootuse põhimõtet ning seetõttu peame õigeks jätta Riigikogu poolt 19. detsembril 2016. aastal vastu võetud tulumaksuseaduse, sotsiaalmaksuseaduse ja teiste seaduste muutmise seadus välja kuulutamata.

 

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Tööstusuudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Statistika

Arvamused ja blogid

Valdkonna töökuulutused

Teabevara