7 muutujat, millega Premia järgmisel aastal arvestab

Premia juhatuse esimees Aivar Aus Tööstuse Äriplaanil.
Premia juhatuse esimees Aivar Aus Tööstuse Äriplaanil.

Eile toimus tööstussektori konverents Tööstuse Äriplaan 2017, kus Premia juhatuse esimees Aivar Aus tõi välja 7 muutujat, millega ettevõte järgmisel aastal arvestama peab.

7 muutujat, millega Premia arvestab:

1. Tooraine hind – hinnad ja sisendid on tõusuteel. Põhitooraine ehk koore hind on tõusmas.

2. Tööjõu saadavus ja hind

„Meie äris kasvab tööjõu vajadus põhiliselt kõrghooajal. Töötuse määr on meil väike, nendest 2-3% on neid, kes ei viitsigi tööl käia. Osa ei olegi hommikusse vahetusse võimelised tulema ja samuti on osadel probleeme hügieeniga,“ rääkis Aivar Aus oma ettekandes ja lisas, et tööjõudu on aina keerulisem leida. „Meil on nimekiri inimestest, kes tulevad appi veebruaris ja lähevad ära augustis. Terve aasta me neid kahjuks kasutada ei saa ja samas see nimekiri ka aina väheneb. Inimesed jäävad vanemaks, nimekirjas on näiteks pensionärid.“

„2016. aastal tõstsime palka 10% ja oli spetsialiste, kellel tõstsime rohkemgi. Mina pean end rohkem praktikuks, mulle meeldib mõni lõik – näiteks logistika või finants – lahti tõmmata ja sealt raha otsida. Järgmisel aastal on samamoodi, tõuseb ka miinimumpalk, kütuseaktsiis. Kõikide maksutõusudega survestatakse meid ikka väga palju. Poliitikute peale loota ei saa, peame ise oma asjadega välja tulema Järgmise aasta palgafondi kasvu on Premias plaanitud 5-7%.

3. Majanduskasv

Majanduskasv on madal ja pigem pidurdub. Premia usub, et siseturul on pigem väike kasvupotentsiaal ja peamise kasvuvõimalusena nähakse eksporti.

4. Ekspordivõimaluste leidmine

„Sellel aastal investeerisime tootmisliini, mis maksis 250 000 eurot. Hakkasime Ice Age jäätist tootma, samas läbirääkimised tootearenduses käivad veel Norra, Taani ja Rumeeniaga,“ ütles Aivar Aus. Investeerida plaanitakse järgmisel aastal minimaalselt samas mahus.

5. Valdkonnavälised trendid

„Suhkrumaks on midagi, mis meile ei meeldi ja mida me ei pea õigeks. On tehtud teaduspõhine analüüs, kus selgus, et tervise nimel on mõistlik see maks kehtestada. Ka toiduliit on teinud uuringuid ja need ei klapi riigi poolt tellitud uuringutega,“ ütles Aus ettekandes. „Pole tõestatud, et suhkrumaksuga saab inimese tervise korda. Meie nägemus on see, et kõike tuleb süüa mõõdukalt, ei pea sööma kolm liitrit jäätist päevas,“ ütles Aus.

„Peaminister ütles, et ühtegi täiendavat maksu järgmisel aastal ei tule. Oletame, et suhkrumaks surutakse ikkagi läbi ja mis siis saab? Meie jäätise hind tõuseb. Soome see maks kaotatakse ja soomlaste jäätis läheb odavamaks. Teine variant on see, et hakkama jäätist tooma Lätist, nagu tuuakse kütust ja alkoholi,“ märkis Aus.

6. Valdkonnasisesed trendid

Eesti tarbija on konservatiivne. „Värvilised jäätised ei müü, müüb valge põhi ja lisaks vanillijäätis lisanditega, näiteks pähklite või moosiga,“ märkis Aus. Üle 65% tarbitud jäätistest on vanillijäätis või selle ligilähedased versioonid. Toimub ka maitsete mäng. „Müüb vanilje, šokolaadi ja maasika jäätis. Seejärel tuleb midagi muud,“ sõnas ta.

Müüma on hakanud kandiline jäätis ja Premia on läinud formaadi muutmise suunas. „Vahvlitops kukub, suureneb pulgajäätiste ja koonusjäätiste osakaal. Hästi läheb suure rasvasisaldusega jäätistel,“ märkis Aus. Tärkavad pisitrendid on aga rasvasisalduse ja suhkrusisalduse vähenemine ning laktoosivaba jäätis.

7. From good to great

Premia arvestab, et oluline on brändimine, brändide ümbertegemine ehk teadlikumad investeeringud arendamiseks.

Grupisisene efektiivsus: knowhow + tootmine + tooraine ost. „Know-how tuleb Food Unioni grupist,“ ütles Aus ja lisas, et grupis arutatakse, kuidas keegi oma asju planeerib. Tootmise optimeerimine on kriitiliselt oluline. „Õigeid brände tuleb teha õiges kohas. Lõin logistika numbrid lahti ja leidsin sealt raha ning järgmisel aastal peaks logistikast 10% kokkuhoidu tulema,“ jätkas Aus ja lisas, et ka logistika optimeerimine on oluline.

Tooteportfelli korrastamine on samuti kriitiliselt oluline. „Väga tähtis. Kui sortiment on suur, siis on vaja ladu. Idee on see, et toota ja töötada välja oma hea bränd ja seda müüa. Ka Rimile teeme private labelit, kuid õnneks private label jäätis Eestis ei kasva," lisas ta. 

Osale arutelus

Toetajad

Jälgi Tööstusuudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Statistika

Arvamused ja blogid

Valdkonna töökuulutused

HILTI is looking for a SALES REPRESENTATIVE

Manpower OÜ

03. november 2017

Tööstusliidrid

Teabevara