Mees, kes teab rikkaks saamise saladust

Delux mööblivabrikute omanik ja tegevjuht Göran Sjöholm.
Delux mööblivabrikute omanik ja tegevjuht Göran Sjöholm.

Delux mööblivabrikute omanik ja tegevjuht Göran Sjöholm on oma elu jooksul loonud mitmeid ettevõtteid, ent tema elutööks võib lugeda just Deluxit. Kogu oma pere ettevõtte tegemistesse kaasanud mees teab, et kehvasti väljapuhanult rikkaks ei saa, sestap tasub investeerida kvaliteetsesse ööunne.

Soomerootslane Göran Sjöholm alustas äriga juba väga noorelt ning kogemust nii äris kui elus on mehel praeguseks üksjagu – kokku on ta alguse pannud 23 ettevõttele.

Esimene kokkupuude ärimaailmaga oli mehel 70ndate algul, olles mitme välisettevõtte esindaja, hiljem ühe Saksa kangatootja agent Soomes. “Äri läks hästi, sest kaup oli kvaliteetne, nõudlus kaunikesti suur ja ma sain aimu, mis juhtub siis, kui asju südame ja kirega teha,” räägib Sjöholm.

Ajas kasvas enesekindlus ja Sjöholm leidis endas üha enam soovi teha midagi päris ise ja uut. Nii rajas ta aastal 1985 Soome tekke ja patju tootva tehase ja tema lennukad ning juba toona paljudele kohati tehniliselt keerukad ja utoopilisevõitu ideed said ükseteise järel reaalsuseks – sündis kaubamärk Delux.

“Saime 40% Soome turust ja seda kohe, kui välja tulime,” meenutab ta. “Algul oli firma nimeks Lux, siis Unilux ja Eestis Domotex, seejärel Delux Domotex ja praeguseks oleme jäänud kaubamärgi Delux juurde,” sõnab Sjöholm. Kohe algusest peale oli sihiks seatud üksnes kõrgeim kvaliteet, selle filosoofia juurde on muide jäägitult jäädud praeguseni.

Uueks asukohaks valis Viljandi. Ettevõtte areng jätkus mõnda aega stabiilselt ülesmäge, kuniks Sjöholmi ja tema ettevõtmist tabas paras hoop – Soomes tegutsenud tehases puhkes tulekahju, mis hävitas selle sisuliselt täielikult.

Et olukord Euroopa Liidu ja äsja vabanenud Eesti riigi vahel oli loonud tootmiseks ja toodangu importimiseks Soomega võrreldes majanduslikult kordades soodsamad tingimused, ei mõelnud Sjöholm pikalt. “Aastal 1993 ehitasin tehase uuesti üles. Kuid seda juba Eestis, Viljandis.”

Tollal, mil Eesti ei olnud veel euroliidu liige, sai Sjöholmi sõnul kogu tootmiseks vajaliku materjali importida Eestisse käibemaksuvabalt. “Ka ei pidanud me valmiskauba eksportimisel tasuma sama suuri makse kui Soomes. Kokkuhoid tootmiskuludes oli kokku 25 protsendi piires, ja see oli väga suur vahe,” lisab ta.

Algus ei olnud just paljutõotav, sest vaid paar aastat tagasi nõukogude võimu alt vabanenud eestlastest töölised moodsast maailmast ega ärist ajaloolistel põhjustel just suurt ei jaganud. “Ega ülearu kerge polnud tõesti,” jätkab Sjöholm, kelle sõnutsi olid 90ndad taasvabanenud Eestis üldse üks isevärki aeg. “Kogemust turumajanduse tingimustes toimetamisega ju ei olnud, kuid tahtmine oli selle eest tohutu ja õpiti kiiresti,” meenutab Sjöholm.

Viljandi kasuks langes liisk mitmel põhjusel, ent neist olulisim oli linna varasem ajalooline mööblitootmise kogemus, mis lõi paremad eeldused ka töötajate leidmiseks.

Delux vabrik Viljandi linnas sai hoo sisse. “Lõviosa – 99% kaubast läks ekspordiks rohkem kui 30 riiki, ja tõtt-öelda on see nii praeguseni,” kõneleb Sjöholm ja lisab, et Eesti turu osakaal jääb kusagile ühe protsendi piirimaile. Praeguseks asuvad Delux tehased Eestis Viljandis ning Soomes Jämijärvil, müügikontorid on Turus, Soomes ja Tallinnas.

Tervis ja haridus on suure edu eeldus. Deluxi kodulehelt loeme, et ärkvel oldud aja kvaliteet sõltub täielikult heast ja kosutavast unest. “Ei ole ju suur üllatus, kuid tegelikult ei teadvusta suur osa inimesi seda täielikult, millest kõneleb ilmekalt fakt, et pigem lepitakse keskpärasusega, kui ollakse valmis investeerima iseendasse, oma tervisesse ja oma elu kvaliteeti,” lausub Sjöholm, kelle kogemus näitab, et pigem on inimesed valmis investeerima ülearusesse kohvitopsi päevas kui oma tervisesse.

“Siin on olemas selge paralleel – keskmine kohvitass maksab vahemikus üks kuni poolteist eurot. Umbes samapalju maksab päevas ka meilt ostetud voodikomplekt, kui jaotame hinna ära näiteks 

“Kui tihtipeale tarbitakse näiteks kontoris töötades kolm tassi kohvi, siis meie voodi ostmiseks piisaks vaid ühest muudatusest – edaspidi piirduda vaid kahega. Nõnda jääb see üks euro investeeringuks oma tervisesse,” leiab ta.

“Halvasti maganud inimene on stressis ja pinges, tema loovus on madal ning ta ei naudi oma päeva, vaid kannatab selle kuidagimoodi ära, rääkimata efektiivsusest,” teab ta. “Seega alustatakse sootuks valest otsast! Mina väidan, et esmalt tuleb investeerida oma tervisesse ja oma haridusse, need on kriitilised eeldused, alles seejärel on põhjust hakata unistama suuremast edust. Vaid igapäevaselt hästi väljapuhanud inimene võib saada rikkaks, ma julgen seda tõepoolest väita!”

Ideed läbivad pere tsensuuri. Selle lähenemise ja filosoofia on aastatega täielikult omaks võtnud kogu perekond Sjöholm: ideedest kannustatud isa Göran, tema abikaasa Jaanika ning tütred Heidi, Jenny ja Siv.

Juba paar kümnendit valmistavad Deluxi 300 töötajat Viljandi linnas tekke, patju, madratseid ja voodeid, kasutades seejuures moodsat tehnoloogiat ja parimaid materjale. End perefirmana identifitseeriv Delux on tulvil hoolimist ja ühtekuuluvustunnet ning nendele väärtustele on rajatud ka Deluxi bränd.

Sjöholm sõnab naljatamisi, et kõik tema “hullumeelsed ideed” läbivad tütarde ja abikaasa range tsensuuri. “No kui suudan neile oma uue idee maha müüa, on pool tööst juba tehtud,” naerab Sjöholm.

Kui tunne on õige, tuleb ära teha. Kui Sjöholmilt uurida, et kas oli ka midagi, mille suhtes on ta tundnud ebakindlust või koguni hirmu, on mehel vastus olemas. “Ei, ma ei ole midagi oma elus kartnud. Ega ka kahetsenud. Arvan, et kui oleksin midagi kartnud, poleks ma iialgi jõudnud siia, kus olen,” kostab ta.

Sjöholm võtab omamoodi eeskujuna ühe Norra miljonäri elufilosoofiat, mille kohaselt ei saavat targad inimesed iial ettevõtjateks, sest nad kalkuleerivad kõiki võimalikke riske liigse detailsusega. “Ettevõtjad on aga alati sinisilmsed, kergelt hullud – nad ei kalkuleeri ülearu palju, vaid järgivad intuitsiooni ja teevad asja ära, kui tunne ütleb, et see on hea.”

Sjöholm on ühtekokku alustanud 23 ettevõtet, vägagi erinevais valdkondades, neist enamikku on saatnud edu. Markantseimana toob mees välja koostöös Soome omaaegse pesumodelli Janina Frosteliga loodud Janina pesu, mis saanud Soomes üleöö brändiks. “Mõttele midagi taolist luua tulime koos tütrega, kes elab Casablancal, kus paiknesid tollal väga paljude pesubrändide tootmised,” meenutab Sjöholm. “Tegime detailideni läbimõeldud kampaania. Järgmisel hommikul kõnelesid kõik tabloidid vaid meist.”

Uus tootmisüksus avatakse Narvas. Praeguseks on Deluxi ambitsioonid kasvanud ning juba augustikuus avatakse uus tootmisüksus Narvas. “Töötajate otsimine on juba alanud, plaanime alustada 40 töötajaga,” sõnab Sjöholm, kelle sõnul on tootmine Viljandi linnas nüüdseks muutunud märksa kallimaks, kui see oli varemalt. “See tuleneb sellest, et töötuse määr linnas on vaid 3%, mis on palgataset tublisti kergitanud,” põhjendab ta. Viljandis jätkatakse sellegipoolest, Narva rajatav tehas on vaid täiendav tootmisüksus, mille investeeringud on plaanis katta omavahenditest. Tootmispind asub Kreenholmi lähedal tööstuspargis.

Sjöholmi sõnul kasutab Delux oma tootmises nii palju automaatikat kui võimalik, mis on andmud neile tootmiseefektiivsuses ühe töötaja kohta konkurentide ees koguni kahekordse edumaa.

Tuleb osata ujuda “vastutuult”. Merega on Sjöholmidel omamoodi suhe – purjetamine on olnud nende elu lahutamatu osa juba ajast, mil tütred olid väikesed ja Sjöholm ise Soomes elas. Perele kuulub esinduslik purjejaht Swan 36 nimega Fagel Bla. Sjöholmile meeldib meenutada üht lugu. Aastal 2006 sai ta võimaluse osaleda tütardega Turu lähedal Saaristomerel toimunud maailmakuulsal Swan-regatil, seda ilma igasuguse professionaalse ettevalmistuseta, soovist lahedasti aega veeta ja ainsa eesmärgiga mitte jääda viimaseks. Võistluse käigus kasvas hasart. “Järsku tekkis aga tohutu tuulevaikus,” meenutab Sjöholm. Kõik seisid paigal ja ootasid. “Ühtäkki tekkis meie navigaatoril pöörane idee – ta pööras meie purjeka vastassuunda, kalda suunas, sest oli märganud seal veepinnal õrna virvendust,” jätkab ta. “Ülejäänud võistlejad ei mõistnud meid, ju arvasid, et oleme aru kaotanud või siis alla andnud,” naerab Sjöholm.

Tegelikkuses võideti endalegi ootamatult kogu regatt. Sealtpeale osatakse selles perekonnas hinnata iseseisvat mõtlemist ja kohati ka “vastutuult purjetamist”.

KOMMENTAAR

Inspireeriv juht ja nõutud kaup

Richard Christiansen, Deluxi agent Rootsis

Oleme koostööd teinud nüüdseks juba mõnda aega ja võin öelda üksnes head. Alustasime paar aastat tagasi sisenemist Rootsi turule ja võin öelda, et meid on saatnud edu. Lähiajal plaanime “vallutada” Norra ning Taani turu. Deluxi edu saladus on minu hinnangul kvaliteedi pakkumine vägagi mõistliku hinnaga. Samas kvaliteediklassis voodikomplektid võivad Rootsis maksta vahemikus 10 000–15 000 eurot, meie müüme keskmiselt 3000 euroga. See on olnud ka senise edu pant.

Rootsis on meil nüüdseks 50–60 hulgimüügi kontakti, koostööd teeme kahe suurema müügiketiga –Svenska Hem ning Sengjetten. Delux peab alati kinni oma lubadusest ning tarnetähtaegadest, tihtipeale saame kauba lubatust varemgi. Deluxi poolt toodetud uuemad continental-tüüpi voodid on üha nõutum kaup üle kogu Euroopa.

Sjöholm on juhina äärmiselt inspireeriv, ta oskab suurepäraselt klientidega suhelda ja äriasjus selget kurssi hoida.

Osale arutelus

  • Kairi Oja, kaasautor

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Tööstusuudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Statistika

Valdkonna töökuulutused

Teabevara