Autor: Harro Puusild • 29. detsember 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Alkoholipiirangute eelnõu saadeti viimasele kooskõlastusringile

Tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski.
Foto: Raul Mee
Eelnõu, mille eesmärgiks on oluliselt piirata alkoholireklaami ja vähendada alkohoolsete jookide kättesaadavust, on läbinud esimese kooskõlastusringi. Täna saatis tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski selle viimasele kooskõlastusringile justiitsministeeriumisse, misjärel esitatakse eelnõu valitsusele ja Riigikogule.

Täna tarbitakse Eestis ligi kümme liitrit absoluutset alkoholi inimese kohta aastas, millega kaasnevad alkoholikahjud on ühed Euroopa suurimad. Seepärast on riik seadnud eesmärgiks vähendada alkoholitarbimist lähiaastatel viiendiku võrra ehk kaheksa absoluutalkoholi liitrini aastas. Eelnõuga ette nähtud piirangud alkoholi reklaamile ja paiknemisele müügikohtades ning tõhusamad regulatsioonid alaealiste kaitseks on oluliseks sammuks selle eesmärgi saavutamisel, teatas ministeerium.

„Keegi ei kahtle, et alkoholi tarbimine on Eestis tõsine probleem. Meil juuakse liiga tihti ja liiga palju ning see ei kahjusta ainult tarbija enda tervist, vaid on ohuks ka ülejäänud ühiskonnale. Sellest tulenevalt on valitsus otsustanud astuda järgmise sammu Eesti alkoholipoliitikas,” selgitas minister Ossinovski.

Partnerite tagasiside eelnõule on olnud erakordselt positiivne. Kümned tervisekaitseorganisatsioonid nagu arstide liit, apteekrite liit, karskusliit, tubaka- ja alkoholikahjude vähendamise koda, lastekaitse liit, noorteühenduste liit ja paljud teised on avaldanud vankumatut toetust rangemale alkoholipoliitikale. Samas juhiti tähelepanu ka mõnele tehnilisele vajakajäämisele, millest tulenevalt on eelnõu seletuskirja märkimisväärselt täiendatud.

Piiratakse alkoholiga seotud ettevõtete vabadust. „Oleme eelnõule teostanud ka põhjaliku põhiseaduslikkuse analüüsi, mis kinnitab, et pakutud piirangud on õiguspärased, vajalikud ja põhjendatud. Mõistagi piirame me eelnõuga alkoholiga seotud ettevõtete vabadust, ent alkoholikahjude erakordselt suurt ulatust arvestades on see käesoleval juhul möödapääsmatu,” lisas Ossinovski.

Vastavalt kavandatud eelnõule ei tohi alkoholireklaam edaspidi enam sisaldada helilisi ja visuaalseid kujunduselemente. See tähendab, et televisioonis ja internetis võib näidata üksnes ühevärvilist liikumatut pilti ning raadios, teles ja internetis võib reklaamides ette lugeda vaid tooteinfo ja tervisehoiatuse. Muusikalise kujunduse kasutamine lubatud ei ole. Reklaam võib sisaldada üksnes alkohoolse joogi nime, liiki, tootja nime, kaubamärki, päritolumaad, geograafilist piirkonda, etanoolisisaldust mahuprotsentides, müügipakendi kujutist ning kirjeldada selliseid toote omadusi nagu värvus, aroom ja maitse.

Keelatakse ka alkoholi välireklaam. Eelnõu kohaselt tuleb alkohoolsed joogid paigutada müügikohtades teistest kaupadest eraldi. See tähendab, et 1. jaanuarist 2018 on kauplustes alkoholi müümiseks nõutav läbipaistmatute vaheseintega eraldatud ala. Väikestes kauplustes piisab sellest, kui alkohoolseid jooke müüakse letist.

Eelnõu kohaselt keelatakse 1. jaanuarist 2017 alkoholi müük tanklates. Samuti karmistatakse müüjatele kehtestatud nõuet tuvastada alkohoolsete jookide ostja vanus. Seadusemuudatusega võimaldatakse teha kontrolloste, et selgitada, kuidas täidetakse nõuet alkoholi mitte müüa alaealistele.

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077