Autor: Harro Puusild • 18. november 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Piimatööstus vajab Aasiasse eksportimiseks riiklikku strateegiat

Jaanus Murakas
Foto: Andras Kralla
Eesti Piimaliidu juhatuse esimees Jaanus Murakas ütleb, et Eestil on hädasti vaja uusi eksportturge ning üks võimalus on Aasia, kuid Aasiasse müümiseks peab piimatööstus saama osaks riigi strateegiast.

Eesti Piimaliidu juhatuse esimees Jaanus Murakas kohtus nädala algul ettevõtlusministri Liisa Oviiriga, kellega arutati Eesti piimasektori väljavaateid. „See oli meie esimene kohtumine ja mõttevahetus, mis möödus üksmeeles,“ ütles Jaanus Murakas Tööstusuudistele. „Rääkisime palju Aasia suunast, sest senised turud on ära kukkunud. Venemaa turg on juba aasta kinni olnud.“

„Me peame majanduskasvuks leidma uusi turge. On ju selge, et elame praegu Aasia ajastul, et olla seal edukad peame mõistma, mis on seal teistmoodi. Üheks erinevuseks on riiklike strateegiate olemasolu ja pidev uuendamine oluliste majandusvaldkondade lõikes,“ ütles Murakas.

„Üheks selliseks on kindlasti toiduainete tootmine ja import ning kvaliteedi kontroll. Aasias eeldatakse, et ka meil on oluliste valdkondade osas selged riiklikud eesmärgid ja samuti strateegiad kuidas neid ellu viia,“ märkis piimaliidu juht.

„Et Aasias edukalt äri ajada, jääb väheks ainult ettevõtete strateegiliste eesmärkide seadmisest. Soovitakse aru saada riiklikust pikaajalisest poliitikast antud valdkonna osas. Ainult ettevõtte tasand ei tekita seal turul piisavalt usaldust,“ selgitab Murakas. „Neil käivad asjad veidi teisiti ja meil tuleb sellega arvestada, kui tahame seal konkurentsis püsida ning edukad olla.“

Piimaettevõtted vajavad riigi abi. „Arutasime ministriga, et Aasia suunda liikumiseks peab ka Eesti omama selget poliitilist visiooni erinevate sektorite osas. Vastasel juhul me lihtsalt ei kõla seal usutavalt. Mul on väga hea meel, et minister oli mõistev, kogu kohtumisel valitses üksmeel,“ rääkis Murakas.

Murakas lisas, et Eesti piimaettevõtted ei saa ilma riigi vahenduseta Aasia turgudele siseneda. „Turgudele sisenemine on nii-öelda kolme astmega. Eelkõige peab toimuma riikide vahel järelevalve- ja kvaliteedisüsteemide tunnustamine. Teiseks, riikide vaheliste lepingute sõlmimine ja ettevõtete tunnustamine ning pärast seda saavad ettevõtted hakata tegelema reaalse ekspordi ja turundustegevusega kindlas sihtriigis,“ ütleb Murakas.

„Meil on vaja uusi turge, meil on vaja minna kasvavatele ja noortele turgudele,“ toonitas ta.

Eesti Piimaliidu juhatuse esimees Jaanus Murakas ja tegevjuht Tiina Saron kohtusid nädala algul ettevõtlusminister Liisa Oviiriga, kellega räägiti Aasia riikide-Eesti piimatoodete võimalikest ekspordi lepingust, ühistulisest piimatööstusest ja sektori väljavaadetest.

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077