28. oktoober 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas renditöötajaid parimal moel rakendada?

Tehas
Foto: Arno Mikkor
Tööstuse ja logistika valdkonnas on renditööjõu kasutamine juba üsna levinud, sest siin muutuvad töömahud kiiresti. Ajutiste töötajate leidmiseks või alternatiivse värbamiskanalina rakendatakse renditööjõudu üha enam ka kaubandus- ja teenindusettevõtetes.

Alusta otsinguid enne vajaduse selgumist. Leidub ettevõtteid, kus renditööjõu kasutamine on osa pikaajalisest personalistrateegiast. Teine viis rentimiseni jõudmiseks on see, kui oma jõududega ei õnnestu inimesi leida ning seejärel soovitakse personalifirma abi. Mõlemal juhul kipub personalirendi firma poole pöördumine jääma viimasele hetkele – siis, kui töötajaid oli vaja juba eile.

On igati loomulik, et vajalike töötajate täpse hulga ja profiili selgumine võtab aega. Siiski soovitan lisatöötajate leidmiseks oma välise HR partneriga konsulteerida võimalikult varakult. Isegi juhul, kui plaanitav muutus tegelikult ei realiseeru või loodetud tellimus jääb ära, ei too varane töötajate turuolukorra uurimine teile kahju, vaid ainult potentsiaalset kasu. Personalifirmadel, kelle palgal on hulk renditöötajaid või kelle kliendid tegutsevad teiega samas sektoris, on lihtsam töötajaid leida. Siiski sõltub rendifirmade reageerimiskiirus sellest, kui aegsasti te esialgset infot jagate, sest inimesi saab ühest ettevõttest teise suunata, kuid neid ei saa laoriiulil varuks hoida.

Mõtle läbi töötajate vastuvõtmine. Kui tööjõudu on vaja tootmismahu tõusuga seoses kiiresti suurendada, on personalifirma kaasamine mõistlik lahendus just seetõttu, et igapäevane värbamisega tegelemine võimaldab neil olla selles efektiivsem. See aga ei tähenda, et personaliüksus peaks end haavatuna tundma nagu antaks nende töö ära. Vastupidi: tõeliselt sujuva uute inimeste sisseelamise saavad tagada ainult personalitöötajad ja juhid ettevõtte sees.

Pikalt ette planeerimata tellimuste täitmisega on enamasti kiire. Seetõttu võiks majasisene personaliüksus keskenduda uute renditöötajate võimalikult tõhusale koolitamisele. Sama oluline kui vajalike oskuste õpetamine, on keskkonna loomine, mis võimaldaks (ajutistel) renditöötajatel tunda ennast ettevõttes oodatuna ning tööle keskenduda.

Teavita renditöötajate otseseid juhte. Juhte, kes pole varem renditöötajatega kokku puutunud, tuleks eelnevalt juhendada – et nad teaksid, mida see lepinguvorm ettevõtte ja töötaja jaoks tähendab. Ehkki töölised on rendiettevõtte palgal, lasub suur osa töökorraldusega seotud vastutusest kasutajaettevõttel. Otsesed juhid võiksid osata vastata renditöötaja küsimustele, kuidas ta peab toimima näiteks haigestumise korral või puhkuse taotlemisel.

Enne renditööjõu saabumist tuleks uurida, kas ja millised on juhtide eelarvamused ning neile adekvaatselt vastata. Finesta renditööjõudu kasutavates ettevõtetes tehtud uuringutest on selgunud, et juhid hindavad renditööliste sooritust võrreldes oma ettevõtte töötajate sooritusega samaväärseks.

Renditöötajaid iseloomustades hinnatakse kõrgelt nende kohanemisvõimet, töösse suhtumist ja töö kvaliteeti. Pisut madalam hinnang antakse nende lojaalsusele ning pühendumisele ettevõtte eesmärkidele, mis võib aga tuleneda töösuhte lühidusest, mitte selle liigist. Renditöötajate motivatsiooni ja distsipliiniga enamasti probleeme pole, sest neid motiveerib tähtajatu lepingu saamise võimalus.

Teavita oma töötajaid. Lisaks juhtidele on vaja renditöötajate saabumise otsusest informeerida ka ettevõtte töötajaid. Väga oluline on kujundada kollektiivis hoiak, et renditöötajad tulevad appi ega ohusta olemasolevaid inimesi. Eriti tähtis on teavitada neid, kes peavad uute tulijate kõrval töötama ja neid juhendama.

Töötajatevaheline konkurents võib olla tänapäeval üsna terav ja inimeste käitumist on keeruline mõjutada. Seda enam tuleks läbi mõelda, kuidas lahendada renditööjõu kasutamise protsess nii, et see töötajate õiglustunnet ei riivaks.

Eristamine olgu minimaalne. Ettevõtetes, kus tööjõurendi kasutamine on juba pikaajaline praktika, nähakse seda samasuguse töövõtuvormina nagu iga teist. Töötaja ja renditöötaja ei erine inimestena ning pole mingit põhjust neid erinevalt kohelda. Sõltumata lepinguvormist peaks töötasu ja motivatsioonipaketid samal ametikohal olema üldjuhul täpselt ühesugused. Vaid mõnel juhul võivad ettevõtte tavatöötajad olla eelisseisundis – näiteks seetõttu, et neil on pikem staaž. Finesta töötajate seas läbiviidud uuringutest selgub, et suur osa renditöötajatest tunnebki end kasutajaettevõtte töötajatega võrdsena.

Autor: Heikki Mägi, tööjõuvahendusfirma Finesta juht

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077